Publication:
Use of examples in teaching l2 word meaning with pictures

dc.contributor.advisorÖztürk, Meral
dc.contributor.authorAkça, Esra
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı
dc.date.accessioned2019-12-16T05:54:17Z
dc.date.available2019-12-16T05:54:17Z
dc.date.issued2009-02-20
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate the use of examples in teaching L2 word meaning with pictures. The use of examples were investigated in terms of presenting the word meanings by means of a single positive example, multiple positive examples and multiple positive & negative examples. Picture-drawings were used as material. The study was conducted in a government school in Bursa, Turkey. The subjects were 4th grade students with beginner level of English. The subjects were divided into three groups; “the single positive example group”, “the multiple positive example group” and “the multiple positive & negative example group”. The experiment consisted of three sessions; Teaching session (included presentation and practice of target items), immediate post test session (included a matching and a translation test) and delayed post test session (included a matching and a translation test. When overall results of the groups were examined, it could be seen that “the multiple positive example group” was better for learning over “the single positive example group” , demonstrating the hypothesis that more than one examples were better for learning a word. Moreover, “the multiple positive example group” did better than “the multiple positive & negative example group”.The overall results of the experiment pointed out that cross-association among the word meanings affected the success of the subject groups.
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı yabancı dilde sözcük anlamının resimlerle öğretiminde örneklerin kullanımını araştırmaktı. Örneklerin kullanımı, kelime anlamlarının tekil olumlu örnek, çoklu olumlu örnek ve çoklu olumlu & olumsuz örnek aracılığı ile sunumu açısından araştırılmışır. Materyal olarak resim çizimleri kullanılmıştır. Çalışma; Bursa, Türkiye’de bir devlet okulunda yürütüldü. Denekler, İngilizce başlangıç seviyesinde olan 4. sınıf öğrencileriydi. Denekler üç guruba bölünmüştü; “tekil olumlu örnek gurubu”, “çoklu olumlu örnek gurubu” ve “ çoklu olumlu ve olumsuz örnek gurubu”. Deney üç aşamadan oluşmuştu; öğretim aşaması (hedef sözcüklerin sunumlarını ve alıştırmalarını içeriyordu), immediate post test aşaması ( bir adet eşleştirme ve bir adet çeviri testini içeriyordu) ve delayed post test aşaması (bir adet eşleştirme ve bir adet çeviri testini içeriyordu). Gurupların genel sonuçları incelendiği zaman, birden çok örneğin kelime öğrenimi için daha iyi olduğu hipotezini destekleyecek şekilde, “çoklu olumlu örnek gurubu”nun “tekli olumlu örnek gurubu”ndan öğrenmede daha iyi olduğu görülebiliyordu. Dahası “çoklu olumlu örnek gurubu”, “çoklu olumlu & olumsuz örnek gurubu”ndan daha başarılı olmuştu. Deneyin genel sonuçları, kelimelerin anlamları arasında oluşan “crossassociation”un denek gurupların başarısını etkilediğini işaret etmişti.
dc.format.extentXI, 100 sayfa
dc.identifier.citationAkça, E. (2009). Use of examples in teaching l2 word meaning with pictures. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/3147
dc.language.isoen
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectWord meaning
dc.subjectExample
dc.subjectPositive example
dc.subjectNegative example
dc.subjectPicture drawing
dc.subjectSözcük anlamı
dc.subjectÖrnek
dc.subjectOlumlu örnek
dc.subjectOlumsuz örnek
dc.subjectResim
dc.titleUse of examples in teaching l2 word meaning with pictures
dc.title.alternativeYabancı dilde sözcük anlamının resimlerle öğretilmesinde örneklerin kullanımı
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
235278.pdf
Size:
4.24 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: