Welcome to the Uludag University Academic Repository!

Bursa Uludağ University aims to contribute to the advancement of science and technology by adopting clear, repeatable and reliable research outputs and applications; is committed to the broad dissemination of knowledge for the benefit of society and all external stakeholders.

BUU Open Access System offers scientific and artistic products such as books, articles, theses, encyclopedias and works of art produced by our faculty members and students in accordance with international standards and intellectual property rights.

Bursa Uludağ University is a leading institution using DSpace.

Supported by @SelenSoft Yazılım



 

Recent Submissions

Thumbnail Image
ItemOpen Access
Madde bağımlılığı ve farkındalık terapisi: Tedavi yöntemleri ve örnek sosyal hizmet uygulaması
(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2025-04-25) Şen, Zeynep Şevval; Danış, Mehmet Zafer; Kutlu, İhsan
Madde bağımlılığı, erişilebilirliğin artmasıyla bireysel ve toplumsal düzeyde giderek karmaşıklaşan psikolojik, sosyal ve ekonomik sorunlara sebep olmakta ve toplumsal çözülme sürecini hızlandırarak küresel ölçekte önemli bir halk sağlığı meselesine dönüşmektedir. Bu bağlamda mindfulness (bilinçli farkındalık) temelli stratejiler, bireylerin mevcut anı tarafsız bir şekilde deneyimlemelerini mümkün kılarak dürtüsel davranışları dizginleme, özdenetimi artırma ve bağımlılık döngüsünü sona erdirme noktasında etkili bir yöntem olarak dikkat çekmektedir. Bilişsel ve duygusal regülasyonu destekleyen bu yaklaşımlar, bireylerin içsel farkındalıklarını güçlendirerek, madde kullanımını tetikleyen stres faktörleriyle baş etmelerine yardımcı olmaktadır. Kabat-Zinn tarafından ortaya konulan bilinçli farkındalık prensipleri, bağımlılık tedavisinde uygulanabilir özellikleriyle, bireylerin psikososyal dengesini yeniden inşa etmeye yönelik işlevsel bir model sunmaktadır. Bu makale, farkındalık temelli yaklaşımların madde bağımlılığı tedavisindeki etkisini, sosyal hizmet alanındaki uygulama potansiyelini ve bireysel iyileşme süreçlerine katkılarını incelemeyi hedeflemektedir. Bilinçli farkındalık yöntemlerinin bireylerin psikososyal iyilik halini güçlendirme, stres toleranslarını artırma ve bağımlılığı uzun vadede yönetme kapasitesini artırmadaki rolü tartışılmış; bu yaklaşımların sosyal hizmet sistemine entegrasyonunun olası katkıları disiplinler arası işbirliği bağlamında değerlendirilmiştir.
Thumbnail Image
ItemOpen Access
Somaliland’in uluslararası alanda tanınma sorunu: Fırsatlar ve tehditler
(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2025-01-02) Tütmez, Elif Dilan; Eminoğlu, Ayça
Somali’deki Siad Barre rejiminin düşüşünden sonra Somaliland, başarısız olan Büyük Somali Birliği’nden ayrılmış ve 1991 yılında bağımsızlığını geri kazandığını ilan etmiştir. Somali devleti ile karşılaştırıldığında Somaliland, kısmen daha başarılı bir devlet inşa etmesine rağmen uluslararası alanda istediği tanınırlığı elde edememiştir. Somaliland’in ilk olarak 1960 yılında başlayan bu bağımsızlık süreci, 1991’de yerini uluslararası tanınma çabasına bırakmıştır. Ülkenin tanınmaya yönelik mücadelesi ise Afrikalı ve Batılı oyuncular ile onların Somaliland ile olan ilişkilerine bağlı olarak şekillenmiştir. Bu makale, Somaliland’in tanınmamasının ardındaki siyaseti açığa çıkarmaya çalışmaktadır. Makalenin amacı, Somaliland’in uluslararası alanda tanınmasının aciliyetini ortaya koymak ve tanınması hakkındaki temel argümanların karmaşıklığını gidermektir. Makale, uluslararası alanda tanıma şartlarına, temel teorik tartışmalara ve tanıma şekillerine dikkati çekerek, Somaliland’in yasal anlayıştaki konumunu araştırmaktadır. Bu doğrultuda ise makalede, Somaliland’in siyasi gelişimi ve bölgesel sorunlarına yer verilmektedir. Makalede, Somaliland’in tanınmamasını veya tanınmasını etkileyen faktörleri incelemek adına SWOT analizi bir yöntem olarak tercih edilmektedir. Uluslararası hukukun tanınma şekilleri, teorik çerçevesi, Somaliland’in siyasi gelişimi ve bölgesel sorunları düşünüldüğünde, sürece tarafsız bakmak açısından SWOT analizi bu çalışmada köprü görevi görmektedir.
Thumbnail Image
ItemOpen Access
Küresel ve ulusal perspektifte nörososyoloji: Türkiye'deki çalışmaların analizi ve gelecek vizyonu
(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2025-04-10) Morkoç, Merve; Güler, Oya
