Yayın: Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilimleri ders planlarına biyomimikrinin etkisi ve biyomimikri uygulamalarına yönelik görüşleri
| dc.contributor.advisor | Akıllı, Mustafa | |
| dc.contributor.author | Koşar, Burcu | |
| dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
| dc.contributor.department | Temel Eğitim Ana Bilim Dalı | |
| dc.contributor.department | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı | |
| dc.contributor.orcid | 0000-0001-9954-1074 | |
| dc.date.accessioned | 2024-12-26T11:49:00Z | |
| dc.date.available | 2024-12-26T11:49:00Z | |
| dc.date.issued | 2024-08-06 | |
| dc.description.abstract | Araştırmanın amacı biyomimikrinin sınıf öğretmeni adaylarının, hazırlayacakları fen bilimleri ders planları içerisindeki öğrenme etkinliklerinin verimine, alana özgü becerilere yer vermesi bakımından etki sağlama durumunun tespit edilmesi ve biyomimikri ile ilgili görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada karma yöntemin yakınsayan paralel deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Uludağ Üniversitesinde üçüncü sınıf kademesinde öğrenim görmekte olan sınıf öğretmeni adaylarından oluşmaktadır. Çalışma 42 kişiden oluşan bir deney ve 84 kişinin oluşturduğu oluşan iki kontrol grubu ile gerçekleştirilmiştir. Deney gruplarına biyomimikri konusunda bilgilendirme yapılırken kontrol gruplarına herhangi bir bilgilendirme yapılmamıştır. Fen bilimleri dersi öğretim programından belirlenen kazanımlar doğrultusunda deney grubunun hazırladığı biyomimikri entegreli ve kontrol gruplarının hazırladığı entegresiz ders planları üç rubrik yardımıyla değerlendirilip sonuçları karşılaştırılmıştır. Deney grubunda yer alan öğretmen adaylarının biyomimikri uygulamalarına yönelik görüşleri form yardımıyla toplanmıştır. Araştırmada yaşam becerilerinden girişimcilik hariç tüm becerilere yer verme oranı deney grubunda daha yüksekken girişimcilik becerisini kazandıracak etkinliklere deney ya da kontrol gruplarından hiç birinin yer veremediği tespit edilmiştir. Bilimsel süreç becerilerinden ise verileri kaydetme, verileri kullanma ve model oluşturma becerilerine yönelik etkinliklere yer vermede deney grubu daha yüksek ortalama sahipken gözlem becerisine tüm gruplar aynı seviyede yer vermiştir. Ölçme, hipotez kurma, değişkenleri değiştirme ve kontrol etme, deney yapma ve sınıflama becerilerine yönelik etkinliklere ise hiçbir grubun yer vermediği ortaya çıkmıştır. Mühendislik ve tasarım becerilerinde ise değerlendirme, geliştirme, değişiklik ölçütü dışındaki tüm ölçütlerde deney grubu daha yüksek bir yer verme oranına sahiptir. Öğretmen adaylarının biyomimikri uygulamalarına yönelik olumlu görüşe sahip olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları biyomimikri entegreli fen bilimleri ders planlarının alana özgü becerileri kazandırmada etkili olduğu ve öğretmen adaylarının tamamına yakınının gelecekte biyomimikri uygulamaları yapmaya yönelik pozitif görüşte olduğunu ortaya çıkarmıştır. | |
| dc.description.abstract | The aim of the study is to determine the contribution of biomimicry to the efficiency of the learning activities in the science lesson plans of pre-service primary school teachers in terms of including field-specific skills and to determine their views on biomimicry. For this purpose, convergent parallel design of mixed method was used in the study. A weak experimental study was conducted in the quantitative part of the research. The sample of the study consists of pre-service primary school teachers studying at the third grade level at Uludağ University. The study was carried out with an experimental group consisting of 42 people and two control groups consisting of 84 people. While the experimental groups were informed about biomimicry, no information was given to the control groups. Biomimicry integrated lesson plans prepared by the experimental group and non-integrated lesson plans prepared by the control groups were evaluated with the help of three rubrics and the results were compared in line with the learning outcomes determined from the science curriculum. The views of pre-service teachers on biomimicry applications were collected with a form. In the study, while the rate of including all skills except entrepreneurship among life skills was higher in the experimental group, it was determined that none of the experimental or control groups could include entrepreneurship skill. Among the scientific process skills, the experimental group had a higher average in the skills of recording data, using data and creating models, while all groups included the observation skill at the same level. It was found that none of the groups included measurement, hypothesising, changing and controlling variables, experimenting and classifying skills. In engineering and design skills, the experimental group had a higher rate of inclusion in all criteria except the criteria of evaluation, development and modification. It was determined that pre-service teachers had a positive opinion towards biomimicry applications. The results of the study revealed that biomimicry-integrated science lesson plans are effective in gaining domain-specific skills and almost all of the pre-service teachers have positive views towards biomimicry applications in the future. | |
| dc.format.extent | XIX, 170 sayfa | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11452/49217 | |
| dc.language.iso | tr | |
| dc.publisher | Bursa Uludağ Üniversitesi | |
| dc.relation.publicationcategory | Tez | |
| dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.subject | Alana özgü beceriler | |
| dc.subject | Biyomimikri | |
| dc.subject | Fen bilimleri | |
| dc.subject | Sınıf öğretmeni adayı | |
| dc.subject | Biomimicry | |
| dc.subject | Domain-specific skills | |
| dc.subject | Pre-service primary school teacher | |
| dc.subject | Science | |
| dc.title | Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilimleri ders planlarına biyomimikrinin etkisi ve biyomimikri uygulamalarına yönelik görüşleri | |
| dc.title.alternative | The effect of biomimicry on science lesson plans of pre-service primary school teachers and their views on biomimicry practices | |
| dc.type | masterThesis | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| local.contributor.department | Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Ana Bilim Dalı/Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |
Dosyalar
Orijinal seri
1 - 1 / 1
