2005 Cilt 18 Sayı 2
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/10910
Browse
collection.page.browse.recent.head
Item Bursa Anadolu Arabaları Müzesinde bir araştırma: Müzede sanat eğitimi(Uludağ Üniversitesi, 2005) Erim, Gonca; Eğitim Fakültesi; Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü; Resim İş Eğitimi Ana Bilim DalıTürkiye’nin Marmara bölgesinde yer alan Bursa, tekstil ve otomobil endüstrisi ile ünlüdür. Bursa’nın büyük otomobil fabrikalarından biri olan Tofaş, Umurbey mahallesinde yer alan parkta Anadolu Arabaları Müzesini kurmuştur. Müzenin yapımına 1998 yılının Nisan ayında başlanmış olup 2002 yılında faaliyete geçmiştir. Müzede, bir kral mezarında bulunmuş olan 2000 yıl öncesine ait bir araba tekerleği, çeşitli paytonlar, at arabaları, iki tekerlekli öküz arabaları, top arabaları, Tofaş’ın ilk üretimi olan Murat 124, Murat 131, Kartal ve geçmişten günümüze birçok taşıma aracı bulunmaktadır. Bu çalışma İlköğretim 7. sınıf öğrencileri ile yapılan bir araştırmanın sonuçlarını içermektedir. Disiplinlerarası sanat eğitimi yöntemi ile çalışılmıştır. Çalışma, özellikle 11-12 yaş erkek öğrencilerin ilgi alanı olan arabaları, müze eğitimini esas alarak incelemektedir. Çalışmanın amacı, yaşamış oldukları şehirde var olan arkeoloji müzelerinden farklı bir müzeyi sanat eleştirisi ile incelemek ve uygulamalarda cins farklılıklarının araba tasarımlarında etkisi olup olmadığını araştırmaktır. Öğrenciler, 2000 yıl öncesinin araba tekerleğini ve ilk arabaları gördükten ve sanat eleştirisi yaptıktan sonra, 2000 yıl sonrasının arabalarını tasarlamışlardır. Sonuç olarak, öğrencilerin yaratıcılıkları gözlemlenmiş ve kız-erkek öğrencilerin tasarımlarında farklılıklar bulunmuştur.Item Farklı sosyoekonomik düzeylerde okulöncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması(Uludağ Üniversitesi, 2005) Taner, Meral; Başal, Handan Asude; Eğitim Fakültesi; İlköğretim BölümüAraştırmanın genel amacı, farklı sosyoekonomik düzeylerdeki okulöncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerini cinsiyete göre karşılaştırmaktır. Araştırmanın evrenini, 2001-2002 eğitim öğretim yılında Bursa ili sınırları içerisinde bulunan resmi ilköğretim okullarının birinci sınıflarına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Bursa ili sınırları içerisinde 10 resmi ilköğretim okulunun birinci sınıflarından 120’si kız, 120’si erkek ve 80’i alt sosyoekonomik, 80’i orta sosyoekonomik ve 80’i de üst sosyoekonomik düzeyde olmak üzere toplam 240 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Peabody Resim-Kelime Testi kullanılmıştır. Peabody Resim-Kelime Testi, öğrencilere araştırmacılar tarafından bireysel olarak uygulanmıştır. Her bir öğrenciyle yapılan uygulama ortalama 15 dakika sürmüştür. Öğrencilerin verdikleri her doğru cevabın bir puan olarak hesaplandığı testte, bütün doğru yanıtların toplamı, toplam puanı vermektedir. Böylece öğrencilerin toplam puanları elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesi bağımsız örneklemler için t Testi ve Varyans Analizi ile yapılmış olup, anlamlı farkların kaynağını bulmak için Tukeys HSD Testi uygulanmıştır. İstatistiksel karşılaştırmalarda anlamlılık düzeyi .01 ve .05 olarak alınmıştır. Bulgular tablolar halinde özetlenmiştir. Araştırma sonucunda; genel olarak okulöncesi eğitimi alan öğrencilerin dil gelişimlerinin okulöncesi eğitimi almayan öğrencilere