Yayın:
60-72 aylık çocukların medya araçları kullanımı ile yaratıcılık düzeyleri ve sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Küçük Resim

Akademik Birimler

Kurum Yazarları

Yazarlar

Durna, Büşra Güzel

Danışman

Zeteroğlu, Elvan Şahin

Dil

Yayıncı:

Bursa Uludağ Üniversitesi

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Özet

Bu araştırmanın temel amacı 60-72 aylık çocukların medya araçları kullanımları ile yaratıcılık düzeyleri ve sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bunun yanında çocukların medya araçları kullanımlarının, yaratıcılık düzeylerinin ve sosyal becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021- 2022 eğitim-öğretim yılında Bursa ili Nilüfer, Yıldırım ve Osmangazi ilçesinde resmi bağımsız anaokulları ve anasınıflarına devam eden 60-72 aylık 376 çocuk oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında "Problemli Medya Kullanım Ölçeği", "Erken Çocukluk Yaratıcılık Ölçeği", "Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği" ve araştırmacı tarafından hazırlanan "Aile Bilgi Formu" kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre yürütülmüştür. Verilerin istatistiki çözümlenmesi bilgisayar ortamında yapılmıştır. Verilerin analizi için; betimsel analizler, Bağımsız Gruplar T Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Tukey testi, Kruskal Wallis H Testi, Mann Witney-U Testi ve Sperman Sıra Farkları korelasyonu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre 60-72 aylık çocukların medya araçları kullanımı ile; cinsiyet, anne ve babanın yaşı ile öğrenim düzeyleri ve ailenin gelir düzeyi arasında anlamlı bir farklılık görülmezken; medya araçları günlük kullanım süresi ile problemli medya kullanım puanları arasında anlamlı fark olduğu görülmüştür. Çocukların günlük medya araçları kullanım süresi arttıkça problemli medya kullanım puanlarının da arttığı görülmektedir. Araştırma sonucunda; çocuklarda problemli medya kullanımı ile yaratıcılık düzeyi ve sosyal beceriler arasında ise negatif yönlü ve anlamlı ilişki olduğuna ulaşılmıştır.
The main purpose of this research is to examine the relationship between media tools use, creativity levels and social skills of 60-72 months old children. In addition, it is aimed to examine children's media use, creativity levels and social skills in terms of various variables. The study group of this research consists of 376 children aged 60-72 month and attending official independent kindergartens and kindergartens in Bursa province Nilüfer, Yıldırım and Osmangazi districts in the 2021-2022 academic year. "The Problematic Media Use Scale", "Early Childhood Creativity Scale", "Preschool Social Skills Assessment Scale" and the "Family Information Form" prepared by the researcher were used to collect the data. The research was planned and conducted in accordance with the relational screening model, which is one of the screening models. Statistical analysis of the data was done in computer environment. Descriptive analyses, Independent Groups T Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Tukey test, Kruskal Wallis H Test, Mann Witney-U Test and Sperman Rank Difference correlation were used to analyze the data. According to the findings of the research, problematic media use of 60-72 month old children; While there is no significant difference between genders, mother and father's age, education level and family income level; It was observed that there was a significant difference between the duration of daily media use and problematic media usage scores. It is seen that as children's daily use of media increases, their problematic media usage scores also increase. There is a negative and significant relationship between problematic media use in children and their level of creativity and social skills.

Açıklama

Kaynak:

Anahtar Kelimeler:

Konusu

Çocuk, Medya kullanımı, Okul öncesi, Sosyal beceri, Yaratıcılık, Child, Creativity, Media use, Social skills, Preschool

Alıntı

Durna, B. G. (2023). 60-72 aylık çocukların medya araçları kullanımı ile yaratıcılık düzeyleri ve sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

0

Views

0

Downloads