Yayın:
Çağdaş zihin felsefesinde alternatif bir kuram: Bedenlenmiş bilinç

dc.contributor.advisorDemir, Vehbi Metin
dc.contributor.authorSurgun, Seda
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.contributor.departmentFelsefe Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentBilim Tarihi Bilim Dalı
dc.date.accessioned2025-10-03T11:16:16Z
dc.date.issued2025-07-03
dc.description.abstractBu tez, çağdaş zihin felsefesinde bilinci açıklamaya yönelik düalist ve fizikalist yaklaşımların sınırlarını eleştirerek, fenomenoloji temelli bedenlenmiş bilinç kuramını alternatif bir çözüm olarak öne sürmektedir. İlk bölümde ele alınan klasik kuramların ortak yönü, fenomenal bilinç ve birinci şahıs deneyimini açıklamada yetersiz kalmaları ve bedenin beyin harici yönlerini sistematik biçimde ihmal etmeleridir; bu bağlamda analitik zihin felsefesi ile fenomenoloji arasında yeni bir senteze ihtiyaç duyulmaktadır. Tez bu nedenle ikinci bölümde fenomenolojiye yönelmekte; Husserl’in yönelimsellik vurgusu ile Merleau- Ponty’nin “yaşayan beden” kavramı doğrultusunda bilincin yalnızca zihinsel değil, bedensel olarak da kurulduğu gösterilmektedir. Üçüncü bölümde ise “beden bilinci nasıl şekillendirir?” sorusu üzerinden bedenlenmiş semantik, bedenlenmiş biliş, 4E biliş kuramları ve nörofenomenoloji aracılığıyla, bilincin beyin merkezli olmayan, bütüncül ve çevreye gömülü bir yapı taşıdığı savunulmaktadır. Sonuç olarak tez, fenomenolojinin sunduğu kavramsal olanaklar aracılığıyla bilinci indirgemeci yaklaşımların ötesinde, ontolojik ve deneyimsel boyutlarıyla beden merkezli bir çerçevede yeniden düşünmeyi amaçlamaktadır.
dc.description.abstractThis thesis critically addresses the limitations of dualist and physicalist approaches to consciousness in contemporary philosophy of mind and proposes the phenomenologically grounded theory of embodied consciousness as an alternative framework. The first chapter examines classical theories that fail to account for phenomenal consciousness and first-person experience, while systematically overlooking the role of bodily structures beyond the brain; this reveals a need for a synthesis between analytic philosophy of mind and phenomenological approaches. Accordingly, the second chapter engages with phenomenology, demonstrating-through Husserl’s account of intentionality and his distinction between Leib and Körper, as well as Merleau-Ponty’s theory of the “lived body” -that consciousness is not merely mentally constituted, but also shaped through bodily existence. The third chapter develops the question “How does the body shape consciousness?” through discussions of embodied semantics, embodied cognition, 4E theories of mind, and neurophenomenology, arguing that consciousness is not reducible to brain-based processes but must be understood as holistic, environmentally embedded, and bodily in nature. In conclusion, the thesis seeks to move beyond reductive models of consciousness by reconceptualizing its ontological and experiential dimensions through a body-centered framework informed by phenomenology.
dc.format.extentVI, 130 sayfa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/55347
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectZihin felsefesi
dc.subjectFenomenoloji
dc.subjectBilinç
dc.subjectZihin
dc.subjectBeden
dc.subjectBedenlenmiş bilinç
dc.subjectBedenlenmiş biliş
dc.subjectNörofenomenoloji
dc.subjectPhilosophy of mind
dc.subjectPhenomenology
dc.subjectConsciousness
dc.subjectMind
dc.subjectBody
dc.subjectEmbodied cognition
dc.subjectNeurophenomenology
dc.titleÇağdaş zihin felsefesinde alternatif bir kuram: Bedenlenmiş bilinç
dc.title.alternativeAn alternative theory in contemporary philosophy of mind: Embodied consciousnessen
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü/Felsefe Ana Bilim Dalı/Bilim Tarihi Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Seda_Surgun.pdf
Boyut:
1.57 MB
Format:
Adobe Portable Document Format