2021 Cilt 40 Sayı 1

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/24565

Browse

collection.page.browse.recent.head

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Kırsalın küreselleşmesi ve tüketim: Bursa Cumalıkızık örneği
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-06) Özen, Medet Ali; Bursa Uludağ Üniversitesi//Sosyal Bilimler Enstitüsü/Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü.
    Küreselleşme süreciyle birlikte belirli bir tarihsel ve kültürel arka planı bulunan kırsal alanlar tüketim ekseninde fiziksel, ekonomik ve sosyokültürel bir dönüşüm yaşamaktadır. Kırsal soylulaştırma süreciyle beraber bu alanlar, satış yapılabilir hale getirilerek tüketim toplumunun bireylerine sunulmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Cumalıkızık’ta meydana gelen fiziksel, ekonomik, sosyal ve kültürel değişim sürecini incelemektir. Bu değişimi incelemek için nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların görüşlerini derinlemesine analiz edebilmek için bu yöntem tercih edilmiştir. Yarı yapılandırılmış sorularla gerçekleştirilen görüşmeler; ses kaydı ve notlar alınarak yapılmıştır. Görüşmeler Cumalıkızık’ta işletme sahibi olan yirmi üç kişi ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen bilgilere göre, Cumalıkızık’ın kırsal yapısı aşınmaya uğramış ve Cumalıkızık bir tüketim alanı haline gelmiştir. Kadın erkek arasındaki ilişkilerde, Cumalıkızık’ın ekonomisinde ve komşuluk ilişkilerinde tüketimin belirleyici bir rolü olduğu anlaşılmıştır. Bu süreçte Cumalıkızık’ın mimarisi de değişim göstermiş ve soylulaştırma hareketleri ile beraber fiziksel olarak yıpranmış köhne yapılar, tüketim ekonomisine dahil edilmiştir.
  • Item
    Human capital dimension of dıgitalization: A comparative study for Turkey and Russia
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-06) Sezen, Hayrettin Kemal; Briukhanova, Natalia
    In this study, the Human Capital dimension of I-DESI digitalization index is focused for comparing the level of digitalization of Turkey and Russia. The index scores are listed for four sub-dimensions of the human capital dimension. Some descriptive statistics are presented and some figures are showed for the years studied. The variations for some period are determined if enough data exists. Within the framework of the findings, policy recommendations are put forward for leveraging digital transformation. It is seen that the recommendations vary for Turkey and Russia.
  • Item
    Ortadoğu politikaları bağlamında devrim sonrası İran dış politikasının temel bileşenleri ve dinamikleri
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-06) İşyar, Ö. Göksel; Kaderli, Damla Taşdemir; Bursa Uludağ Üniversitesi/İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi/Uluslararası İlişkiler Bölümü.; 0000-0003-1660-6835; 0000-0002-3551-8227
    İran 1979 yılında Ayetullah Ruhullah Humeyni’nin liderliğinde gerçekleşen İslam Devrimi’nin ardından, Devrim’in ilkelerini İslam coğrafyasına yaymayı ve Şii nüfus bulunan ülkeler üzerinde etki alanını genişletmeyi amaçlamıştır. Devrim’den önce Batı dünyası ile iyi ilişkiler içerisinde olan Şah rejiminin aksine, 1979 yılından itibaren, ezilen Müslüman halkları korumak ve hem Doğu’dan hem de Batı’dan uzaklaşılarak “yalnız İslam” ilkesinden hareketle dış politikada bağımsızlık öncelenmiştir. Bu makalede, İran’da Devrim’in ardından değişime uğrayan dış politika parametreleri dikkate alınarak, İran’ın dini rehberleri