göre daha iyi olduğu saptanmıştır. Özellikle orta ve üst sosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin dil gelişimlerinin alt sosyoekonomik düzeydeki öğrencilere göre daha iyi olduğu belirlenmiştir. Ayrıca erkek öğrencilerin dil gelişiminin kız öğrencilere göre daha iyi olduğu görülmüştür.Item Bilişim-iletişim teknolojileri ve dil öğretim endüstrisi(Uludağ Üniversitesi, 2005) Kartal, Erdoğan; Eğitim FakültesiBu çalışmanın amacı, ses ve görüntü üretip aynı zamanda bunları çoğaltıp yaymaya yarayan, ilk gramofondan bugünkü çoklu-ortamlı bilgisayarlara kadar istisnasız bütün teknolojik buluşların aslında hep aynı öğrenme kuramı (davranışçılık) temel alınarak dil öğretiminde nasıl ders aracı yapıldığını göstermek ve söz konusu araçların, ilgili ekonomik çevrelerce, eğitsel kaygılardan uzak, ticari bir anlayışla pazarlanarak alanın nasıl endüstriye dönüştürüldüğünü veriler aracılığıyla ortaya koymaktır.Item Sosyal öğrenme teorisine dayalı öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin bilimsel tutumlarının kalıcılığına olan etkisinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2005) Demirbaş, Murat; Yağbasan, RahmiBu araştırmada, ilköğretim öğrencilerinin bilimsel tutumlarının kalıcılığına yönelik olarak, sosyal öğrenme teorisine dayalı öğretim etkinliklerinin uygulama sonuçlarına yer verilmiştir. Araştırma, ilköğretim okullarında öğrenim gören üç farklı okulun, 7.sınıf deney ve kontrol grupları üzerinde gerçekleştirilmiştir. İki kontrol grubunun alınması ile, öğretmen faktörünün araştırma üzerindeki etkisi azaltılmaya çalışılmıştır. Deney grubunda, sosyal öğrenme teorisine dayalı öğretim etkinliklerine yer verilirken, kontrol grubu I ve kontrol grubu II’de mevcut uygulamadaki fen bilgisi öğretim programının içerdiği öğretim etkinlikleri ele alınmıştır. Araştırma verileri, hazırlanan ölçeklerin ön test-son test ve kalıcılık test uygulaması sonucunda elde edilmiştir. Araştırma sonuçları, deney grubunda uygulamasına yer verilen sosyal öğrenme teorisine dayalı öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin bilimsel tutumlarının kalıcılığının sağlanmasında büyük etkiye sahip olduğunu göstermiştir.Item Ülkemiz koşullarında tarihi çevre eğitiminin önemini ve gerekliliğini arttıran etkenler(Uludağ Üniversitesi, 2005) Alkış, Seçil; Oğuzoğlu, Yusuf; Eğitim Fakültesi; İlköğretim BölümüSon yılların en çok konuşulan konularından biri olan aktüel çevre meseleleri ve çevre eğitimin ilkeleri incelenirken konunun tarihi çevreler açısından da araştırılması önem taşımaktadır. Bu nedenle çalışmada, özellikle ülkemiz koşullarında tarihi çevre eğitiminin önemi ve gerekliliğinin nedenleri ortaya konmaya çalışılmıştır. Tarihi çevre eğitiminin önemi ve gerekliliği; tarihi çevre ve koruma bilincinin oluşturulması, halkın katılımının sağlanması, küreselleşme olgusu, Anadolu’nun jeopolitik konumu ve ülkemizin kültür turizmi potansiyeli konularını temel alan beş ana başlık altında incelenmiştir.Item Technische kriterien zur evaluation von autorensystemen für webbasiertes sprachenlernen(Uludağ Üniversitesi, 2005) Alyaz, Yunus; Eğitim FakültesiIn Folge der rapiden Entwicklung des Internets in den letzten Jahren sind Online Autorensysteme für das E-Learning von immer größerer Bedeutung. Eine Fülle von Autorensystemen wird derzeit angeboten, um den (DaF-) LehrerInnen die Entwicklung von Multimediaanwendungen für den (Sprach-) Unterricht zu ermöglichen. Neben vielen technischen Faktoren erschwert auch diese Angebotsvielfalt den LehrerInnen den Entscheidungsprozess zur Auswahl eines passenden Autorenwerkzeuges. In der vorliegenden Arbeit werden diejenigen Kriterien zur Evaluation von Online-Autorenwerkzeugen behandelt, welche für die DaF-LehrerInnen bei der Auswahl oder beim Einsatz der Werkzeuge entscheidend sind. Zu diesem Zweck wird hier ein Kriterienkatalog für Softwareergonomie unter technischen Aspekten erstellt.Item Alla Turca stiline genel bir bakış(Uludağ Üniversitesi, 2005) Kalyoncu, NesrinTürk Geleneksel Askeri Müziği Mehter, Osmanlı İmparatorluğu’nun Avrupa’daki genişleme hareketleri esnasında, çeşitli faktörler vasıtasıyla batı müzik kültürüne girmiştir. Mehter Müziği, Türk vurma çalgılarının alınmasıyla ilk önce batı askeri müzik topluluklarında kabul görmüştür. Ardından da, Mehter ögelerinin Avrupa Sanat Müziği’nde işlenmesiyle Alla Turca stili doğar. Bu çalışmada söz konusu üsluba genel bir bakış oluşturmak amaçlanmıştır. Bu bağlamda, Alla Turca’nın gelişim şartları, karakteristik özellikleri ve eserleri ana hatlarıyla incelenmektedir.Item İkinci yabancı dil olarak Fransızca öğreniminde yineleme, ulamlama ve anlamlandırma stratejilerinin kalıcılığa etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2005) Atan, Nurhayat; Eğitim Fakültesi; Fransız Dili Eğitimi Ana Bilim DalıBu çalışmada, birinci yabancı dili İngilizce olup, ikinci yabancı dil olarak Fransızca öğrenen yetişkinlere uygulanan yineleme, ulamlama ve anlamlandırma stratejilerinin kalıcılığa etkisi, anımsama ve tanıma puanları açısından değerlendirilmiştir. Diğer taraftan aynı öğrencilerin yabancı dil öğrenme stratejilerinin anımsama ve tanıma süreçlerine etkisi araştırılmıştır. Yarı deneysel araştırma modeli temel alınarak gerçekleştirilen bu çalışmaya Fransızca hazırlık sınıflarında ve dil okulunda öğrenim görmekte olan toplam 100 denek katılmıştır. Anımsama ve tanımanın ölçülmesinde AVLT (Auditory Verbal Learning Tests) İşitsel Sözel Öğrenme Testleri ve Dil Öğrenim Stratejisini ölçen bir anket (SILL, Stratejy Inventory for Language Learning) uygulanmıştır.Item Lise öğrencilerinin bazı psikolojik ihtiyaçlarının cinsiyet, okul türü, anne ve baba eğitim düzeyine göre incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2005) Çelikkaleli, Öner; Gökçakan, Nurcan; Çapri, BurhanBu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin Murray (1939) tarafından tanımlanmış Başarma, Uyarlık, Düzen, Gösteriş ve Özerklik psikolojik ihtiyaçlarını kendi aralarında gösterdikleri ilişkiye, cinsiyete, okul türüne, anne ve baba eğitim düzeyine göre incelemektir. Araştırma grubu Mersin il merkezinde bulunan 5 farklı liseden 98 kız ve161 erkek olmak üzere toplam 249 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin psikolojik ihtiyaçlarını belirleyebilmek için Edwards (1964)’ın geliştirdiği ve Kuzgun (1986) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış olan “Edwards Kişisel Tercih Envanteri” ve öğrencilerle ilgili kişisel bilgilere ulaşmak için ise araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğrenci Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 12 versiyonu kullanılmıştır. Psikolojik ihtiyaçların kendi aralarındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı; psikolojik ihtiyaçların cinsiyete göre değişip değişmediğini belirlemek için bağımsız gruplar için t- Testi; psikolojik ihtiyaçların okullara, anne ve babanın eğitim düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığını test etmek için Tek Yönlü Varyans Analizi ve gruplar arasında çıkan farkın kaynağını bulmak amacıyla Tukey testi kullanılmıştır. Hata payı p< .