Gelişimsel yetersizliği olan öğrencilere kendi vücutlarına ait bilgilerin öğretiminde çevrim içi sunulan sabit bekleme süreli öğretimin etkililiği

Thumbnail Image

Date

2022-07-04

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Araştırmada, gelişimsel yetersizliği olan öğrencilere bağımsız yaşam becerilerinden biri olan kendi vücuduna ait bilgilerin öğretiminde çevrim içi sunulan sabit bekleme süreli öğretim yönteminin etkililiği incelenmiştir. Araştırmanın bağımlı değişkeni, katılımcıların kendi vücutlarına ait bilgileri öğrenme düzeyleridir. Araştırmanın katılımcılarını gelişimsel yetersizliği bulunan ve yaşları 16- 20 arasında değişen bir kız ve iki erkek öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma, tek denekli araştırma yöntemlerinden katılımcılar arası yoklama denemeli çoklu yoklama modeli ile desenlenmiştir. Araştırmacı tarafından hazırlanan formlar aracılığıyla; edinim, izleme, genelleme, güvenirlik ve sosyal geçerlik verileri toplanmıştır. Araştırmanın edinim bulguları, gelişimsel yetersizliği olan öğrencilere kendi vücutlarına ait bilgilerin öğretiminde çevrim içi sunulan sabit bekleme süreli öğretim yönteminin etkili olduğunu göstermektedir. Katılımcıların, kendi vücutlarına ait bilgileri öğretim oturumları sonlandıktan bir, iki ve dört hafta sonra sürdürdükleri gözlenmiştir. Ayrıca, katılımcıların edindikleri vücutlarına ait bilgileri farklı kişilerde genelledikleri gözlenmiştir. Araştırmanın sosyal geçerlik bulguları, katılımcıların ebeveynlerinin ve sınıf öğretmenlerinin araştırmaya yönelik olumlu görüşlere sahip olduklarını ortaya koymaktadır.
The effectiveness of the constant time delay procedure via telehealth in teaching information of their own body, which is one of the independent living skills, to students with developmental disabilities has been examined in this study. The dependent variable of the study is the level of participants' learning about their own body information. The participants of the study are a female and two males, between the ages 16 and 20 with developmental disabilities. In the study, one of the single-subject research methods, multiple probe design across participants was designed. Through the forms prepared by the researcher; effectiveness, maintance, generalization, reliability and social validity data were collected. The findings effectiveness of the study show that the constant time delay teaching method via telehealth is effective in teaching information of their own body to students with developmental disabilities. It was observed that the participants maintained their own body information one, two and four weeks after the teaching sessions ended. In addition, it was observed that the participants generalized the information about their bodies to different people. Findings of social validity the study reveal that the parents and classroom teachers of the participants had positive views on the research.

Description

Keywords

Bağımsız yaşam becerileri, Çevrim içi öğretim, Gelişimsel yetersizlik, Sabit bekleme süreli öğretim yöntemi, Vücuduna ait bilgilerin öğretimi, Constant time delay teaching, Developmental disabilities, Information of their own body, Independent living skills, Telehealth

Citation

Gökce, F. A. (2022). Gelişimsel yetersizliği olan öğrencilere kendi vücutlarına ait bilgilerin öğretiminde çevrim içi sunulan sabit bekleme süreli öğretimin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.