İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi (Bitlis ili örneği)

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019-12-25

Authors

Yaprak, Sacit

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Dünyadaki bütün canlılar için gün geçtikçe daha büyük bir önem arzeden çevre konusunda insanların sahip olduğu tutum ve davranışlar önemlidir. Araştırmada ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının düzeyini belirlemek ve bazı demografik değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 2018-2019 yılında Bitlis ilindeki okullarda eğitim görmekte olan sekizinci sınıf öğrencilerine Yücel (2013) tarafından ortaokul öğrencileri için geliştirilen ''Çevre Tutum Ölçeği'' uygulanmıştır. Ölçekten elde edilen verilerin araştırmanın amacı ve araştırma sorularına uygun olarak çözümlenmesi için SPSS programından yararlanmıştır. Verilerin çözümlenmesi aşamasında Bağımsız örneklem t testi, Tek yönlü varyans analizi (Anova) teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında, ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik davranışları, duygu, düşünce ve eylemde bulunmaya istekleri yüksek düzeydedir. Bununla birlikte öğrencilerin aylık gelirine göre davranış ve düşünce puanları; yerleşim birimlerine göre davranış, düşünce ve eylemde bulunmaya isteklilik puanları, karne notlarına göre duygu, düşünce ve tutum toplam puanları, cinsiyetlerine göre duygu, düşünce ve tutum toplam puanları arasında anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin baba eğitim durumlarına göre anlamlı farklılıklar tespit edilirken anne eğitim durumunda anlamlı bir farklılık saptanmamıştır.
Attitudes and behaviours of people about the environment that is getting more and more vital for all creatures in the world, is very important. In this research, it is determined to identify the level of the attitudes and behaviours of the 8th grade students towards the environment and to detect if it makes any meaningful differences or not, considering some demographic factors. For this purpose, the "Environmental Attitude Scale" developed for secondary school students by Yücel (2013) was applied to eighth grade students who are studying in schools in Bitlis province in 2018-2019. The data acquired from the scale are analyzed by the programme SPSS to analyze the questions in the research properly and suitability for the objectives of the research. In the data analyzing phase, Unpaired T Test, One Way Analysis of Variance (Anova) and Pierson Correlation Analysis techniques are used. When the research results are examined, 8th grade students' have got high willingness on feelings, ideas and behaviours towards the environment. In addition to this, meaningful differences are discovered among students' points of behaviours and ideas about their monthly income, points of the behaviours, ideas and willingness to take action according to their settlement area, total points of attitudes, ideas and feelings according to their academic achievements and total points of their attitudes, ideas and feelings about their gender. Meaningful differences are established according the education level of the fathers of the students but no differences are established about the education levels of the mothers of the students.

Description

Keywords

Çevre eğitimi, Çevresel tutum, Çevresel davranış, Çevre bilinci, Ortaokul öğrencileri, Environmental education, Environmental attitudes, Environmental behaviours, Environmental consciousness, Elementary education students

Citation

Yaprak, S. (2019). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi (Bitlis ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.