Bu çalışma, nörososyolojinin kapsamını, tarihsel gelişimini ve Türkiye'deki uygulamalarını incelemeyi amaçlamaktadır. Nörososyoloji, bireylerin beyin işleyişi ile toplumsal davranışları arasındaki ilişkiyi araştırarak sosyal bilimler ile sinirbilimi birleştiren disiplinler arası bir alandır. Araştırma, literatür taraması ve bibliyometrik analiz yöntemleri birleştirilerek karma bir yöntem kullanılmıştır. Google Scholar, Web of Science ve DergiPark veri tabanlarından "nörososyoloji", "toplum ve beyin", "ayna nöronlar" anahtar kelimelerle yapılan taramalar sonucu, son 30 yılda yayımlanmış akademik makaleler, kitaplar ve raporlar incelenmiştir. Çalışmalar tematik olarak sınıflandırılarak nörososyolojinin temel kavramları, biyolojik mekanizmaları ve Türkiye’deki uygulama alanları analiz edilmiştir. Nörososyoloji, insan davranışlarını biyolojik ve toplumsal yönleriyle ele almaktadır. Ayna nöronların empati, toplumsal normların öğrenilmesi ve sosyal etkileşimlerde önemli rol oynadığı belirlenmiştir. Çevresel faktörlerin beyin yapısını şekillendirdiği ve bireylerin sosyal çevrelerinden güçlü şekilde etkilendiği tespit edilmiştir. Türkiye’de nörososyoloji eğitimde sosyal öğrenme süreçleri, siyasette seçmen davranışları ve pazarlamada tüketici karar mekanizmaları gibi alanlarda önem kazanmaktadır. Ancak, disiplinlerarası iş birliği eksikliği, nörobilimsel tekniklerin yüksek maliyeti ve akademik farkındalığın düşük olması, alanın gelişimini sınırlamaktadır. Nörososyoloji, toplumsal etkileşimlerin beyin üzerindeki etkilerini anlamada kritik bir alan olup, Türkiye’de nörososyolojinin gelişimi için akademik farkındalığın artırılması, disiplinlerarası çalışmaların teşvik edilmesi ve nörobilimsel araştırmalara finansal destek sağlanması gerekmektedir.
Thumbnail Image
ItemOpen Access
Viktimoloji (mağdurbilim) ve yönetişim ilişkisi: Yaşlı bireyler üzerine nitel bir çalışma
(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2025-05-11) Dızman, Zeynep Şentürk
Modern dünyada yaşanan teknolojik gelişmeler, sağlık alanındaki ilerlemeler, insan ömrünün uzamasına ve dünya genelinde nüfusun yaşlanma hızının artmasına neden olmaktadır. Yaşlanan nüfusun artmasına paralel olarak yaşlılara yönelik suç olaylarında da artışın meydana geldiği bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı; suç olaylarında mağdur olan yaşlı bireyleri gazete haberleri üzerinden incelemek ve yönetişim modeli kapsamında suç önleme konusunda öneriler ortaya koymaktır. Çalışmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması tercih edilmiştir. Araştırmanın verileri doküman incelemesi tekniği ile toplanmıştır. 01.01.2015-31.12.2024 tarihleri arasında yaşlı bireylerin mağdur olduğu suç haberlerini içeren Hürriyet, Sabah, Sözcü ve Milliyet gazeteleri araştırmanın veri kaynağını oluşturmaktadır. Toplam 4 gazetenin arşivine gazetelerin web sitelerinden ulaşılmıştır. Araştırmaya, konuya ilişkin toplam 82 haber dahil edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Sonuç olarak bu araştırmada, yaşlı kadınların daha fazla suç mağduru oldukları, en çok ateşli silah ile cinayet işlendiği ve failin çoğunlukla yaşlı bireylerin aile üyelerinden biri olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, yaşlıların en çok ekonomik nedenlerden dolayı suç mağduru oldukları ve suç olaylarının en fazla İstanbul ilinde yaşandığı saptanmıştır. Araştırma sonucunda ise yönetişim modeli kapsamında çözüm önerileri sunulmuştur.
Thumbnail Image
PublicationOpen Access
Muhasebe eğitiminde aktif öğrenme: SCOPUS veri tabanındaki çalışmaların bibliyometrik analizi
(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-10-24) ERTAN, YASEMİN; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; 0000-0002-9193-3396
Bu çalışmanın amacı, Scopus veri tabanında muhasebe eğitiminde aktif öğrenme ile ilgili yayınlanmış çalışmaların bibliyometrik analizini yaparak, bu alanda öncü yazarları, kaynakları ve dökümanları belirlemek ve alanın kavramsal yapısını ortaya koymaktır. Bu amaçtan hareket edilerek, Scopus veri tabanında, işletme, yönetim ve muhasebe alanında, muhasebe eğitiminde aktif öğrenme ile ilgili yayınlanmış 252 döküman ele alınarak performans analizi yapılmış ve alanın kavramsal yapısı incelenmiştir. Performans analizi sonucunda, en fazla yayını olan yazarlar arasından Jose L. Arquero’nun, en fazla atıf almış yazarlar arasından ise Paul Brynes, Kevin C. Moffitt ve Donald J. Warren’ın en etkili yazarlar, “How big data will change accounting” başlıklı makalenin en etkili makale, “Accounting Education” dergisinin bu alanda en fazla sayıda makaleyi yayınlamış olan dergi olduğu görülmüştür. Alanın kavramsal yapısının analiz edilmesi sonucunda, bu alanda yayınlanmış olan yayınların 9 küme altında toplandığı, literatürde aktif öğrenme yöntemlerine ilişkin öne çıkan anahtar kelimelerin deneysel öğrenme, harmanlanmış öğrenme, işbirlikçi öğrenme, hizmet öğrenimi, işle bütünleşik öğrenme ve tersyüz edilmiş sınıflar anahtar kelimeleri olduğu görülmüştür.