Yayın:
Investigating artificial intelligence self-efficacy levels of high school EFL teachers

dc.contributor.advisorYeşilbursa, Ayşegül Amanda Jane Audrey
dc.contributor.authorOran, Bedirhan Berk
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0002-4180-2320
dc.date.accessioned2025-09-04T06:39:08Z
dc.date.issued2025-06-01
dc.description.abstractBu çalışma, nicel araştırma yaklaşımı kullanarak Türkiye'nin üç ilindeki lise İngilizce öğretmenlerinin mevcut yapay zeka okuryazarlık düzeylerini belirlemek ve bu düzeyin öğretmenlerin öz yeterlilik düzeyleriyle ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, mevcut dijital yeterlilik çerçeveleri, özellikle DigComp, DigCompEdu ve UNESCO tarafından öğretmenler için geliştirilen yapay zeka yeterlilik çerçevesi temel alınarak kavramsal olarak tasarlanmıştır. Veri toplama için kullanılan başlıca araç, TAICS adlı yapılandırılmış bir ölçektir. Yazar, toplam 126 öğretmenden veri toplamak için 50'den fazla okulu bizzat ziyaret etmiştir. Toplanan verileri değerlendirmek için hem tanımlayıcı hem de çıkarımsal istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler ve grup karşılaştırma testleri gibi yöntemler kullanılarak YZ okuryazarlığı ve öz yeterlilik düzeyleri incelenmiş, demografik gruplar arasındaki korelasyonlar ve farklılıklar araştırılmıştır. Ayrıca, kullanılan ölçeğin ölçüm modellerini doğrulamak için doğrulayıcı faktör analizi (CFA) yapılmıştır. Sonuçlar, öğretmenlerin orta düzeyde YZ okuryazarlığına sahip olduğunu ve YZ okuryazarlığı ile öz yeterlilik arasında pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Bu da, öğretmenlerin modern YZ teknolojisini derslerine entegre etme konusundaki öz yeterliliklerinin, YZ okuryazarlık düzeyleriyle pozitif korelasyon içinde olduğunu göstermektedir. Öğretmenlerin günümüzün sınıflarında YZ araçlarını iyi bir şekilde kullanabilmeleri için, eğitimde politika belirleyicilerin YZ okuryazarlığını, özellikle mesleki gelişim ve akreditasyon programları için öncelik haline getirmeleri gerektiği sonucuna varılmıştır. Çalışma, öğretmenlerin YZ okuryazarlık düzeylerini ölçerek literatürdeki deneysel araştırma boşluğunu doldurmaya yardımcı olmakta ve politika belirleyicilere Türkiye'deki öğretmenler için iyileştirilmiş mesleki gelişim programları geliştirmek için kullanabilecekleri yararlı baz veriler sağlamaktadır. Bakanlık tarafından YZ hakkında birkaç farklı program ve rehber hayata geçirilmiş olsa da 2017 yılında uygulamaya konulan ve hala yürürlükte olan Millî Eğitim Bakanlığı'nın mevcut “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri” çerçevesinin, dünya çapındaki gelişmeler ve üretken yapay zekanın yükselişi doğrultusunda güncellenmesi önerilmiştir.
dc.description.abstractUsing a quantitative research approach, this study wanted to determine the levels of current AI literacy levels of high school English language teachers in Turkey's three provinces and how their knowledge relates to their teacher self,efficacy levels. The research was conceptually designed around existing digital competence frameworks, specifically DigComp, DigCompEdu and AI competency framework for teachers by UNESCO. The primary instrument for collecting data was a structured questionnaire called, TAICS. The author personally visited more than 50+ schools to gather data from a total of 126 teachers. Both descriptive and inferential statistical methods were used to evaluate the collected data. A review of AI literacy and self,efficacy levels was given using descriptive statistics, and inferential methods, such as group comparison tests, looking into correlations and differences between demographic groups. Furthermore, in order to validate the measurement models of the scale utilized, confirmatory factor analysis (CFA) was carried out. The results showed that teachers had a moderate level of AI literacy, and that there was a positive association between AI literacy and self,efficacy, suggesting that teachers' self,efficacy in integrating modern AI technology into their lessons is positively correlated with their level of AI literacy. It is concluded that in order for teachers to make good use of AI tools in today's classrooms, educational policymakers should make AI literacy a top priority, especially for professional development and accreditational programs. The study helps fill a gap by measuring AI literacy levels of teachers and provides policymakers with useful base data they can use to develop improved professional development programs for teachers in Türkiye. Although ministry initiated several programs and released guides concerning AI, the existing "General Competencies for Teachers," framework by MoNE, which was put in practice in 2017 should be updated following the worldwide developments and rise of GENAI.
dc.format.extentXIII, 126 sayfa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/54590
dc.language.isoen
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectYapay zeka okuryazarlığı
dc.subjectEğitimde yapay zekâ kullanımı
dc.subjectÜretken yapay zekâ
dc.subjectEğitim teknolojileri
dc.subjectÖğretmen öz yeterliği
dc.subjectMakine öğrenmesi
dc.subjectDoğal dil işleme
dc.subjectDerin öğrenme
dc.subjectYapay sinir ağı
dc.subjectYapay zekâ öz yeterliği
dc.subjectYapay zekâ yetkinliği
dc.subjectAI literacy
dc.subjectAI in education (AIED)
dc.subjectGenerative artificial intelligence
dc.subjectEducational technologies
dc.subjectTeacher self
dc.subjectEfficacy
dc.subjectMachine learning
dc.subjectNatural Language Processing (NLP)
dc.subjectDeep learning
dc.subjectNeural network
dc.subjectAI self efficacy (AISE)
dc.subjectAI competency
dc.titleInvestigating artificial intelligence self-efficacy levels of high school EFL teachers
dc.title.alternativeLise İngilizce öğretmenlerinin yapay zekâ öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesitr
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Bedirhan_Berk_Oran.pdf
Boyut:
7.62 MB
Format:
Adobe Portable Document Format