Publication: Do preschool children access quality books? Reading culture of parents and teachers and book selection for children
Files
Date
2023-11-22
Authors
Authors
Teke, Nergiz
Baş, Tuğba
Çabuk, Burcu
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Bursa Uludağ Üniversitesi
Abstract
This correlational study aimed to evaluate the reading cultures of preschool teachers and parents of 3–6-year-old children, and their book selection criteria for preschool children. For this purpose, data were collected from 242 preschool teachers and 247 parents who voluntarily participated in the study. Participants were asked to evaluate their own reading culture and book selection criteria for their preschool children through measurement tools. They were then asked to send them to other parents and teachers they knew through snowball sampling. As a result of the analyses, it was found that there was a positive correlation between both parents' and preschool teachers' reading for individual development, basic reading skills, book choices for themselves and reading culture total scores and physical characteristics, language and character, content and total children's book selection criteria scores. In the light of the findings, suggestions were made to parents and teachers about creating a reading culture and selecting quality books.
Nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel desende yürütülen bu çalışmanın temel amacı, okul öncesi öğretmenlerinin ve 3-6 yaş çocuğu olan ebeveynlerin okuma kültürleri ve okul öncesi dönem çocuklarına yönelik kitap seçim kriterlerini değerlendirmektir. Bu amaçla veriler araştırmaya gönüllü olarak katılan 242 okul öncesi öğretmeni ve 247 ebeveynden toplanmıştır. Gönüllü ebeveyn ve öğretmenlerden ölçme araçları aracılığıyla kendi okuma kültürlerini ve okul öncesi dönemdeki çocukları için kitap seçim kriterlerini değerlendirmeleri istenmiştir. Daha sonra kartopu örnekleme yoluyla tanıdıkları diğer ebeveynlere ve öğretmenlere göndermeleri istenmiştir. Analizler sonucunda hem ebeveynlerin hem de okul öncesi öğretmenlerinin bireysel gelişime yönelik okumaları, temel okuma becerileri, kendilerine yönelik kitap seçimleri ve okuma kültürü toplam puanları ile çocuk kitabı seçiminde fiziksel özellikler, dil ve karakter içeriği, konu ve tema içeriğine dikkat etme ve toplam çocuk kitabı seçme kriteri puanları arasında pozitif bir ilişki olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular ışığında ebeveynlere ve öğretmenlere okuma kültürü oluşturma ve nitelikli kitap seçme konusunda önerilerde bulunulmuştur.
Nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel desende yürütülen bu çalışmanın temel amacı, okul öncesi öğretmenlerinin ve 3-6 yaş çocuğu olan ebeveynlerin okuma kültürleri ve okul öncesi dönem çocuklarına yönelik kitap seçim kriterlerini değerlendirmektir. Bu amaçla veriler araştırmaya gönüllü olarak katılan 242 okul öncesi öğretmeni ve 247 ebeveynden toplanmıştır. Gönüllü ebeveyn ve öğretmenlerden ölçme araçları aracılığıyla kendi okuma kültürlerini ve okul öncesi dönemdeki çocukları için kitap seçim kriterlerini değerlendirmeleri istenmiştir. Daha sonra kartopu örnekleme yoluyla tanıdıkları diğer ebeveynlere ve öğretmenlere göndermeleri istenmiştir. Analizler sonucunda hem ebeveynlerin hem de okul öncesi öğretmenlerinin bireysel gelişime yönelik okumaları, temel okuma becerileri, kendilerine yönelik kitap seçimleri ve okuma kültürü toplam puanları ile çocuk kitabı seçiminde fiziksel özellikler, dil ve karakter içeriği, konu ve tema içeriğine dikkat etme ve toplam çocuk kitabı seçme kriteri puanları arasında pozitif bir ilişki olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular ışığında ebeveynlere ve öğretmenlere okuma kültürü oluşturma ve nitelikli kitap seçme konusunda önerilerde bulunulmuştur.
Description
Keywords
Ebeveyn, Ev okuryazarlığı, Kitap seçimi, Okul öncesi öğretmeni, Okuma kültürü, Book selection, Home literacy, Parent, Preschool teacher, Reading culture