Kant'ta insana saygı duyma eğitimi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2007

Authors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

İnsan hakları konusunda verilecek bir eğitimin amacının dünyada yaşanan insan hakları ihlallerine son vermek için eylemde bulunma gerekliliğinin bilincini arttırmak olduğu düşünülürse, böyle bir eğitimin temelinde, eğitim görende bir bilinç uyandırmak ya da eylemde bulunma isteği oluşturmak olduğu söylenebilir. Bu türden bir istemenin yapısına ve bu isteme temelinde ahlâksal bir eğitimin amacı ve metoduna ilişkin olarak ortaya koyduğu düşünceleriyle insan hakları eğitimine ilişkin önemli belirlemelerde bulunan filozof ise Kant'tır. Kant. "iyi isteme”. “ahlâk yasası" ve özellikle de "ahlak yasasına saygı duygusu" kavramları temelinde ortaya koyduğu ahlaksal eğitim anlayışıyla insan hakları eğitiminin amacı ve metodunun ne olması gerektiğine ışık tutar. Kant'a göre ahlak yasasının öznesi insan olduğundan insana saygı duygusu olarak da nitelendirilebilecek olan saygı duygusu, ahlâk yasasının istemeyi belirleme amacıyla kendisinden önce gelebilecek olan bütün eğilimleri engellemesiyle ortaya çıkan, dolayısıyla tutkusal olarak nitelendirilen diğer bütün duygulardan ayrı olan a priori bir duygudur. Saygı duygusunun bu özelliği, onun eylemlerde saf pratik aklın tek güdüsü olarak etkide bulunmasını sağlar. Kant'a göre insana saygı, ahlaksal bir eğitimin gerçekleşmesinin de tek koşuludur. Çünkü ahlaksal bir eğitimin amacı, insanın bir olanağı olarak insana saygı duygusunu ortaya çıkarmaktır. Bu da, ancak ahlaklılık insan kalbi üzerine saf ahlaksal güdüler olarak sunulursa olanaklıdır. Kişinin kendi mutluluğundan çıkan güdülerin her karışması, ahlak yasasının insan kalbini etkilemesine bir engeldir. Bu nedenle, kişinin duyusallığı üzerinde ahlak yasasına saygı güdüsünün etkili olabilmesi için, kişiye ahlaksal bakımdan iyi eylem Örnekleri vererek, onun buna doğrudan ilgi duymasını sağlamak gerekir.
Si l'on pense que le but d'une éducation concernant les droits de l'homme peut clre defini comme l'augmentation de la conscience de la nécessité de l'action pour mettre un point final aux transgressions de ces droits, on peut dire qu' à la base de cette education se trouve le désir d'éveiller la conscience chez l'éduqué ou encore le désire de pousser celui-ci à l'action. Le philosophe qui par ses déterminations importantes dans le domaine de l'éducation des droits de l'homme, c'est Kant qui a placé à la base de la méthode et du but éthique en définissant la structure d'un ielle volonté. Kant apporte unc lumiere définitive à une éducation éthique avec ses concepts de la bonne volonté", de "la loi morale" et du "respect envers la loi morale". Pour Kant, dans la mesure ou le sujet de la loi morale est l'homme, le sentiment du respect est un respect pour l'homunc: il s'agit d'un sentiment a priori", complétement séparé des autres sentiments passionels, puisque son origine est dans la détermination volontaire. par la loi morale, de toutes les tendances. Cette particularité du sentiment de respect, lui permet de fonctionner comme le seul motif de la raison pure pratique dans toutes ses actions. Pour Kant, le respect pour l'homme est la scul condition de réalisation d'une éducation morale. Car le but d'une telle éducation est de réveler le sentiment de respect pour l'homme comme une de ses possibilités. Cela n'est possible que si l'on pose la moralité comme des motifs purement moraux chaque fois que les motifs personnels visant le bonheur propre se mêle aux autres, la loi morale est empêchée. C'est pour cette raison que l'on doit donner de bons exemples moraux à une personne de maniere à obtenir l'efficacité de la loi morale sur les sentiments égoistes: C'est comme cela que le sujet éprouvera directement cette loi-là.

Description

Keywords

İnsan, Saygı, Kant, Hak, Eğitim, İsteme, l'homme, La volonté, Le respect, l'éducation, Le droit

Citation

Ürek, O. (2007). "Kant'ta insana saygı duyma eğitimi". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 8, 153-161.