Publication:
Investigation of the effect of different design and flow parameters on battery cooling system performance

dc.contributor.buuauthorDönmez, Ersel
dc.contributor.buuauthorBULUT, EMRE
dc.contributor.departmentMühendislik Fakültesi
dc.contributor.departmentOtomotiv Mühendisliği Bölümü
dc.contributor.orcid0009-0003-6343-4447
dc.contributor.orcid0000-0001-9159-5000
dc.date.accessioned2024-12-30T12:20:04Z
dc.date.available2024-12-30T12:20:04Z
dc.date.issued2024-11-26
dc.description.abstractIn this study, a module consisting of 30 pouch-type lithium-ion batteries with Lithium Iron Phosphate (LFP) chemistry, known for its lower flammability, was modeled along with its cooling system in a one-dimensional framework. The modeling was conducted using MATLAB Simulink and Simscape Battery. The temperature variations and heat generation rates of the battery system were analyzed at different discharge rates. A liquid cooling system, designed to cool the battery module from below, was developed. The cooling performance was examined by selecting a laminar flow regime at lower Reynolds numbers, which was assumed to result in lower pumping losses. In the analyses performed at different Reynolds numbers and with varying numbers of cooling plate channels, it was observed that as the Reynolds number increased, both the heat transfer rate and coolant flow velocity increased, leading to a reduction in battery temperature values but an increase in pressure values.
dc.description.abstractBu çalışmada elektrikli araçlarda kullanılan, yanıcılığı daha az olan Lityum Demir Fosfat kimyasına sahip, 30 adet kese (pouch) tipi adı verilen Lityum iyon bataryadan oluşan bir modül ve soğutma sistemi bir boyutlu olarak modellenmiş ve soğutma performansı incelenmiştir. Modelleme MATLAB Simulink ve Simscape Battery ortamında gerçekleştirilmiştir. Farklı deşarj oranlarında batarya sisteminin sıcaklık değişimleri ve ısı üretim miktarları incelenmiştir. Batarya modülünü soğutabilmek için, alttan olacak şekilde sıvı soğutma sistemi tasarlanmıştır. Sıvı soğutma sisteminde pompalama kayıplarının daha az olduğu düşünülen daha düşük Reynolds sayılarında laminer akış tipi seçilerek soğutma perfomansı incelenmiştir. Farklı Reynolds sayılarında ve farklı soğutma plakası kanal sayılarında yapılan analizlerde, Reynolds sayısı arttıkça ısı transfer hızı ve soğutma sıvısı hızı arttığı için batarya sıcaklık değerlerinde düşüş ve basınç değerlerinde artış görülmüştür.
dc.identifier.doi10.17482/uumfd.1570344
dc.identifier.eissn2148-4155
dc.identifier.endpage830
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage819
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/uumfd/issue/88563/1570344
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/4300963
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/49269
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17482/uumfd.1570344
dc.identifier.volume29
dc.language.isoen
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBattery cooling system
dc.subject1-D modelling
dc.subjectLithium-ion battery
dc.subjectBatarya soğutma sistemi
dc.subjectBir boyutlu modelleme
dc.subjectLityum iyon batarya
dc.titleInvestigation of the effect of different design and flow parameters on battery cooling system performance
dc.title.alternativeFarklı tasarım ve akış parametrelerinin batarya soğutma sistemi performansına etkisinin incelenmesi
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentMühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü
relation.isAuthorOfPublicationf40336d8-7dee-4bc0-b37a-c7f07578c139
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryf40336d8-7dee-4bc0-b37a-c7f07578c139

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
29_3_11.pdf
Size:
1.15 MB
Format:
Adobe Portable Document Format