Publication:
Third language learning strategies of ELT learners studying either German or French

dc.contributor.buuauthorKorkmaz, Şule Çelik
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.contributor.departmentYabancı Dil Eğitimi Bölümü
dc.contributor.orcid0000-0003-4354-844X
dc.contributor.researcheridAAH-5669-2021
dc.date.accessioned2023-05-05T06:35:42Z
dc.date.available2023-05-05T06:35:42Z
dc.date.issued2013
dc.description.abstractThe present study mainly explores the most and the least frequently used language learning strategies of ELT learners when learning German or French as their L3. Comparing independent samples t-test results and mean scores of the groups, it was investigated whether there is any difference in the use of language learning strategies of both groups. Moreover, the study aimed at finding out whether there is a correlation between the learners' strategy use and their success. The quantitative results revealed that the participants from both groups employed parallel strategies; compensation strategies emerged as the most frequently used ones whereas affective strategies appeared as the least frequently used ones. Moreover, no positive significant correlation was found between the use of strategies and the participants' success except for the memory strategies used by learners who were studying French. In addition that negative correlation was found between the learners' affective strategy use and academic success when learning German. The results were discussed in the light of the interview results.
dc.description.abstractBu çalışma, öncelikle, İngiliz Dili Eğitimi öğrencilerinin üçüncü dil olarak Almanca ya da Fransızca öğrenirken en çok ve en az sıklıkla kullandıkları dil öğrenme stratejilerini araştırmaktadır. Grupların bağımsız gruplar t-test ve ortalama sonuçları karşılaştırılarak, iki grubun strateji kullanımı arasında fark olup olmadığı da incelenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin strateji kullanımları ve başarıları arasında bir ilişki olup olmadığını ortaya çıkarmak da amaçlanmıştır. Nicel sonuçlar iki gruptan katılımcıların paralel stratejiler kullandıklarını; telafi stratejilerinin en çok sıklıkla kullanılanlar ve duyuşsal stratejilerinin en az sıklıkla kullanılanlar olduğunu ortaya çıkartmıştır. Fransızca öğrenen öğrenciler tarafından kullanılan hafıza stratejileri dışında katılımcıların başarısı ve strateji kullanımları arasında pozitif bir ilişki bulunmamıştır. Üstelik Almanca öğrenen öğrencilerin duyuşsal strateji kullanımları ve akademik başarıları arasında negatif bir ilişki bulunmuştur. Sonuçlar mülakat sonuçları ışığında tartışılmıştır.
dc.identifier.citationKorkmaz, Ş. Ç. (2013). “Third language learning strategies of ELT learners studying either German or French”. Hacettepe Üniversitesi Eğiitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 92-104.
dc.identifier.endpage104
dc.identifier.issn2536-4758
dc.identifier.issue1
dc.identifier.scopus2-s2.0-84967239977
dc.identifier.startpage92
dc.identifier.urihttps://www.semanticscholar.org/paper/Third-Language-Learning-Strategies-of-ELT-Learners-Korkmaz/52eb7f4a97d6db4944b117e209719e67d0603fbf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/32565
dc.identifier.volume28
dc.identifier.wos000326262100008
dc.indexed.trdizinTrDizin
dc.indexed.wosSSCI
dc.language.isoen
dc.publisherHacettepe Üniversitesi
dc.relation.journalHacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEducation & educational research
dc.subjectPlurilinguism
dc.subjectThird language learning
dc.subjectLanguage learning strategies
dc.subjectMultiligualism
dc.subjectMotivations
dc.subjectAcqusition
dc.subjectCloser
dc.subjectÇok dillilik
dc.subjectÜçüncü dil öğrenme
dc.subjectDil öğrenme stratejileri
dc.subject.scopusAttention Deficit Disorder; Adolescents; Functional Magnetic Resonance Imaging
dc.subject.wosEducation & educational research
dc.titleThird language learning strategies of ELT learners studying either German or French
dc.title.alternativeAlmanca ya da fransızca öğrenen ingiliz dili eğitimi öğrencilerinin üçüncü dil öğrenme stratejileri
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi/Yabancı Dil Eğitimi Bölümü
local.indexed.atScopus
local.indexed.atWOS

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Korkmaz_2013.pdf
Size:
409.72 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: