Yayın:
Fen bilimleri öğretmenlerine göre boşanmış ebeveynlere sahip olmanın öğrencilerin fen öğrenimlerine olan etkileri

dc.contributor.advisorKılınç, Ahmet
dc.contributor.authorKaya, Evrim
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentFen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0002-7103-4983
dc.date.accessioned2022-03-04T06:45:45Z
dc.date.available2022-03-04T06:45:45Z
dc.date.issued2022-01-13
dc.description.abstractEbeveyni boşanmış ailelerden gelen çocukların Fen öğrenim süreçlerinde karşılaştıkları dezavantajlı durumları tespit etmek öğrenme ortamından gerektiği gibi faydalanabilmeleri açısından önemlidir. Bu amaçla yapılan çalışmada boşanmış ebeveynlere sahip olan öğrencilerde böyle bir aile geçmişine sahip olmanın Fen bilimleri öğrenimlerine olan etkileri zümre ve okul kültürünün muhtemel şekillendirici etkisi ile birlikte ortaya çıkarılmıştır. Kültürel yansıtmalar içeren araştırmada etnografik araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Bursa ilinde MEB’e bağlı bir ortaokulda yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi, amaçlı örneklem ile seçilen iki Fen Bilimleri öğretmeni ve araştırmacının kendisidir. Katılımcı öğretmenlerin seçiminde uzun süre aynı ortamda öğretmenler ile paylaşılan iş ortaklığı deneyiminden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama amacıyla gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları; boşanmış ebeveynlere sahip vii öğrencilerin Fen öğrenim süreçleri için ebeveynlerinden yeterli desteği alamadıklarını ve Fen öğrenim süreçleri ile ilgili (1) hedeflerinden uzaklaştıklarını, beklentilerinin farklılaştığını ve Fen öğrenim sürecine yükledikleri değerin azaldığını, (2) içsel motivasyonlarını kaybettikleri için daha fazla dışsal motive edicilere ihtiyaç duyduklarını, (3) öz yeterliliklerinin farkında olmadıklarını ve yapabileceklerine dair inançlarının azaldığını, (4) odaklanmada yaşadıkları sorunlar nedeniyle Fen kavramlarını yapılandırmakta zorluk çektiklerini ve sıklıkla kavram yanılgılarına sahip olduklarını, (5) soru-cevap-dönüt etkileşimlerine katılmak istemediklerini ve (6) derslere katılımı sürekli aksattıklarını ve ders içi etkin katılım düzeylerinin genellikle düşük olduğunu göstermiştir.
dc.description.abstractIt is important to identify the disadvantageous situations encountered by children, whose parents have divorced, in the process of learning science so that these children could get proper benefit from the learning environment. In this study therefore, the effects of having divorced families on learning Science have been uncovered together with the possible effects of science teachers and school culture. In this study which contains cultural elements, ethnographic research method has been applied. The research has been carried out in a middle school in Bursa, affiliated to Ministry of Education. The sample of the research is two Science teachers, chosen through purposive sampling, and the researcher himself. For the determination of participative teachers, the experience of sharing the same school environment for a long time has been taken into consideration. Observation and semi-structured interview (SSI) were applied to collect data in this research. The collected data has been analyzed through content analysis. The findings revealed that the students with divorced ix parents (1) could not get enough support from their parents and were drifted apart from their Science learning purposes, their expectations changed, and the value they placed on Science learning process decreased, (2) they needed more external motivation because they lost their internal motivation, (3) they did not realize their self-efficacy and their faith in capability to be successful decreased, (4) they had difficulty in structuring Science concepts and had misconceptions because of their concentration problems, (5) they did not want to take part in question-answer-feedback activities, (6) they did not attend the classes properly, and their in-class participations were generally lowXV
dc.format.extentXV, 136 sayfa
dc.identifier.citationKaya, E. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerine göre boşanmış ebeveynlere sahip olmanın öğrencilerin fen öğrenimlerine olan etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/24819
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBoşanma
dc.subjectBoşanmanın fen öğrenimine etkileri
dc.subjectDezavantaj
dc.subjectZümre ve okul kültürü
dc.subjectDisadvantage
dc.subjectDivorce
dc.subjectGroup science teachers and cchool culture
dc.subjectThe effects of divorce on science learning
dc.titleFen bilimleri öğretmenlerine göre boşanmış ebeveynlere sahip olmanın öğrencilerin fen öğrenimlerine olan etkileri
dc.title.alternativeThe effects of a divorced family background on science learning of the students according to science teachers
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü/Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı/Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Evrim_Kaya.pdf
Boyut:
1.97 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Açıklama

Lisanslı seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Placeholder
Ad:
license.txt
Boyut:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama