Publication:
Matematik öğretmen adaylarının ChatGPT ile başlangıç deneyimlerinde sordukları soruların incelenmesi

dc.contributor.buuauthorBroutın, Menekşe Seden Tapan
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Matematik Eğitimi Bölümütr_TR
dc.contributor.orcid0000-0002-1860-852X
dc.date.accessioned2024-04-18T06:56:25Z
dc.date.available2024-04-18T06:56:25Z
dc.date.issued2023-06-17
dc.description.abstractGünümüzde teknolojinin gelişimi, hayatın her alanını etkilediği gibi eğitim alanını da etkilemiştir. Özellikle yapay zekâ teknolojileri son yıllarda eğitimde önemli bir önem kazanma yoluna girmiştir. ChatGPT doğal dil metnini işleyip oluşturabilen, çok çeşitli soru ve istemlere insan benzeri yanıtlar sağlayan, bir üretken yapay zekâ modelidir. Tüm alanlara olduğu gibi eğitim alanına da büyük bir hızla giriş yapan ChatGPT üzerine yapılmış akademik çalışmaların sayısı ve niteliği henüz sınırlıdır. Üretken yapay zekâ araçlarının öğretmenler ve öğretmen adayları tarafından kullanımının araştırılması, yapay zekânın eğitimdeki rolü ve öğretmenlik mesleği üzerindeki etkisi hakkında değerli bilgiler sağlayabilecek çok önemli bir araştırma konusudur. Bu çalışma, bir yandan öğretmen adaylarının sordukları soruların incelenmesi, diğer yandan ise öğretmen adaylarının kullanıcı olarak ilk deneyimlerinin ele alınması açısından önem taşımaktadır. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının ChatGPT ile başlangıç deneyimlerini sordukları sorular açısından incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmış olup, araştırma durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde 32 matematik öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verilerini katılımcıların ChatGPT ile olan konuşmalarının ekran görüntüleri oluşturmuştur. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Çalışmanın önemli sonuçlarından birisi, matematik öğretmen adaylarının ChatGPT ile başlangıç deneyimlerinde duygusal ve sosyal boyutların öne çıktığıdır. Yapay zekâ insan ilişkisinin daha en başından, öğretmen adaylarının ChatGPT’yi insanlar arası iletişime uygun bir sohbete yönlendirme eğiliminde oldukları ortaya koyulmuştur. Bir diğer önemli sonuç ise öğretmen adaylarının ChatGPT’ye bilimsel bilgi, öğretim bilgisi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sorular sormuş olmalarıdır. Bu sonuç, ChatGPT gibi üretken yapay zekâların eğitim-öğretim sürecine entegrasyonunun öğretmen adayları tarafından doğal bir süreç olarak başlatıldığını göstermiştir.tr_TR
dc.description.abstractThe development of technology has impacted various aspects of life, including education. Artificial intelligence technologies, particularly ChatGPT, have gained significant prominence in education in recentyears. However, the number and quality of academic studies conducted on ChatGPT's integration intoeducation are still limited. Exploring the usage of generative AI tools by in-service and pre-service teachers isan important research area that can provide valuable insights into the role of AI in education and its impacton the teaching profession. This study holds importance as it examines both the questions asked by pre-service teachers and their initial experiences as users. It aims to investigate the initial experiences ofmathematics pre-service teachers with ChatGPT in terms of the questions they ask. The study utilizesqualitative research methods and follows a case study design. It was conducted with 32 mathematics pre-service teacher during the spring semester of the 2022-2023 academic year. The data consisted of screenshotsof the participants' conversations with ChatGPT. Content analysis was employed to analyze the collected data.One noteworthy result of the study is the emphasis on the emotional and social dimensions in the initialexperiences of pre-service teachers with ChatGPT. It has been revealed that from the very beginning of thehuman-AI interaction, pre-service teachers tend to direct ChatGPT towards an interpersonal conversationsuitable for human communication. Another important result is that pre-service teachers asked questions related to scientific knowledge, teaching knowledge, and the teaching profession to ChatGPT. This result indicates that the integration of generative AI systems like ChatGPT into the educational process is initiated by pre-service teachers as a natural process.en_US
dc.identifier.citationBroutın, M. S. T. (2023). "Matematik öğretmen adaylarının ChatGPT ile başlangıç deneyimlerinde sordukları soruların incelenmesi". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 707-732.tr_TR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.19171/uefad.1299680
dc.identifier.endpage732
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage707
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/79648/1299680
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3153712
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/41169
dc.identifier.volume36
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisitr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectChatGPTtr_TR
dc.subjectMatematik öğretmen adaylarıtr_TR
dc.subjectYapay zekâtr_TR
dc.subjectArtificial intelligenceen_US
dc.subjectMathematics teacher candidatesen_US
dc.titleMatematik öğretmen adaylarının ChatGPT ile başlangıç deneyimlerinde sordukları soruların incelenmesitr_TR
dc.title.alternativeExamination of questions asked by pre-service mathematics teachers in their initial experiences with ChatGPTen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublicationen_US

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
36_2_14.pdf
Size:
1.57 MB
Format:
Adobe Portable Document Format