İş birliğine dayalı öğrenmenin sosyal bilgiler dersinde akademik başarı üzerine etkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2009-08-01

Authors

Kuş, Zafer
Karatekin, Kadir

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi “Türk Dünyası” konusunun işbirlikli öğrenme yöntemlerinden bir olan “Birleştirme I” tekniğiyle işlenmesinin öğrenci başarısına etkisini tespit etmektir. Araştırma 2008-2009 öğretim yılı bahar döneminde, Ankara İli Mamak İlçesi’nde yer alan Demirlibahçe İlköğretim Okulunun 6. sınıflarında yürütülmüştür. Ön test, son test, kontrol gruplu desen kullanılan araştırmada, iki deney, bir kontrol grubu bulunmaktadır. İlgili konu, deney grubunda işbirlikli öğrenme yöntemiyle, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemleri ile işlenmiştir. Deneysel çalışma toplam yedi hafta sürmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak, bilişsel alanın bilgi, kavrama ve uygulama basamaklarına uygun olarak hazırlanan başarı testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise varyans analizinden faydalanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; deney ve kontrol grupları arasında öntestte anlamlı bir farklılığa rastlanmazken, sontestte ise deney grupları lehine anlamlı bir farklığa rastlanmıştır. Araştırmada, Sosyal Bilgiler dersi “Türk Dünyası” konusunun öğretilmesinde öğrencilerin “bilgi”, “kavrama”, “uygulama” ve “genel” başarılarını artırmada işbirlikli öğrenme yönteminin, geleneksel öğrenme yöntemine göre daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study was intended to test the effect of Jigsaw 1 method, one of the cooperative learning methods, on students' success in social studies lesson at 6 th grade on subject "World of Turks". The study had been carried out at Demirlibahçe Primary School in Ankara, at the 6th. grade students, in 2008-2009 spring semester. There are two test groups and one control group in the research where pretest and posttest are used. The subject "World of Turks" had been taught with cooperative learning method in test groups, but in control group the traditional method had been used. The research took seven weeks. To gather data the achievement test which was appropriate to level of knowledge, understanding, and practise of cognitive domain had been used. To analyse the data variance analysis had been used. According to results: While there isn't a significiant difference between test groups and control group in pretest, there is a significiant difference in posttest ın favour of test groups. Results of the study indicated that cooperative teaching method is more effective than traditional learning method to improve students' knowledge, understanding, practice and general success on teaching subject "World of Turks" in Social Studies lesson.

Description

Keywords

İşbirliğine dayalı öğrenme, Birleştirme I (jigsaw I), Sosyal bilgiler öğretimi, Cooperative learning methods, Jigsaw I, Social studies teaching

Citation

Kuş, Z. ve Kadir K. (2009). “İş birliğine dayalı öğrenmenin sosyal bilgiler dersinde akademik başarı üzerine etkisi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 22(2), 589-604.