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; psikolojik ihtiyaçların kendi aralarında pozitif ve negatif ilişki gösterdiği; psikolojik ihtiyaçların cinsiyetlere, okullara, anne ve babanın eğitim düzeyine göre farklılaştığı gözlenmiştir. Bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.Item Çoklu-ortamlı yazılımların Fransızcanın yabancı dil olarak öğretimindeki yeri ve işlevleri(Uludağ Üniversitesi, 2005) Kartal, Erdoğan; Eğitim FakültesiBu çalışmada, günümüzde hemen hemen her alanda kullanılan bilişimiletişim teknolojileri ve onların bir uzantısı olarak kabul edilen çoklu-ortamlı yazılımların; dil öğretimi için tasarlanmış CD-Rom ve Đnternet sitelerinin, Fransızcanın yabancı dil olarak öğretimindeki yeri ve işlevleri ele alınmıştır.Item Bir iletişim ve çatışma çözme beceri eğitimi programının üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerine etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2005) Karahan, T. FikretBu araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen 10 oturumluk İletişim ve Çatışma Çözme Beceri Eğitimi Programı’nın üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeyleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma grubu 2004-2005 öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde öğrenim gören ve programa gönüllü olarak katılmak isteyen 32 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma deseni olarak kontrol gruplu ön-test son-test izleme model kullanılmış ve 16 öğrenci deney, 16 öğrenci kontrol grubuna alınmıştır. Öğrencilerin güvengenlik düzeyleri Rathus Atılganlık Envanteri (RAE) ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları; 10 haftalık İletişim ve Çatışma Çözme Beceri Eğitimi Programı’na katılan öğrencilerin güvengenlik düzeylerinin, bu programa katılmayan öğrencilerin güvengenlik düzeylerinden yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Deney grubunda üç ay sonra yapılan izleme çalışmasında ise Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmış ve Rathus Atılganlık Envanteri son-test puanları ile izleme testi puanları arasında anlamlı bir farklılığın bulunmadığı saptanmıştır. Elde edilen bulgular, İletişim ve Çatışma Çözme Beceri Eğitimi Programı’nın öğrencilerin güvengenlik düzeylerini olumlu yönde etkilediği yönündedir.Item Yeniden yapılanma çerçevesinde Türkçe Eğitimi Programı ve Uludağ Üniversitesi(Uludağ Üniversitesi, 2005) Cemiloğlu, Mustafa; Eğitim Fakültesi; Türkçe Eğitimi BölümüEğitim Fakültelerinde 1998 yılında uygulamaya konulan yeniden yapılanma programları öğretmen yetiştirme anlayışına birçok yenilikler getirmiştir. Bunlardan en önemlisi uygulamalı ders anlayışıdır. Bu programlar olumlu yönlerine rağmen birçok yönden eleştirilmektedir. Türkçe Eğitimi programı da alan derslerinin diğer derslere oranı açısından eleştirilmektedir. Tartışılan yönlerin düzeltilmesi ve gereksiz görülen yan alan uygulamasının kaldırılması yönünden Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümünce düzenlenmiş ve uygulamaya konulmuş olan yeni lisans programı bazı yenilikler içermektedir.