ve Cumhurbaşkanları düzeyindeki dış politika tercihleri temel noktalarıyla incelenmiştir. Bu doğrultuda Devrim’in hemen ardından başlayan İran-Irak Savaşı, İran’ın mezhep politikaları, stratejik çıkarları, komşularıyla ilişkileri ve Arap Baharı süreci gibi kırılma noktaları üzerinde durulmuştur. İran’ın askeri caydırıcılık kapsamında konvansiyonel gücünü geliştirmesinin yanı sıra, 1979’dan itibaren Devrim Muhafızları’nın kontrolünde Şii milislerin örgütlenmesi suretiyle oluşturduğu, bölgesel vekil unsurları kullanmak üzerine kurduğu stratejisine değinilmiştir. İran’ın Ortadoğu’nun etkili ülkelerinden biri olmasında geçmişten bugüne müşterek hedefleri doğrultusunda müttefiklik ilişkisi kurduğu Rusya’nın katkılarına yer verilmiştir.
  • Item
    Covid -19’ un uçuş emniyet kültürü algılarına etkisi: Kabin ekipleri üzerine bir araştırma
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-06) Erkmen, Turhan; Karaarslan, Elvan
    Covid-19 salgını, sınır tanımadan dünya çapında yayılarak, yıkıcı ekonomik kayıplar ve önemli belirsizlikler ile tüm endüstrileri, tüm sektörleri ve hayatın her alanını etkilemiştir. Salgının yayılmasında küresel ve kitlesel havayolu trafiğinin ciddi bir etkisi olması nedeniyle uluslararası hava sahalarının önlem olarak kapatılması özellikle havacılık sektöründe yıkıcı sonuçlara neden olmuştur. Bu çalışmada, Covid-19’un havacılık sektöründe çalışanların uçuş emniyeti algılarına etkisi ele alınmış, bu doğrultuda emniyetli bir uçuş operasyonunda çok önemli bir yeri olan kabin ekiplerinin Covid-19 öncesi ve sürecinde emniyet algılarında farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Covid-19 süreci, Dünya Sağlık Örgütünün salgını ilan etmesiyle başlayan dönemdir. Kurumsal bir havayolu işletmesinde çalışan 250 kabin memurunun katılımı ile gerçekleşen çalışmada anket yoluyla elde edilen veriler test edilmiş ve elde edilen bulgular doğrultusunda Covid-19’un havacılık sektörüne etkisi, çalışanların uçuş emniyeti algıları açısından değerlendirilmiştir. Araştırma sonunda Covid-19 öncesi ve sürecinde kabin ekiplerinin uçuş emniyeti algıları arasında fark olmadığı görülmüştür. Ancak emniyet kültürü algılarının alt boyutları arasında Covid-19 öncesi ve sürecinde farklılıklar tespit edilmiştir.
  • Item
    Üniversite öğrencilerinin hastane tercihinde hastanenin bilinirliği ve kurumsal marka imajının tercihler üzerindeki etkisinin incelenmesi
    (Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-06) Öztürk, Zekai; Özkan, Egehan; Yılık, Pelin
    Bu çalışma hastanelerin sağlık sektörünün en önemli öğesi olduğu ve özel hastane sayısının her geçen gün arttığı göz önünde bulundurularak, marka imajı oluşturmada gerçekleştirdikleri faaliyetlerin genç nüfusun hastane seçiminde ne kadar etkili olduğu hakkında fikir vermesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Antalya iline bağlı bir ilçe de yer alan vakıf üniversitesinin 283 aktif öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Zamanın kısıtlı olmasından dolayı araştırma örneklemi, tabakalı örneklem yöntemi kullanılarak 163 öğrenci olarak hesaplanmıştır. Anket uygulaması sonucunda 173 öğrenciye ulaşılmıştır. Toplanan anket verilerinin istatistiksel analizinde, istatistik paket programı SPSS 22 kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen öğrencilerin demografik özelliklerine bakılarak (yaş, cinsiyet, bölüm, sınıf, sağlık güvenceleri) internet ve sosyal medya kullanımı ile ilişkili olup olmadığı değerlendirilmiştir.