Yayın:
Mutezile’nin Ma‘dûm nazariyesi ile İbn Arabi’nin A‘yân-ı Sâbite nazariyesinin karşılaştırılması

Küçük Resim

Tarih

Akademik Birimler

Kurum Yazarları

Karadaş, Cağfer

Yazarlar

Afifi, Ebu'l Ala

Danışman

Dil

Türü

Yayıncı:

Uludağ Üniversitesi

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Özet

Bilindiği gibi İbn Arabî, İslâm düşüncesinde kendisinin “A‘yân-ı sâbite” adını verdiği meseleden ilk defa bahseden bir İslâmî düşünürü olmuştur. Varlığın tabiatı hususundaki genel felsefi görüşünde a‘yân-ı sâbiteye çok geniş yer vermiştir. A‘yân-ı sâbiteye geçmeden önce İbn Arabi’nin öncelikle “a‘yân” ve “sübût” kelimeleriyle ne kastettiğini açıklamamız gerekir. İbn Arabî, “a‘yân” kelimesiyle genelde “hakikatlar”, “ zâtlar” ve “mahiyetler”! kasteder. Bazen de bu kelimeyi duyu organlarıyla algılanan mevcudat manasında kullanır. Ancak sözlerinde “a‘yân-ı sâbite” ile ikinci değil birinci manayı kasteder. “Sübûf’un manası ise ister dış dünyada olsun ister zihinde olsun mutlak olarak hasıl olmak ve meydana gelmek manasınadır. Ancak İbn Arabî burada “sübût” ile “zihindeki insafı ve üçgenin mahiyetleri” gibi zihnî ve aklî varlığı kasteder. Sözkonusu insan ve üçgenin dış dünyada bulunan varlıkları gibi, “sübûf’u zaman ve mekan boyutunda hariçte gerçekleşmiş “varlık”a karşılık getirir.

Açıklama

Bu makale İbn Arabi’nin doğumunun sekizinci yüzyılı münasebetiyle yapılan sempozyumun "el-Kitabu’t-tezkârî Muhyiddin İbn Arabî fi’z-zikrâ el-mieviyye es-samine li mîlâdihî” adıyla basılan eserde bulunan el-Ayanü’s sabite fi mezhebi İbn Arabî ve'l-Mcı'dumât fi mezhebi’l-Mu'tezile başlıklı makalenin tercemesidir.

Kaynak:

Anahtar Kelimeler:

Konusu

A‘yân-ı sâbite nazariyesi, İbn Arabî, Mutezile, Ma'dum nazariyesi, İslâm, Sübût

Alıntı

Afifi, E. A. (1994). "Mutezile’nin Ma‘dûm nazariyesi ile İbn Arabi’nin A‘yân-ı Sâbite nazariyesinin karşılaştırılması". çev. Cağfer Karadaş. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(6), 267-276.

Koleksiyonlar

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

0

Views

0

Downloads