Publication:
Osmanlı döneminde geometri öğretimi üzerine

dc.contributor.advisorÇelik, Basri
dc.contributor.authorAl Hussein, Hasan
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentMatematik Ana Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0002-9812-2211
dc.date.accessioned2023-02-20T07:16:17Z
dc.date.available2023-02-20T07:16:17Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractBu yüksek lisans tezinde Hicri 1339 (Miladî 1920) yılında Türkiye Cumhuriyeti Maarif Nezareti (günümüzdeki adıyla Millî Eğitim Bakanlığı) tarafından bastırılmış olan "Mekatib'i İbtidaiyede Hendesenin Usul'ü Tedrisî" isimli 12 sayfalık bir kitapçık üzerinde durulacaktır. Kurtuluş savaşı yıllarında basılan bu kitapta ilkokullarda geometri öğretme yönteminin nasıl olması gerektiği başlıklar hâlinde verilmiştir. Günümüzde “iptidaiye mektebi” yerine ”ilkokul”, “hendese” yerine “geometri” ifadeleri kullanılmaktadır. Toplam iki bölümden oluşan bu kitapçıkta ilkokulda geometrinin hangi yöntemlerle anlatılması gerektiği üzerinde durulmuştur. Birinci bölümde “Geometrinin eğitim ve öğretim ile ilişkisi”, ikinci bölümde “Geometriyi öğretme yöntemi” üzerinde durulmuştur. Kitapçıkta bahsedilen geometri öğretim yöntemlerinin aradan geçen bir asırdan fazla bir zamandan sonra, günümüzde bile hâlâ geçerliliğini koruyor olması düşündürücüdür. Osmanlıca harflerle yazılmış olan kitapçığın aslının tüm sayfalarının görüntüleri ile okunuşunun günümüzde kullandığımız Latin harfleri ile yazılmış hâli tezin eklerinde verilmiştir. Tezin esas kısmını oluşturan “Bulgular ve Tartışma” bölümünde ise kitapçıkta yer alan konular günümüz Türkçesi ile açıklamalı olarak yer almaktadır.
dc.description.abstractThis MSC thesis will focus on a 12-page booklet called "Mekatib'i İbtidaiyede Hendesenin Usul'ü Tedrisî", which was published by the Ministry of Education of the Republic of Türkiye in Hijri 1339 (1920 Gregorian). How the geometry teaching method in primary schools should be given under the headings. Today, the expressions "primary school" instead of "Mekâtib’i İbtidaiye" and "geometry" instead of "hendese" are used. This booklet, which consists of two parts, focuses on the methods of teaching geometry in primary school. In the first part, "The relationship of geometry with education and training", in the second part, "The method of teaching geometry" is emphasized. It is thought-provoking that the geometry teaching methods mentioned in the booklet are still valid even today, after more than a century. The images of all pages of the original booklet, which was written in Ottoman letters, and the reading of the booklet, written in Latin letters that we use today, are given in the appendices of the thesis. In the fourth part, which constitutes the main part of the thesis, the topics in the booklet are explained in today's Turkish.
dc.format.extentX, 51 sayfa
dc.identifier.citationAl Hussein, H. (2023). Osmanlı döneminde geometri öğretimi üzerine. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/31042
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectGeometri
dc.subjectGeometri tarihi
dc.subjectHendese
dc.subjectGeometry
dc.subjectHistory of geometry
dc.titleOsmanlı döneminde geometri öğretimi üzerine
dc.title.alternativeOn the teaching geometry in the Ottoman period
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü/Matematik Ana Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Hasan_Al_Hussein.pdf
Size:
1.97 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: