Publication: Mimari mirasın sunumunda artırılmış ve sanal gerçeklik teknolojileri: “Keşif Bursa” mobil yazılım örneği ve geliştirme süreci
Date
Authors
Authors
Bektaş, Orhan
Advisor
Ediz, Özgür Mehmet
Language
Type
Publisher:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu tez çalışması, Bursa'nın zengin tarihi ve kültürel mirasını sayısal platformlar aracılığıyla tanıtma amacı güden “Keşif Bursa” mobil uygulamasının geliştirilme sürecini ele almaktadır. Uygulama, artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) teknolojilerini kullanarak, kullanıcılara Bursa'nın tarihi yapılarını interaktif bir şekilde keşfetme imkanı sunar. Bu teknolojiler sayesinde, kullanıcılar tarihi mekanları sanal turlar aracılığıyla ziyaret edebilir ve bu yapıların zengin tarihini ve mimari detaylarını yakından inceleme fırsatı bulabilirler. Tezin literatür araştırması bölümünde, mimari mirasın sunumu ve bu alandaki gelişmiş teknolojilerle olan ilişkisi incelenmiştir. Özellikle, artırılmış ve sanal gerçeklik teknolojilerinin müzecilik ve kültürel mirasın korunması ve tanıtılmasında nasıl kullanılabileceği üzerine yoğunlaşılmıştır. Tez kapsamında, Bursa'nın çeşitli tarihi yapıları için Uludağ Üniversitesi Mimarlık Fakültesi öğrencileri ile işbirliği yapılarak 3D modeller geliştirilmiş ve bu modeller uygulamada kullanılmıştır. Bu süreç, öğrencilerin eğitimine katkıda bulunurken aynı zamanda uygulamanın içeriğinin zenginleştirilmesine olanak tanımıştır. Geliştirilen uygulama, kullanıcı deneyimini ön planda tutarak, farklı platformlarda sorunsuz bir şekilde çalışabilmesi için Flutter framework kullanılarak tasarlanmıştır. Tezde, “Keşif Bursa” uygulamasının geliştirilmesinin, kültürel mirasın korunması ve tanıtılması açısından sahip olduğu önem ortaya konmuş ve uygulamanın potansiyel sosyal ve eğitimsel etkileri değerlendirilmiştir. Ayrıca, uygulamanın gelecekte nasıl genişletilebileceği ve daha fazla kullanıcıya ulaşması için yapılması gerekenler üzerinde durulmuştur.
This thesis examines the development process of the "Keşif Bursa" mobile application, which aims to promote the rich historical and cultural heritage of Bursa through digital platforms. The application utilizes augmented reality (AR) and virtual reality (VR) technologies to provide users with an interactive exploration of Bursa's historical buildings. These technologies allow users to virtually visit historical sites and closely examine their rich history and architectural details. The literature review section of the thesis explores the presentation of architectural heritage and its relationship with advanced technologies. It focuses particularly on how augmented and virtual reality technologies can be employed in museums and for the preservation and promotion of cultural heritage. Throughout the thesis, 3D models of various historical structures were developed in collaboration with students from the Uludağ University Faculty of Architecture, and these models were integrated into the application. This process not only contributed to the students' education but also enriched the content of the application. Designed to prioritize user experience, the application was developed using the Flutter framework to ensure seamless operation across different platforms. The thesis highlights the significance of the "Keşif Bursa" application in the preservation and promotion of cultural heritage, evaluates its potential social and educational impacts, and discusses how the application could be expanded in the future to reach a broader audience.
This thesis examines the development process of the "Keşif Bursa" mobile application, which aims to promote the rich historical and cultural heritage of Bursa through digital platforms. The application utilizes augmented reality (AR) and virtual reality (VR) technologies to provide users with an interactive exploration of Bursa's historical buildings. These technologies allow users to virtually visit historical sites and closely examine their rich history and architectural details. The literature review section of the thesis explores the presentation of architectural heritage and its relationship with advanced technologies. It focuses particularly on how augmented and virtual reality technologies can be employed in museums and for the preservation and promotion of cultural heritage. Throughout the thesis, 3D models of various historical structures were developed in collaboration with students from the Uludağ University Faculty of Architecture, and these models were integrated into the application. This process not only contributed to the students' education but also enriched the content of the application. Designed to prioritize user experience, the application was developed using the Flutter framework to ensure seamless operation across different platforms. The thesis highlights the significance of the "Keşif Bursa" application in the preservation and promotion of cultural heritage, evaluates its potential social and educational impacts, and discusses how the application could be expanded in the future to reach a broader audience.
Description
Source:
Keywords:
Keywords
Artırılmış gerçeklik, Sanal gerçeklik, Kültürel miras, Augmented reality, Virtual reality, Cultural heritage