Yayın: Yaratıcı kişilik özellikleri ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide olumlu ve olumsuz duygulanımın aracı rolü
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Erbay, Muazes
Danışman
Belen, Hacer
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin yaratıcı kişilik özellikleri ve yaşam doyumu arasındaki ilişkide olumlu ve olumsuz duygulanımın aracı rolünü incelemektir. Bu amaçla çalışmanın araştırma grubu Bursa Uludağ Üniversitesinde öğrenim gören, yaşları 18 ila 39 arasında bulunan 545 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçme araçları olarak Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği (YKÖÖ), Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ) ve Pozitif-Negatif Duygu Ölçeği (PANAS) kullanılmıştır. Aracılık analizine geçmeden önce betimsel istatistikler (ortalama, SS, çarpıklık, basıklık) raporlanmış, değişkenler arası ilişkiler Pearson korelasyon katsayıları ile incelenmiştir. Çoklu bağlantı olasılığı değerlendirilmiş ve hata terimleri arasındaki otokorelasyonu sınamak üzere Durbin–Watson istatistiği kullanılmıştır. Araştırmada SPSS ve Hayes PROCESS Macro’dan (Model 4) yararlanılmıştır. Yapılan aracılık analizi sonucunda yaratıcı kişilik özellikleri ve yaşam doyumu arasında olumlu ve olumsuz duygulanımın tam aracı olduğu görülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlar alanyazın kapsamında tartışılmış, araştırmacılar ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.
This study aims to determine the mediating role of both positive and negative affect in the relationship between university students’ creative personality traits and their life satisfaction. The sample consisted of 545 undergraduate students (18–39 years) from Bursa Uludag University. Data were gathered using the Creative Personality Traits Scale, the Satisfaction with Life Scale and the Positive and Negative Affect Schedule. Prior to conducting the mediation analysis, descriptive statistics (means, standard deviations, skewness, and kurtosis) were reported; bivariate associations among variables were examined using Pearson’s product– moment correlation coefficients. Multicollinearity was evaluated and the Durbin–Watson statistic was employed to assess autocorrelation of residuals. Statistical analyses were carried out with SPSS and Hayes’s PROCESS macro (Model 4). Mediation analysis revealed that both positive and negative affect fully mediated the relationship between creative personality traits and life satisfaction. Findings are discussed in light of the extant literature and recommendations are offered for researchers and practitioners.
This study aims to determine the mediating role of both positive and negative affect in the relationship between university students’ creative personality traits and their life satisfaction. The sample consisted of 545 undergraduate students (18–39 years) from Bursa Uludag University. Data were gathered using the Creative Personality Traits Scale, the Satisfaction with Life Scale and the Positive and Negative Affect Schedule. Prior to conducting the mediation analysis, descriptive statistics (means, standard deviations, skewness, and kurtosis) were reported; bivariate associations among variables were examined using Pearson’s product– moment correlation coefficients. Multicollinearity was evaluated and the Durbin–Watson statistic was employed to assess autocorrelation of residuals. Statistical analyses were carried out with SPSS and Hayes’s PROCESS macro (Model 4). Mediation analysis revealed that both positive and negative affect fully mediated the relationship between creative personality traits and life satisfaction. Findings are discussed in light of the extant literature and recommendations are offered for researchers and practitioners.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
Olumsuz duygulanım, Yaratıcılık, Yaratıcı kişilik özellikleri, Yaşam doyumu, Olumlu duygulanım, Creativity, Creative personality traits, Life satisfaction, Positive and negative affect
