Publication:
Türkçe başarısının matematik başarısı üzerindeki etkisinde cinsiyet ve okul türünün düzenleyici rolü

dc.contributor.authorSayın, Ayfer
dc.contributor.authorGören, Sebahat
dc.date.accessioned2024-10-07T10:28:51Z
dc.date.available2024-10-07T10:28:51Z
dc.date.issued2024-04-15
dc.description.abstractBu araştırmada öğrencilerin matematik başarıları üzerinde Türkçe başarılarının ne düzeyde etkili olduğu düzenleyici değişkenler bağlamında incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseninde yürütülen çalışmaya LGS 2019 uygulamasına katılan 2020 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin Türkçe ve matematik alt testindeki doğru cevapları incelenmiştir. Analizlerde öncelikle öğrencilerin Türkçe ve matematik testlerindeki cevaplarının cinsiyet ve okul türüne göre ölçme değişmezliği incelenmiştir. Ölçme değişmezliği için Çoklu Grup Doğrulayıcı Faktör Analizi gerçekleştirilmiştir. Ölçme değişmezliğinin sağlanmasının ardından araştırmanın hipotezleri test edilmiştir. Öğrencilerin matematik başarılarının Türkçe başarısı tarafından ne düzeyde açıklandığının belirlenmesi için de okul türü ve cinsiyet değişkenlerine göre düzenleyici regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda Türkçe başarısı ile matematik başarısı arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Türkçe başarısının matematik başarısını açıklamasında cinsiyet düzenleyici bir etkiye sahip değilken okul türünün düşük de olsa bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Özel okuldaki öğrencilerin devlet okulundaki öğrencilere göre Türkçe ve matematik başarısının daha yüksek olduğu; ayrıca Türkçe başarısının matematik başarısını etkileme düzeyinin de daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstractThis study aimed to examine to what extent Turkish language achievement affects students' mathematics achievement in the context of moderating variables. Conducted through the relational survey method, a subset of quantitative research methodologies, this study included 2020 students participating in the 2019 High School Entrance Exam (LGS). The analysis focused initially on the measurement invariance of students' answers in Turkish and mathematics tests, across gender and school types, utilizing Multiple-Group Confirmatory Factor Analysis (MGCFA). Following the establishment of measurement invariance a moderator regression determined the degree to which school type and gender variables affect the relationship between Turkish and mathematics achievements. Turkish language achievement. The findings revealed a positive and moderate correlation between achievements in Turkish and mathematics. While gender did not significantly moderate the relationship between Turkish and mathematics achievements, a minimal effect of school type was observed. Students in private schools outperformed those in public schools in both subjects, with Turkish language achievement exerting a influence on mathematics achievement.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.19171/uefad.1418107
dc.identifier.endpage652
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage630
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/86799/1418107
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3653576
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/45963
dc.identifier.volume37
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectTürkçe başarısı
dc.subjectMatematik başarısı
dc.subjectOkul türü
dc.subjectÖlçme değişmezliği
dc.subjectDüzenleyici regresyon analizi
dc.subjectLiselere giriş sistemi
dc.subjectTurkish language achievement
dc.subjectMathematics achievement
dc.subjectSchool type
dc.subjectMeasurement invariance
dc.subjectModerator regression analysis
dc.subjectHigh school entrance system
dc.titleTürkçe başarısının matematik başarısı üzerindeki etkisinde cinsiyet ve okul türünün düzenleyici rolü
dc.title.alternativeThe moderator role of gender and school type in the impact of Turkish language achievement on mathematics successen
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
37_2_9.pdf
Size:
1.41 MB
Format:
Adobe Portable Document Format