Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Institute of Education Sciences
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11452/18
Browse
Browsing by Department "Dalı Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Türkiye Cumhuriyeti’nde engelli eğitimi (1923-1972)(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-09-22) Kandur, Ayşe; Demirel, Fatih; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim; Dalı Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı; 0000-0001-6750-9942Adrese dayalı nüfus kayıt sisteminin verileri nüfusumuzun %6.9’unun en az bir engele sahip olduğunu göstermektedir. Oldukça yüksek olan engelli sayısı bize engelli eğitiminin kapsayacağı insan sayısı ve önemi hakkında ipuçları vermektedir. Dünya’da ve ülkemizde engellilerin eğitimi konusu oldukça geç aksiyona geçilmiş bir mesele olmuştur. Türk toplumunda her zaman şefkat ve anlayışla karşılanmış olsa da günümüzde engelli bireylerin eğitimi bir ülke için önemli bir konu haline gelmiştir. Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde çeşitli eğitimcilerin ve devlet adamlarının çabaları ile önce sağır ve dilsizler, sonra körler için eğitim faaliyetleri başlamış ve çeşitli okullar açılmıştır. Türkiye Cumhuriyeti’nin ilanıyla çeşitli aksamalar olsa da bu eğitim faaliyetleri devam etmiştir. Bu tez çalışmasında Cumhuriyetin ilanından 1972 yılına kadar engelli eğitiminin gelişimi, açılan okulların yapısı, işleyişi incelenmiştir. Bu çalışma beş bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde problem durumu, araştırma soruları, araştırmanın konusu ve amacı, araştırmanın önemi ve araştırmanın sınırlılıklarına yer verilmiştir. İkinci bölümde kavramsal çerçeve; üçüncü bölümde yöntem; dördüncü bölümde ise araştırmadan elde edilen bulgulara yer verilmiştir. Cumhuriyet Döneminde açılan engelli okullarının ilk örnekleri incelenmiş bu okulların amaçları, yapısı, programları ve işleyişi üzerinde durulmuştur. Aynı zamanda engelli eğitiminin yasal gelişimine yer verilmiştir. Okulların açılması ve geliştirilmesinde o dönemdeki bazı eğitimcilerin üstün gayretleri önemli bir katkı sağlamıştır. Sonuç bölümünde ise sürecin başından sonuna kadar gerçekleşen faaliyetlere ve yasal gelişmelere değinilmiştir.