Yayın:
Yaratıcı kişilik özellikleri ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide olumlu ve olumsuz duygulanımın aracı rolü

dc.contributor.advisorBelen, Hacer
dc.contributor.authorErbay, Muazes
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0003-4014-4546
dc.date.accessioned2025-10-14T06:23:02Z
dc.date.issued2025-08-28
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin yaratıcı kişilik özellikleri ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide olumlu ve olumsuz duygulanımın aracı rolünü incelemektir. Bu amaçla çalışmanın araştırma grubu Bursa Uludağ Üniversitesinde öğrenim gören, yaşları 18 ila 39 arasında bulunan 545 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçme araçları olarak Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği (YKÖÖ), Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ) ve Pozitif-Negatif Duygu Ölçeği (PANAS) kullanılmıştır. Aracılık analizine geçmeden önce betimsel istatistikler (ortalama, SS, çarpıklık, basıklık) raporlanmış, değişkenler arası ilişkiler Pearson korelasyon katsayıları ile incelenmiştir. Çoklu bağlantı olasılığı değerlendirilmiş ve hata terimleri arasındaki otokorelasyonu sınamak üzere Durbin–Watson istatistiği kullanılmıştır. Araştırmada SPSS ve Hayes PROCESS Macro’dan (Model 4) yararlanılmıştır. Yapılan aracılık analizi sonucunda yaratıcı kişilik özellikleri ve yaşam doyumu arasında olumlu ve olumsuz duygulanımın tam aracı olduğu görülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlar alanyazın kapsamında tartışılmış, araştırmacılar ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractThis study aims to determine the mediating role of both positive and negative affect in the relationship between university students’ creative personality traits and their life satisfaction. The sample consisted of 545 undergraduate students (18–39 years) from Bursa Uludag University. Data were gathered using the Creative Personality Traits Scale, the Satisfaction with Life Scale and the Positive and Negative Affect Schedule. Prior to conducting the mediation analysis, descriptive statistics (means, standard deviations, skewness, and kurtosis) were reported; bivariate associations among variables were examined using Pearson’s product– moment correlation coefficients. Multicollinearity was evaluated and the Durbin–Watson statistic was employed to assess autocorrelation of residuals. Statistical analyses were carried out with SPSS and Hayes’s PROCESS macro (Model 4). Mediation analysis revealed that both positive and negative affect fully mediated the relationship between creative personality traits and life satisfaction. Findings are discussed in light of the extant literature and recommendations are offered for researchers and practitioners.
dc.format.extentXII, 75 sayfa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/55503
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectOlumsuz duygulanım
dc.subjectYaratıcılık
dc.subjectYaratıcı kişilik özellikleri
dc.subjectYaşam doyumu
dc.subjectOlumlu duygulanım
dc.subjectCreativity
dc.subjectCreative personality traits
dc.subjectLife satisfaction
dc.subjectPositive and negative affect
dc.titleYaratıcı kişilik özellikleri ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide olumlu ve olumsuz duygulanımın aracı rolü
dc.title.alternativeThe mediating role of positive and negative affects in the relationship between creativity personal traits and life satisfactionen
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü/Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı/Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Muazes_Erbay.pdf
Boyut:
1010.91 KB
Format:
Adobe Portable Document Format