1986 Cilt 1 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/16537
Browse
Browsing by Language "fr"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Approche communicative objectifs généraux(Uludağ Üniversitesi, 1986) Gimenez, JeanJean Gimenez, Bildirişimsel Yaklaşım başlıklı yazısında, kavramsal ve işlevsel yaklaşım olarak adlandırılan dil öğretim yöntemlerinden sözcelemeye verdiği önemle ayırt edilen Bildirişimsel Yaklaşımın ortaöğretimde yaygınlık kazanmakla olduğuna değinerek, söz konusu olan yöntemin artık dil öğrencisine dilbilgisi ya da ses bilgisi kurallarını belletmek değil, ama konuşma ortamında beceri kazandırma temeline dayandığını belirtmektedir.Item Esquisse de littérature comparée échanges entre les littératures Espagnole et Française(Uludağ Üniversitesi, 1986) İldem, Arzu EtenselAdından da anlaşıldığı gibi bu taslak okuyucunun dikkatini genel olarak karşılaştırmalı edebiyat alanına, özel olarak ise İspanyol ve Fransız edebiyatları arasındaki etkilenmelere çekmek istemektedir.Item Les positions paradigma tioues de la lingustioue et son ideologie essentielle(Uludağ Üniversitesi, 1986) Parret, HermanDr. Parret, Dilbilimin Kipsel Durumları ve Temel İdeolojisi başlıklı bu incelemesinde, "ideoloji" kavramının kullanımındaki karışıklık tan, çağdaş bilimin dışa dönük üç ideoloji tipinden ve içe dönük ideolojinin iki farklı görünümünden söz ettikten sonra, dilbilimin dışa dönük ideolojilerini ele alıp inceliyor. Bunlardan birisi dil bilimi kuramlarından toplumda yararlanılmasını ve uygulamasını ele alıyor. Bir başkası, bilimsel kuramları oluşturan bilim adamlarının ne denli bilinçli olduklarını inceliyor. Üçüncüsü ve en ilginci Chomsky'nin ortaya attığı, "ideologie coöccurrente" diye adlandırılabilecek düşünce. Dr. Parret bu başlık altında, bir bilim adamının, örneğin Chomsky'nin, bilimsel konulardaki savları, kuramları, vb. ile siyasal savları ve kuramları arasında koşutluk ya da örtüşme olup olmadığı sorunsalını ele alır. Dilbilim söyleminin olduğu her yerde bir iç ideolojinin var olduğunu belirttikten sonra, bu ideolojinin iki ayrı görünüşünü ele alacaktır. Bunlardan birisi Dilbilimin Kipsel Durumları, öteki Dilbilimin Temel İdeolojisi başlığını taşıyor. Deneysel bilimlerle toplumsal bilimlerin kipleri ve söylemleri değişiklikler gösteriyor; öte yandan her söylem bir etik sorumluluğu da beraberinde getiriyor.Item La place d’amédée ou comment s'en débarrasser dans le théâtre de ionesco(Uludağ Üniversitesi, 1986) Anamur, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Amedee ya da Nasıl Kurtulmalı'nın ionesco'nun Tiyatrosundaki yeri. ionesco kendi yapıtı üzerine en çok yazan tiyatro adamlarından biridir. Bir yazarın kendi yapıtını her uzman gerçek nitelikleriyle değerlendirebilme güçlüklerine karşın lonesco 'nun kendi tiyatrosunu çok açık bir biçimde gördüğü söylenebilir. Bu tiyatronun, "uyumsuzluk tiyatrosu" olarak nitelenmesine karşın kendine özgü bir mantığı, Ionesco'nun deyimiyle "çağın gereklerine uyumlu bir mantığı" ve alışılmış dışı bir ruhbilimsel yaklaşımı vardır. Tüm oyunlarının yapısında bu mantığa göre işleyen bir dizge vardır. Ionesco'nun kişileri de geleneksel davranış bütünlüğü ve kimlik kavramları dışındadırlar. Bu kişiler, çoğu kez, oyun içinde yapısal bir değişim yaratmadan, karşılıklı kişilik değiştirebilirler. Anlatım açısından biçim ve içeriğin ayrılmaz bir bütün oluşturduğu bu tiyatro bir temel karşıtlık üzerine kurulmuştur. Somut düzeyde "gömülme" ve "yükselme" olarak beliren bu kavramlar simgesel olarak "yok olma" ve "kurtulma" anlamlarını içerir. Amedee ya da Nasıl Kurtulmalı' nın bu tiyatroda özel bir yeri vardır; bu oyun bir yeni yönelişin ilk örneğidir: İlk kez bu oyunda bir öykü vardır ; ilk kez bu oyun tiyatro geleneğine uygun olarak ''güldürü" diye nitelenmiştir ; ilk 3 perdeli oyundur; lonesco ilk kez bu oyunla değişik bir yaratıcılık uygulamasına girişmiştir: düşlerden yola çıkmak ve bunları ilk önce öykü biçiminde yazmak. Yine ilk kez bu oyunla lanesco'nun kişileri tinsel içerik ve kimlik kazanmaya başlamışlardır. Ayrıca, iki temel izlekten biri olan "yükselme" izleği ilk kez bu oyunda belir.Item Sainte-Beuve et la critique littéraire au XIX. siècle(Uludağ Üniversitesi, 1986) İldem, Arzu EtenselBu makalede Fransız Edebiyatında eleştiri kısaca özetlenmiş ve özellikle XIX. yüzyılda bir edebiyat türü olarak karşılaştığımız eleştiride Sainte-Beuve 'ün yeri vurgulanmıştır.Item Troisième entretien avec A. J. Greimas(Uludağ Üniversitesi, 1986) Vardar, BerkeParis Göstergebilim Okulu'nun büyük kuramcısı A.J. Greimas'la İ.O. Edebiyat Fakültesi öğretim üyelerinden B. Vardar'ın 26 Şubat 1986 tarihinde Paris'te yaptığı bu söyleşide özellikle göstergebilimin son durumu üzerinde duruluyor.1976 ve 1980 yıllarında Prof. Greimas İle yaptığı söyleşilerin metnini Dilbilim dergisinde yayınlamış olan (bak . Dilbilim I, 1976 ve Dilbilim VI, 1981) Vardar bu üçüncü söyleşide önce ilk iki konuşmayı özetler, sonra da göstergebilimin günümüzdeki başlıca ilgi açılarına getirir sözü. Prof. Greimas öncelikle bilim anlayışını açıklar, bilimin bir arayış olduğunu, göstergebilimin de bir "tasarı" niteliği taşıdığını belirtir. J. Courtes İle birlikte hazırladığı semiotique, Dictionnaire de la theorie du langage (1979) adlı sözlüğün yayımını izleyen çalışmalarla yönelişleri gözden geçirdikten sonra, kuramında yer alan "üretici izlem "in (parcours generatif) ne denli önem kazandığını vurgular.