Publication:
Teacher autonomy and its relation with teacher professionalism, reflection and self-efficacy: A sample of high school EFL teachers in Çorum

dc.contributor.advisorYeşilbursa, Ayşegül Amanda
dc.contributor.authorGenç, Büşra
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0002-3973-9588
dc.date.accessioned2022-04-21T08:07:24Z
dc.date.available2022-04-21T08:07:24Z
dc.date.issued2022-02-14
dc.description.abstractThe concept of teacher autonomy has been an incredibly popular issue to explore over the last decade, reflecting a type of national and educational trend (Sokolov, 2017). Although the topic of teacher autonomy has grabbed careful attention in the teacher education literature because of the significant benefits it provides for both instructors and students (Yıldrm, 2017), there have not been many studies concentrating on its relation with different constructs (Canbolat, 2020). That is why, this current study aimed at revealing the perceived level of teacher autonomy and its relation with teacher professionalism, reflection and self-efficacy. To serve this purpose, 202 high school EFL teachers working in Çorum took part in this study. In this particular study, a quantitative method design was adopted in the sense of gathering and analysing the data statistically. The online survey approach was used to collect data in the study. The questionnaire form designed for research purposes is divided into five sections. The first section contains the personal information form, the second section contains the Teacher Self-Efficacy Scale (Pearson & Moomaw,2006), the third section contains the Teacher Professionalism Scale (Cerit,2013), the fourth section contains the Reflective Teaching Scale (Akbari et al.,2010) , and the final section contains the Teacher Self-Efficacy vi Scale Tschannen-Moran & Hoy (2001) . The findings showed that the perceived level of teacher’s autonomy was not very weak. And more importantly, it had a positive relation with teacher professionalism, reflection, and self-efficacy since when autonomy increases the level of other constructs increase respectively.
dc.description.abstractÖğretmen özerkliği kavramı, bir tür ulusal ve eğitimsel eğilimi yansıtan, son on yılda keşfedilmesi inanılmaz derecede popüler bir konu olmuştur (Sokolov, 2017). Öğretmen özerkliği konusu hem öğretim elemanlarına hem de öğrencilere sağladığı önemli faydalar nedeniyle literatürde oldukça fazla ilgi görmüş olmasına rağmen (Yıldırm, 2017), farklı yapılarla ilişkisine odaklanan çok fazla çalışma bulunmamaktadır (Canbolat,2020). Bu nedenle bu çalışma, öğretmen özerkliği düzeyini ve bunun öğretmen profesyonelliği, yansıtıcı öğretim ve öz-yeterlik ile ilişkisini ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu amaca hizmet etmek için Çorum'da görev yapan 202 lise İngilizce öğretmeni bu çalışmaya katılmıştır. Bu çalışma nicel verilerin toplanıp analiz edilmesiyle oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplamak için çevrimiçi anket yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma amaçlı hazırlanan anket formu beş bölüme ayrılmıştır. Birinci bölüm kişisel bilgi formunu, ikinci bölüm Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği'ni (Pearson ve Moomaw,2006), üçüncü bölüm Öğretmen Profesyonelliği Ölçeği'ni (Cerit,2013), dördüncü bölüm Yansıtıcı Öğretim Ölçeği'ni (Akbari ve diğerleri, 2010) , son bölüm ise Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği Tschannen-Moran & Hoy (2001) içermektedir. Bulgular, viii öğretmenin algılanan düzeyinin çok zayıf olmadığını; daha da önemlisi özerkliğin öğretmen profesyonelliği, yansıtıcı öğretim ve öz-yeterlik ile pozitif bir ilişkisinin olduğunu ortaya çıkardı.
dc.format.extentXV, 88 sayfa
dc.identifier.citationGenç, B. (2022). Teacher autonomy and its relation with teacher professionalism, reflection and self-efficacy: A sample of high school EFL teachers in Çorum. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/25944
dc.language.isoen
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEnglish language teachers
dc.subjectProfessionalism
dc.subjectReflection
dc.subjectSelf-efficacy
dc.subjectTeacher autonomy
dc.subjectİngilizce öğretmenleri
dc.subjectProfesyonellik
dc.subjectÖğretmen özerkliği
dc.subjectÖz yeterlik
dc.subjectYansıtıcı öğretim
dc.titleTeacher autonomy and its relation with teacher professionalism, reflection and self-efficacy: A sample of high school EFL teachers in Çorum
dc.title.alternativeÖğretmen özerkliğinin profesyonellik, yansıtıcı öğretim ve öz yeterlik ile ilgisine yönelik tanımlayıcı bir çalışma: Çorum ili lise İngilizce öğretmenleri örneği
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Büşra_Genç.pdf
Size:
1.42 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: