Yayın:
The views of primary and preschool education teachers on classroom motherhood

dc.contributor.buuauthorDerman, Meral Taner
dc.contributor.buuauthorKahraman, Pınar Bağçeli
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.contributor.departmentİlköğretim Bölümü
dc.date.accessioned2020-08-21T11:46:06Z
dc.date.available2020-08-21T11:46:06Z
dc.date.issued2012-04-01
dc.description.abstractClassroom motherhood has some duties like preparing the classroom, satisfying the child’s needs, helping to the teacher, and making connections between parents and teachers out of the course time. Although classroom motherhood is practiced frequently in Turkey, no research can be found about the subject. The aim of this study is to present the concept of "Classroom Motherhood", which is practiced frequently in Turkey, and evaluate the views of primary and preschool education teachers on "classroom motherhood". The data have been collected with a survey form that had been prepared by researchers. Its name is "The Views of Teachers about Classroom Motherhood". 91 female and 17 male teachers with a total of 108 have participated in this study. %66 of teachers who participated in the research had a classroom mother. % 79 of teachers noticed that the classroom motherhood is a good and useful method.
dc.description.abstractSınıf annesi, sınıfta ders saatleri dışında, sınıfın düzenlenmesi, eksikliklerin giderilmesi, sınıftaki çocukların ihtiyaçlarının karşılanması konusunda öğretmene yardımcı olmak, diğer velilerle iletişimi sağlamak gibi görevlerde bulunmaktadır. Ancak yapılan araştırmalar incelendiğinde; Türkiye’de sıklıkla uygulanan “sınıf anneliği” üzerine herhangi bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu çalışmanın amacı, sınıf ve okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin Türkiye’de sıklıkla kullanılan “Sınıf Anneliği” uygulaması hakkındaki görüşlerini incelemektir. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan “Sınıf Anneliği Hakkında Öğretmen Görüşleri Anketi” ile toplanmıştır. Çalışmaya, 91 bayan, 17 erkek olmak üzere 108 öğretmen katılmıştır. Öğretmenlerin %66’sı, sınıf anneliği uygulamasını kullandıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin % 79’u ise sınıf anneliğinin yararlı ve iyi bir uygulama olduğunu ifade etmişlerdir.
dc.identifier.citationDerman, M.T. ve Kahraman P.B. (2012). “The views of primary and preschool education teachers on classroom motherhood”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 25(1), 167-184.
dc.identifier.endpage184
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage167
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153467
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/12393
dc.identifier.volume25
dc.language.isoen
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / Journal of Uludag University Faculty of Education
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectClassroom motherhood
dc.subjectFamily involvement
dc.subjectPrimary school teachers
dc.subjectPreschool education teachers
dc.subjectSınıf anneliği
dc.subjectAile katılımı
dc.subjectSınıf öğretmenleri
dc.subjectOkulöncesi eğitimi öğretmeni
dc.titleThe views of primary and preschool education teachers on classroom motherhood
dc.title.alternativeSınıf ve okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin sınıf anneliği hakkındaki görüşleri
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
25_1_11.pdf
Boyut:
247.84 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Açıklama
25_1_11

Lisanslı seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Placeholder
Ad:
license.txt
Boyut:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama