Yağ filmi kaynaklı HC emisyonlarının matematik modellenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2011

Authors

Yenice, Seçkin

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

Silindir gömleği üzerindeki yağ filmi motor çıkış HC emisyonlarının ana kaynaklarından biri olarak bilinmektedir. Bu çalışmada içten yanmalı buji ateşlemeli benzin motorlarında farklı yakıtlar için yağ filminden kaynaklanan hidrokarbonların oluşum mekanizması üzerine bir matematik model geliştirilmiştir. İlk olarak, silindir içi gazlarının termodinamik özellikleri (basınç, sıcaklık, ısı taşınım katsayısı vs.) bir çevrim boyunca hesaplanmıştır. Daha sonra, Henry ve difüzyon kanunlarını kullanarak, yakıtın yağ filmi içine kütlesel emilme/salınma hızının etkisi, farklı yakıtlar için ( Izo-oktan, metanol, etanol, LPG ve doğal gaz) motor devrine, sıkıştırma oranına, giriş basıncına, hava fazlalık katsayısına göre incelenmiştir.
Oil film on cylinder liner has been suggested as a major of engine out hydrocarbon emissions. In this study, a mathematical modeling for the rate of absorption /desorption of different fuels in the oil film has been developed. First of all, the thermodynamic properties of the cylinder gases (pressure, temperature, convection of heat etc.) for different fuels have been calculated through a cycle. Then, using Henry and diffusion laws, the effect of the rate of absorption/desorption of different fuels has been investigated depending on engine speed, compression ratio, excess air coefficient, initial pressure.

Description

Keywords

Yağ filmi, Henry kanunu, Difüzyon katsayısı, Oil film, Henry’s law, Diffusion coefficient

Citation

Yenice, S. (2011). Yağ filmi kaynaklı HC emisyonlarının matematik modellenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.