1996-1998 Cilt 11 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/31695
Browse
Browsing by BUU Author "Peker, M. Reşat"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Öğrenme ve gelişme arasındaki etkileşim(Uludağ Üniversitesi, 1998) Vygotsky, L. S.; Peker, M. Reşat; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü.Okul aşındaki çocuklarda, gelişim ve öğrenme arasındaki etkileşime değinilmeden öğretimin psikolojik analizinde karşılaşılan problemleri doğru olarak çözrnek ya da açık seçik biçimde belirtmek mümkün değildir. Ancak, o, çocuk gelişim kuramlarının eğitim sürecine uygulamalarının daayandığı en belirsiz temel konulardan biridir.Item Öğrenme ve gelişme arasındaki etkileşim(Uludağ Üniversitesi, 1998) Vygotsky, L. S.; Peker, M. Reşat; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü.Okul yaşındaki çocuklarda, gelişim ve öğrenme arasındaki etkileşime değinilmeden öğretimin psikolojik analizinde karşılaşılan problemleri doğru olarak çözmek ya da açık seçik biçimde belirtmek mümkün değildir. Ancak, o, çocuk gelişim kuramlarının eğitim sürecine uygulamalarının dayandığı en belirsiz temel konulardan biridir. Elbette kuramsal açıklığın olmayışı, konunun bugünkü öğrenme ile ilgili araştırma çabalarından tamamen çıkarıldığı anlamına gelmez: hiç bir araştırma, bu temel kuramsal konudan kaçamaz. Fakat öğrenme ve gelişim arasındaki ilişki metod bakımından belirsiz olarak kalır, çünkü somut araştırma çalışmaları, bu temel ilişki sorununun çözümüne kuramsal yönden belirsiz, eleştirel bir biçimde değerlendirilmemiş ve bazen kendi içerisinde tutarsız varsayımlar, önermeler ve tutarsız çözümler getirdiler. Bunlar, şüphesiz eşitli hatalara sebep olur.Item Vygotsky'nin gelişim psikolojisi(Uludağ Üniversitesi, 1998) Der Veer, R. Van; Peker, M. ReşatÇağdaş çocuk psikologları, Sovyet psikolog Lev S. Vygotsky tarafından formüle edilen görüşleri artan bir şekilde kullanılmaktadırlar. Fakat, onun çalışmalarının sadece bir kısmı İngilizceye çevrilmiştir. Bu durum, Vygotsky 'nin gelişim psikolojisi hakkındaki izlenimimizi yarım bırakır. Bu yazı, şu ana kadar Anglosakson ülkelerde henüz bilinmeyen ek bilgiler sunmayı amaçlamaktadır. Amaç, Vygotsky 'e ait bilgilerimizi tamamlamak ve onun kuramının bölümlerinin günümüzdeki gelişim psikolojisi araştırmaları için hata ilgili olduğunu göstermektedir. Sovyet psikolog Lev Vygotsky'nin (1896-1934) yazıları zengin bir esin kaynağı olmaya devam etmektedir. Onun sonraki gelişimlere ufuklar açan (daha sonraki gelişimin tohumlarını içeren) görüşlerinden bahseden gelişim psikolojisi alanındaki Batılı araştırmacıların sayısı hala artmaktadır. Bilişsel ve dil gelişimi kuranıcıları Vygotsky 'e ait kavramları oldukça çok kullandılar. Örneğin, Lock (1980) nativist ve empirisist dil gelişim kuramlarını eleştirdi. Çünkü, onlar "hücredeki tutuklu" görüşünü paylaşırlar. O, dil öğrenen çocukların büyük oranda başkaları tarafından geliştirilen yetenekler üzerine, sosyal etkileşim sureci yoluyla aktarıldığını ileri süren Vygotsky 'ci görüşü savundu. Sosyal etkileşim, Bruner (1984) için de temel kategoridir. Bruner, gelişimi çocuk için "yalnız macera" olarak gören Piaget 'ci kurama doğru şüphecidir ve Vygotsky 'ci görüşü tercih eder. Onun dil kazanımı ile ilgili tanımlaması, Vygotsky'nin sosyal etkileşim ve en yakın gelişim bölgesini (the zone of proximal development) vurgulamasıyla açıkça uyumludur. Başka araştırmacılar (Pea, 1980; Wertsch, 1978, 1979) yetişkin-çocuk etkileşimleri sırasında ortaya çıkan anlamın görüşülmesi ile ilgili detaylı analizlerle bu görüş açısını desteklemeye çalıştılar. Özellikle Wertsch (1980), ortak problem çözme esnasındaki bazı semiotik (işaret bilim) mekanizmaları ortaya çıkardı. Daha başka araştırmacılar (Kaye & Charney, 1980), yüz ifadelerinin anlamı ile ilgili Vygotsky 'ci fikirleri kullanarak, dil öncesi iletişim modellerini analiz ettiler. Kozulin (1984), Vygotsky'nin kuramının bu bölümünü tanımladı ve Van der Veer (1985), G. H. Mead'in yüz ifadeleri kuramı ile bazı paralellikleri olduğunu açıkladı . En azından bir grup gelişim psikoloğu için, Vygotsky 'nin geride bıraktığı şey (mirası), verimli bir şekilde bilişbilgisi (meta-conition) ve dil gelişimi problemleri üzerine ışık tutacak şekilde kullanılabilir. Vygotsky 'nin kuramıyla ilgilenen araştırmacıların çoğu, Vygotsky (1962, 1978) 'e yada Wertsch 'in (1981) antolojisine başvururlar. Bu kitaplar, şüphesiz Vygotsky 'nin gelişim psikolojisinin tam bir tasvirini vermezler. Vygotsky çok yazan bir yazardı ve çalışmalarının sadece küçük bir bölümü İngilizceye çevrilmiştir. Bundan dolayı, bizim Vygotsky 'nin gelişim ve genel psikolojisi tanımlamamız zorunlu olarak eksiktir. Bu yazı eski ve yeni Sovyet yayınlarında çocuk psikolojisi ile ilgili bilinmeyen bazı materyalleri sunma girişimidir. Amaç iki yönlüdür: 1)Vygotsky 'nin gelişim psikolojisi tanımlamamızı tamamlamak için görüş açımız bilim tarihçisinin görüşü olmalıdır. 2) Onun çalışmasının bir bölümünün hala günümüz araştırmalarıyla ilgili olduğunu göstermek için Vygotsky 'nin kavramlarını günümüz bilgilerini kullanarak ve günümüzün bilimsel çalışma standartlarıyla tartmalıyız.