Yayın:
Sürücü yorgunluk düzeyinin tespiti

dc.contributor.advisorErkuş, Barış
dc.contributor.authorFarman, Mohammad
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentOtomotiv Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0009-0007-8972-3609
dc.date.accessioned2024-11-18T13:34:14Z
dc.date.available2024-11-18T13:34:14Z
dc.date.issued2024-06-28
dc.description.abstractGünümüzde birçok insan trafik kazalarında hayatını kaybetmektedir. Ölüme veya yaralanmaya neden olan altı kazadan biri, sürücü yorgunluğundan kaynaklanmaktadır. Yorgunluktan kaynaklanan kazaların çoğu, otoyollar gibi monoton yollarda yapılan uzun yolculuklarda meydana gelir. Sürücülerin uykusuzluk ve yorgunlukları ölümlü trafik kazalarının en önemli nedeni olarak gösteriliyor. Bu çalışma, sürücülerin yorgun mu yoksa zinde mi olduğuna karar veren yeni bir sistem sunmaktadır. Önerilen sistem, üç farklı faktör kullanarak uyuşukluk ve yorgunluğu kontrol eder: göz en-boy oranı, esneme tespiti ve yüz konumlandırma. İlk aşamada göz bölgeleri tespit edilerek dijital kamera ile takip edilir ve en-boy oranı izlenir. İkinci aşamada, sürücünün döngü boyunca ne kadar esnediği tespit edilir. Bu aşamanın sonunda, sürücü konforunu tahmin etmek için yüz pozisyonu analiz edilir. Son olarak bu üç yöntem bir sistem tarafından sürücü yorgunluğunu tahmin etmek için kullanılır ve bu özellikler bir yapay sinir ağının değerlendirmesine sunularak sürücünün yorgun olup olmadığına karar verilir. Deneysel sonuçlar, kullanılan veri seti üzerinden insanların yorgunluk derecesinin %96 doğrulukla ölçülebildiğini göstermektedir.
dc.description.abstractToday, many people lose their lives in traffic accidents. One in six crashes that cause death or injury is due to driver fatigue. Most fatigue crashes happen on long journeys taken on monotonous roads, like motorways. Insomnia and fatigue of drivers are shown as the most important cause of fatal traffic accidents. This study presents a new system that decides whether the drivers are tired or fresh. The proposed system checks for drowsiness and fatigue using three different factors: eye aspect ratio, yawning detection, and facial positioning. In the first stage, eye regions are detected and followed by a digital camera, and the aspect ratio is monitored. In the second stage, yawning is detected as to how much the driver is yawning throughout the cycle. At the end of this stage, the facial position is analyzed to predict driver comfort. Finally, these three methods are used by a system to predict driver fatigue, and it is decided whether the driver is tired by presenting these features to the evaluation of an artificial neural network. Experimental results show that the degree of fatigue of people can be measured accurately with a 96% accuracy over the used data set.
dc.format.extentXVI, 42, [21] sayfa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/48027
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectMakine öğrenimi
dc.subjectSürücü yorgunluğu
dc.subjectUyuşukluk tespiti
dc.subjectYüz tanıma
dc.subjectFacial recognition
dc.subjectMachine learning
dc.subjectDriver fatigue
dc.subjectDrowsiness detection
dc.titleSürücü yorgunluk düzeyinin tespiti
dc.title.alternativeDetection of driver fatigue
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü/Otomotiv Mühendisliği Ana Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Mohammad_Farman.pdf
Boyut:
1.14 MB
Format:
Adobe Portable Document Format