Yayın:
Yöneltme sürecinde ilköğretim öğrencilerinin cesaretini kırma (İstanbul ili Fatih ilçesi örneği)

dc.contributor.buuauthorYüksel, Asuman
dc.contributor.buuauthorYüksel, Sedat
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Bölümü
dc.date.accessioned2022-02-08T07:39:51Z
dc.date.available2022-02-08T07:39:51Z
dc.date.issued2012
dc.description.abstractYöneltme süreci doğrultusunda ilköğretimden mezun olacak öğrencilere gidebileceği lise türü önerilmektedir. Çatışmacı paradigmaya göre yöneltme öğrenciyi aldatıcı bir süreç olup, alt sosyo-ekonomik gruplardan gelen öğrenciler akademik programlar yerine mesleki programlara yöneltilmektedir. Bu süreçte danışmanlar öğrencilerin akademik eğitime yönelik isteklerine karşı “cesaretlerini kırma (cooling out)” süreci uygulamaktadırlar. Bu araştırma böyle bir sürecin ülkemizde uygulanıp uygulanmadığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma grubunu İstanbul ili Fatih ilçesindeki bir alt, bir orta ve bir üst sosyo-ekonomik çevrede olmak üzere toplam üç ilköğretim okulu ve bu okulların son sınıflarından şans yoluyla seçilmiş birer şubedeki öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda üst sosyo-ekonomik düzey (SED)’deki okul öğrencilerinin sınıf başarı ortalamalarının orta ve alt SED’deki okul öğrencilerinden daha yüksek olduğu, sınıf başarı ortalamasının SBS sınav başarısını yordadığı ve okulun SED’inin öğrenciye önerilen okul türünün önemli bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Bu sonuca göre alt sosyo-ekonomik çevrede bulunan öğrencilere doğrudan mesleki ve teknik liseler önerilmektedir. Bu bulgular eğitim sosyolojisindeki çatışmacı paradigmayla uyumludur
dc.description.abstractStudents graduating from elementary education are suggested to attend different kinds of high schools via track placement. According to conflict paradigm, this process is misleading and those students coming from low socioeconomic status are directed to vocational education instead of academical programs. In the process of track placement, counselors use the process of cooling out students who wish to continue academic programs. This research aims to determine if this process is practiced in Turkey or not. The participants of this research are final year students from randomly chosen classrooms in low, middle, and upper socioeconomic schools in Fatih district in Istanbul. The results indicate that high socioeconomic status students' achievement is higher than low and average socioeconomic status students' achievement. Moreover, while the class achievement predicts SBS scores, the socioeconomic status of schools predicts the type of schools suggested to students. According to these results, low socioeconomic status students are tracked placement to vocational and technical high schools. These findings are in line with the conflict paradigm in educational sociology.
dc.identifier.citationYüksel, A. ve Yüksel, S. (2012). "Yöneltme sürecinde ilköğretim öğrencilerinin cesaretini kırma (İstanbul ili Fatih ilçesi örneği)". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2455-2460.
dc.identifier.endpage2460
dc.identifier.issn1303-0485
dc.identifier.issue4
dc.identifier.startpage2455
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/24370
dc.identifier.volume12
dc.identifier.wos000310955500007
dc.indexed.trdizinTrdizin
dc.indexed.wosSSCI
dc.language.isotr
dc.publisherEdam
dc.relation.journalKuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEducation & educational research
dc.subjectCooling out
dc.subjectCounselor
dc.subjectTrack placement
dc.subjectElementary education
dc.subjectCommunity-colleges
dc.subjectCesaretini kırma
dc.subjectPsikolojik danışman
dc.subjectYönlendirme
dc.subjectİlköğretim
dc.subject.wosEducation & educational research
dc.titleYöneltme sürecinde ilköğretim öğrencilerinin cesaretini kırma (İstanbul ili Fatih ilçesi örneği)
dc.title.alternativeCooling out in the process of track placement of students (An example of Fatih/Istanbul)
dc.typeArticle
dc.wos.quartileN/A
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü
local.indexed.atTrDizin
local.indexed.atWOS

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Yüksel_2012.pdf
Boyut:
1.73 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Açıklama

Lisanslı seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Placeholder
Ad:
license.txt
Boyut:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama