Browsing by Author "Memet, Fatma"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Türkiye’de yükseköğrenime devam eden Batı Trakya Türk azınlığı mensuplarının iş umudu, akademik motivasyon ve üniversiteye aidiyet düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-09-14) Memet, Fatma; Duran, Nagihan Oğuz; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü//Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı/Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı.; 0000-0002-8308-0733Bu araştırmanın amacı Türkiye’de Yükseköğretime devam eden Batı Trakya Türk azınlık mensubu (BTTAM) üniversite öğrencilerinin iş umudu, akademik motivasyon ve üniversiteye aidiyet düzeyleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu amaçla 31 farklı üniversitede öğrenim gören 311 (69% kadın, 31% erkek) BTTAM üniversite öğrencisi çalışmaya katılım sağlamıştır. Araştırma kapsamında veri toplamak için İş Umudu Ölçeği(İUÖ), Akademik Güdülenme Ölçeği (AGÖ), ve Üniversiteye Ait Olma Ölçeği (ÜAOÖ)kullanılmıştır. Ayrıca çalışmada İUÖ’nin, AGÖ’nin ve ÜAOÖ’nin Batı Trakya Türk Azınlığı mensubu üniversite öğrencileri için geçerlilik ve güvenirlik kanıtları incelenmiştir. Öncelikle ölçme araçlarının çalışma grubunda kullanılabilirliğini incelemek üzere yapılan çalışmalar kapsamında, İUÖ’nin, AGÖ’nin ve ÜAOÖ için Doğrulayıcı Faktör Analizi(DFA) ve iç tutarlılık yöntemleri kullanılmıştır. DFA sonuçları İUÖ için modelin iki faktörlü yapısının (x²=152.15, sd=67 p=0.00; RMSEA=.065, NFI=.94, NNFI=.95, CFI=.96, IFI=.96,GFI=.93, AGFI=.90, ve SRMR=.038); AGÖ için modelin üç faktörlü yapısının (x²= 329.7,sd=155, p= 0.00; RMSEA= .061, NFI= .84, NNFI= .85, CFI = .91, GFI = .89, AGFI= .85 ve SRMR = .064) ve ÜAOÖ için modelin üç faktörlü yapısının (x²= 131.18, sd=70, p= 0.00;RMSEA= .054, NFI= .87, NNFI= .91, CFI = .93 GFI = .94, AGFI= .91 ve SRMR = .047) iyi uyum gösterdiği ortaya koymuştur. Bu bulgular her üç ölçme aracının da ÜAOÖ’nin Batı Trakya Türk Azınlığı mensubu üniversite öğrencileri için sırasıyla iş umudunu, akademik motivasyonu ve üniversiteye ait olma düzeylerini ölçmek için geçerlik ve güvenilirlik kanıtlarına sahip olduğunu göstermiştir. Araştırmada öğrencilerin iş umudunu, akademik motivasyonu ve üniversiteye ait olma düzeylerini çeşitli değişkenler bakımından incelemek üzere yapılan t- test ve ANOVA bulgularına; göre Batı Trakya’da 20 yıldan daha az ikamet eden BTTAM üniversite öğrencilerinin İUÖ puanlarının 20 yıldan daha fazla ikamet eden öğrencilere göre daha yüksek olduğu; BTTAM üniversite öğrencilerinin İUÖ, AGÖ ve ÜAOÖ puanlarının Türkiye’de ikamet etme süresine göre ise değişmediği tespit edilmiştir. Türkiye’de çalışmayı planlayan BTTAM üniversite öğrencilerinin ÜAOÖ puanlarının farklı bir ülkede çalışmayı düşünenlere göre daha yüksek olduğu; benzer şekilde Türkiye’de yükseköğretimi Türkiye’nin ana vatan olarak görülmesi nedeniyle tercih edenlerin ana dili Türkçe olması nedeniyle tercih edenlere göre ÜAOÖ puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca STK’lar tarafından üniversite gezi ve tanıtımlarına katılan BTTAM üniversite öğrencilerinin İUÖ, AGÖ ve ÜAOÖ puanları başvuru desteği alan öğrencilere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Son olarak, bu araştırmada BTTAM üniversite öğrencilerinin üniversiteye ait olma ve iş umudu düzeyleri arasındaki ilişkide akademik motivasyonun kısmi aracılık rolü olduğu yapılan YEM (Yapısal Eşitlik Modeli) analizi ile belirlenmiştir. Araştırmanın bulgularına dayanarak, iş umudunu arttırmada akademik motivasyonun da önemli bir rolü olduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda PDR hizmetlerinin akademik motivasyonu artırmaya yönelik destek programlarını güçlendirmesi ve bu programlara etkin şekilde katılımı teşvik etmesi önerilmiştir.