2011 Cilt 12 Sayı 20
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/13852
Browse
Browsing by Department "Türkçe Eğitimi Bölümü"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item İmlâsı yönüyle dikkat çeken bir eser: Resimli İran Sefaretnamesi (Metin)(Uludağ Üniversitesi, 2011-06-01) Uluocak, Mustafa; Eğitim Fakültesi; Türkçe Eğitimi BölümüTürkler, tarih boyunca çeşitli alfabeler kullanmışlardır. Bunlar arasında, en uzun süreli ve en yaygın olarak kullanılanı Arap alfabesidir. Bu alfabe, ünsüz esasına dayananır. Buna karşılık Türkçe, ünlüleri bol ve çeşitli olan bir dildir. Bu bakımdan Türkçenin imlâsını Arap alfabesiyle gösterme konusunda bazı sıkıntılar ortaya çıkmıştır. Eski Anadolu Türkçesi Devrinde harekeli yazılan bazı eserler yardımıyla devrin imlâsını tespit edebilmek bir dereceye kadar mümkündür. Ancak Klasik Osmanlı Türkçesi Dönemininin başlangıcı kabul edilen XVI. yüzyıldan itibaren imlânın gelenekselleşmesi ve hareke sisteminin terk edilmesi sebebiyle bu dönemden itibaren yazılmış metinlerde, imlâ özelliklerinin takip edilmesi güçleştirmiştir. Bu güçlüğün aşılmasında trankripsiyon metinleri ve az da olsa harekeli olarak yazılmış metinler, bizlere yardımcı olmaktadır. Bu eserlerden biri olarak da Resimli İran Sefaretnamesi gösterilebilir. Bozoklu Osman Şakir tarafından milâdî 1811’de yazılmış olan eser, harekeli olması ve yazarı tarafından yazı ve imlâsına dikkat çekilmesi yönüyle de incelenmeye değerdir. Bu çalışmada, daha önce bir bildiriyle imlâ özelliklerini tespit etmeye çalıştığımız bu eserin metnini de yayımlayarak Osmanlı Türkçesinin imla yönünden XIX. yüzyıldaki gelişiminin tespitine katkı sağlamayı amaçladık.Item Ömer Seyfettin’in tarih konulu hikâyelerinde değerler(Uludağ Üniversitesi, 2011-06-01) Ogur, Erol; Eğitim Fakültesi; Türkçe Eğitimi BölümüToplumlar, varlıklarını millet olarak devam ettirebilmek için tarihlerine dayanmak zorundadırlar. Tarih, birey veya toplumda bir millete mensubiyet bilincini canlı tutar ve onu derinleştirir. Tarih bilinci, geçmişin yorumunu, yaşanan zamanın algılanmasını ve geleceğe ait beklentileri içeren bir bilinç ve farkındalıktır. Sanatçılar, tarihî olayları farklı ve cazip bir hale sokarak okuyucuya sunarlar. Ömer Seyfettin, Peçevî, Nâima ve Hammer gibi tarihçileri okumuş, konusunu tarihten alan hikâyeler yazmıştır. Onun, konusunu tarihten alan hikâyelerinde hareket noktası Türk tarihidir. Ömer Seyfettin’in bu tarz hikâye yazmaktaki amacı yeni bir Türk ruhu oluşturmaktır.