Publication:
İlkokul 2. sınıf öğrencilerinde erken gelişim ekolojilerin okuduğunu anlama becerilerine etkisi

dc.contributor.advisorEryiğit, Kadir Yasin
dc.contributor.authorÇelik, Çığır
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.contributor.departmentEkonometri Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentYöneylem Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0009-0003-8425-5966
dc.date.accessioned2025-03-24T09:46:43Z
dc.date.issued2024-12-03
dc.description.abstractİlkokul 2. sınıfta olan öğrencilerin, 3-6 yaşları arasında oldukları dönemdeki gelişim ekolojileri ile etkileşimlerinin okuduklarını anlama becerilerine etkilerinin belirlenmesini amaçlayan bu araştırma nicel bir çalışmadır. Bu araştırma çalışması, Bursa ili Nilüfer ilçesinde belirlenmiş olan beş devlet okulundan, tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilen 378 öğrenci ve onların velileriyle yapılmıştır. Öğrencilerin okuduklarını anlama becerileri, onlara başarı testi uygulanarak, 3-6 yaşlarındaki gelişim ekolojileri ile etkileşimleri ise ebeveyn tutumlarını, çocuk-anababa ilişkilerini, çocuk-ebeveyn birlikte okuma etkinliklerini ölçen ölçekler ve demografik bilgi formu aracılığıyla velilerden toplanarak ölçülmüştür. Araştırma modeli olarak yordayıcı ilişkisel araştırma deseni kullanılan çalışmamızda başarı testi ve ölçekler aracılığıyla toplanan verilerin analizi, bir “Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM)” olan yol analizi ile yapılmıştır. Ayrıca cinsiyet değişkenine ait olan veriler Mann Whitney U testi ile analiz edilirken diğer demografik değişkenlere ait olan veriler Kruskal Wallis H testi ile analiz edilmiştir. Araştırmamızda elde ettiğimiz bulgulara göre 3-6 yaşları arasındaki çocuklarına demokratik tutum sergileyerek çocuklarıyla olumlu ilişkiler geliştiren, bu ilişkiler sayesinde onlarla birlikte okuma etkinlikleri gerçekleştiren ebeveynlerin çocukları okuduğunu anlama başarı testinden yüksek puanlar almışlardır. Bununla birlikte okuduğunu anlama başarı testine ait ortalama puanlar cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılık göstermezken diğer demografik değişkenlere göre anlamlı bir şekilde farklılık göstermiştir.
dc.description.abstractThis research which aims to determine the effects of the interactions of students, who are in the second grade of primary school, with their developmental ecologies when they are between the ages of 3-6, on their reading comprehension skills, is a quantitative study. This research study was conducted with 378 students and their parents selected by stratified sampling method from five public schools in Nilüfer district of Bursa province. Students' reading comprehension skills were measured by applying an achievement test and their interactions with their developmental ecology at ages 3-6 were measured by using scales measuring parental attitudes, child-parent relationships, child-parent reading activities, and a demographic information form collected from parents. In our study, which used a predictive correlational research design as the research model, the data collected through the achievement test and scales were analyzed by path analysis, which is a “Structural Equation Modeling (SEM)”. In addition, data on the gender variable was analyzed with the Mann Whitney U test, while data on other demographic variables were analyzed with the Kruskal Wallis H test. According to the findings we have obtained in our research, the children of parents who developed positive relationships with their children between the ages of 3-6 by displaying a democratic attitude and who perform reading activities with them thanks to these relationships, received high scores in the reading comprehension achievement test. However, the average scores of the reading comprehension achievement test did not differ significantly according to the gender variable, but significantly differed according to other demographic variables.
dc.format.extentXII, 102 sayfa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/50693
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectÇocuk gelişimi ekolojisi
dc.subjectEbeveyn tutumları
dc.subjectBirlikte okuma etkinlikleri
dc.subjectÇocuk ana-baba ilişkisi
dc.subjectOkuduğunu anlama becerileri
dc.subjectYol analizi
dc.subjectChild development ecology
dc.subjectParental attitudes
dc.subjectShared reading activities
dc.subjectChild-parent relationship
dc.subjectReading comprehension skills
dc.subjectPath analysis
dc.titleİlkokul 2. sınıf öğrencilerinde erken gelişim ekolojilerin okuduğunu anlama becerilerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of early developmental ecologies on reading comprehension skills in 2. grade primary school students
dc.typedoctoralThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü/Ekonometri Ana Bilim Dalı/Yöneylem Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Celik_Cigir.pdf
Size:
1.89 MB
Format:
Adobe Portable Document Format