Yayın: Investigating artificial intelligence self-efficacy levels of high school EFL teachers
dc.contributor.advisor | Yeşilbursa, Ayşegül Amanda Jane Audrey | |
dc.contributor.author | Oran, Bedirhan Berk | |
dc.contributor.department | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı | |
dc.contributor.orcid | 0000-0002-4180-2320 | |
dc.date.accessioned | 2025-09-04T06:39:08Z | |
dc.date.issued | 2025-06-01 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma, nicel araştırma yaklaşımı kullanarak Türkiye'nin üç ilindeki lise İngilizce öğretmenlerinin mevcut yapay zeka okuryazarlık düzeylerini belirlemek ve bu düzeyin öğretmenlerin öz yeterlilik düzeyleriyle ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, mevcut dijital yeterlilik çerçeveleri, özellikle DigComp, DigCompEdu ve UNESCO tarafından öğretmenler için geliştirilen yapay zeka yeterlilik çerçevesi temel alınarak kavramsal olarak tasarlanmıştır. Veri toplama için kullanılan başlıca araç, TAICS adlı yapılandırılmış bir ölçektir. Yazar, toplam 126 öğretmenden veri toplamak için 50'den fazla okulu bizzat ziyaret etmiştir. Toplanan verileri değerlendirmek için hem tanımlayıcı hem de çıkarımsal istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler ve grup karşılaştırma testleri gibi yöntemler kullanılarak YZ okuryazarlığı ve öz yeterlilik düzeyleri incelenmiş, demografik gruplar arasındaki korelasyonlar ve farklılıklar araştırılmıştır. Ayrıca, kullanılan ölçeğin ölçüm modellerini doğrulamak için doğrulayıcı faktör analizi (CFA) yapılmıştır. Sonuçlar, öğretmenlerin orta düzeyde YZ okuryazarlığına sahip olduğunu ve YZ okuryazarlığı ile öz yeterlilik arasında pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Bu da, öğretmenlerin modern YZ teknolojisini derslerine entegre etme konusundaki öz yeterliliklerinin, YZ okuryazarlık düzeyleriyle pozitif korelasyon içinde olduğunu göstermektedir. Öğretmenlerin günümüzün sınıflarında YZ araçlarını iyi bir şekilde kullanabilmeleri için, eğitimde politika belirleyicilerin YZ okuryazarlığını, özellikle mesleki gelişim ve akreditasyon programları için öncelik haline getirmeleri gerektiği sonucuna varılmıştır. Çalışma, öğretmenlerin YZ okuryazarlık düzeylerini ölçerek literatürdeki deneysel araştırma boşluğunu doldurmaya yardımcı olmakta ve politika belirleyicilere Türkiye'deki öğretmenler için iyileştirilmiş mesleki gelişim programları geliştirmek için kullanabilecekleri yararlı baz veriler sağlamaktadır. Bakanlık tarafından YZ hakkında birkaç farklı program ve rehber hayata geçirilmiş olsa da 2017 yılında uygulamaya konulan ve hala yürürlükte olan Millî Eğitim Bakanlığı'nın mevcut “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri” çerçevesinin, dünya çapındaki gelişmeler ve üretken yapay zekanın yükselişi doğrultusunda güncellenmesi önerilmiştir. | |
dc.description.abstract | Using a quantitative research approach, this study wanted to determine the levels of current AI literacy levels of high school English language teachers in Turkey's three provinces and how their knowledge relates to their teacher self,efficacy levels. The research was conceptually designed around existing digital competence frameworks, specifically DigComp, DigCompEdu and AI competency framework for teachers by UNESCO. The primary instrument for collecting data was a structured questionnaire called, TAICS. The author personally visited more than 50+ schools to gather data from a total of 126 teachers. Both descriptive and inferential statistical methods were used to evaluate the collected data. A review of AI literacy and self,efficacy levels was given using descriptive statistics, and inferential methods, such as group comparison tests, looking into correlations and differences between demographic groups. Furthermore, in order to validate the measurement models of the scale utilized, confirmatory factor analysis (CFA) was carried out. The results showed that teachers had a moderate level of AI literacy, and that there was a positive association between AI literacy and self,efficacy, suggesting that teachers' self,efficacy in integrating modern AI technology into their lessons is positively correlated with their level of AI literacy. It is concluded that in order for teachers to make good use of AI tools in today's classrooms, educational policymakers should make AI literacy a top priority, especially for professional development and accreditational programs. The study helps fill a gap by measuring AI literacy levels of teachers and provides policymakers with useful base data they can use to develop improved professional development programs for teachers in Türkiye. Although ministry initiated several programs and released guides concerning AI, the existing "General Competencies for Teachers," framework by MoNE, which was put in practice in 2017 should be updated following the worldwide developments and rise of GENAI. | |
dc.format.extent | XIII, 126 sayfa | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11452/54590 | |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Bursa Uludağ Üniversitesi | |
dc.relation.publicationcategory | Tez | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Yapay zeka okuryazarlığı | |
dc.subject | Eğitimde yapay zekâ kullanımı | |
dc.subject | Üretken yapay zekâ | |
dc.subject | Eğitim teknolojileri | |
dc.subject | Öğretmen öz yeterliği | |
dc.subject | Makine öğrenmesi | |
dc.subject | Doğal dil işleme | |
dc.subject | Derin öğrenme | |
dc.subject | Yapay sinir ağı | |
dc.subject | Yapay zekâ öz yeterliği | |
dc.subject | Yapay zekâ yetkinliği | |
dc.subject | AI literacy | |
dc.subject | AI in education (AIED) | |
dc.subject | Generative artificial intelligence | |
dc.subject | Educational technologies | |
dc.subject | Teacher self | |
dc.subject | Efficacy | |
dc.subject | Machine learning | |
dc.subject | Natural Language Processing (NLP) | |
dc.subject | Deep learning | |
dc.subject | Neural network | |
dc.subject | AI self efficacy (AISE) | |
dc.subject | AI competency | |
dc.title | Investigating artificial intelligence self-efficacy levels of high school EFL teachers | |
dc.title.alternative | Lise İngilizce öğretmenlerinin yapay zekâ öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi | tr |
dc.type | masterThesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
local.contributor.department | Fen Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı |
Dosyalar
Orijinal seri
1 - 1 / 1