Yayın: STEM etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine ve STEM mesleklerine yönelik ilgilerine etkisi
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Çavdar, Yüsra
Danışman
Çalış, Sevgül
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Bu araştırmada, STEM etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerileri ve STEM mesleklerine yönelik ilgilerine etkisi incelenmiştir. Çalışma kapsamında deneysel araştırmalardan biri olan ön test-son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma, 2022-2023 öğretim yılında, Bursa ili Nilüfer ilçesinde bulunan İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı Bursa İnovasyon Merkezi'nde düzenlenen kursa katılım sağlayan 5, 6 ve 7. sınıf düzeyindeki toplam 22 öğrenci (10 kız, 12 erkek) ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, problem çözme envanteri, STEM mesleklerine yönelik ilgi ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu, araştırmacı gözlem notları kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, son test sonuçlarına yönelik olarak yapılan analizde, STEM etkinliklerinin öğrencilerin problem çözme becerilerini geliştirmede önemli bir katkı sağladığı görülmüştür. Bununla birlikte, teknoloji alanındaki olumsuz değişimler ve mühendislik alanındaki minimal etkiler, bu alanların içeriğinin tekrar değerlendirilmesi gerektiğini göstermektedir. Bu bulgular doğrultusunda, STEM etkinliklerinin özellikle problem çözme becerileri ve fen bilimleri konularında önemli katkılar sağladığını ancak diğer alanlarda yapılan etkinliklerin içeriğinde iyileştirmeler yapılması gerektiğini göstermektedir. Araştırma bulguları kapsamlı bir şekilde analiz edilmiş ve elde edilen sonuçlara dayanarak gelecekteki araştırmalara ve öğretmenlere yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
In this study, the effects of STEM activities on middle school students' problem solving skills and their interest in STEM professions were examined. Within the scope of the study, pretest-posttest quasi-experimental design, one of the experimental researches, was used. The study was conducted with a total of 22 students (10 girls and 12 boys) in the 5th, 6th and 7th grades who participated in the course organized at the Bursa Innovation Center affiliated to the Provincial Directorate of National Education in Nilufer district of Bursa province in the 2022-2023 academic year. Problem solving inventory, interest scale for stem professions, semi-structured interview form and researcher observation notes were used as data collection tools. The analysis of the post-test results showed that STEM activities made a significant contribution to improving students' problem solving skills. However, negative changes in the field of technology and minimal effects in the field of engineering indicate that the content of these fields should be re-evaluated. In line with these findings, it is concluded that STEM activities provide significant contributions especially in problem solving skills and science, but improvements should be made in the content of activities in other areas. The findings of the study were analyzed comprehensively and several recommendations for future research and teachers were made based on the results obtained.
In this study, the effects of STEM activities on middle school students' problem solving skills and their interest in STEM professions were examined. Within the scope of the study, pretest-posttest quasi-experimental design, one of the experimental researches, was used. The study was conducted with a total of 22 students (10 girls and 12 boys) in the 5th, 6th and 7th grades who participated in the course organized at the Bursa Innovation Center affiliated to the Provincial Directorate of National Education in Nilufer district of Bursa province in the 2022-2023 academic year. Problem solving inventory, interest scale for stem professions, semi-structured interview form and researcher observation notes were used as data collection tools. The analysis of the post-test results showed that STEM activities made a significant contribution to improving students' problem solving skills. However, negative changes in the field of technology and minimal effects in the field of engineering indicate that the content of these fields should be re-evaluated. In line with these findings, it is concluded that STEM activities provide significant contributions especially in problem solving skills and science, but improvements should be made in the content of activities in other areas. The findings of the study were analyzed comprehensively and several recommendations for future research and teachers were made based on the results obtained.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
STEM temelli etkinlikler, Problem çözme becerisi, STEM mesleklerine ilgi, STEM-based activities, Problem solving skills, Interest in STEM professions