Yayın: Okul öncesi öğretmenlerinin açık alan eğitimine yönelik görüş ve uygulamaları: Köy ve kent değerlendirmesi
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Kılıç, Yasemin
Danışman
Zeteroğlu, Elvan Şahin
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Okul öncesi dönem yılları çocukların gelişimindeki kritik yılları kapsar. Okul öncesi dönemde çocukların ilgi merakını destekleyecek en az bir yetişkine ihtiyacı vardır. Öğretmenler çocukların doğuştan gelen ilgi merakını destekleyebilir. Çocukların doğaya olan bakış açılarının gelişimi açısından öğretmenlerin açık alan eğitim ortamlardaki kararları ve uygulamaları önemlidir. Araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin açık alan eğitimine yönelik görüş ve uygulamalarının köy ve kent bağlamında değerlendirilmesidir. Bu çalışmanın katılımcılarını, 2021-2022 eğitim- öğretim yılında Kars ili merkezi ve ilçelerindeki köylerde MEB'e bağlı ilkokul bünyesindeki resmi anasınıflarında ve anaokullarında görev yapan 11 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada öğretmenlerin açık alanı tanımlamalarına yönelik, açık alanda öğrenme faaliyetlerini uygulama ve planlamalarını nasıl yaptıklarını görmek, açık alanın katkılarına yönelik görüşleri, açık alanın engelleyicilerine yönelik görüşleri, açık alan eğitimindeki kolaylaştırıcı desteklere yönelik, açık alanın kullanma durumuna yönelik görüşleri derinlemesine belirlenmeye çalışılmıştır. Bu nedenle araştırmada nitel yöntemlerden durum çalışması deseni tercih edilmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin açık alan eğitimine yönelik görüş ve uygulamalarını belirlemeyi amaçlayan bu araştırmada yarı yapılandırılmış bireysel görüşme, odak grup görüşmesi, yarı yapılandırılmış gözlem formu ve öğretmenlerin açık alanda kendi doldurduğu açık alan günlüğü kullanılmıştır. Açık alan eğitiminin gözlem alanı okul bahçesi ve okula yakın doğa alanı olmuştur. Bireysel görüşme ve odak grup görüşmesi formundan elde edilen verilerin analizi için tematik analizden yararlanılmıştır. Gözlem formundan elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistik teknikleri kullanılarak (formda yer alan maddelerin frekans, yüzdesel dağılım, ortalama, tablolar) yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; hem kentte hem de köydeki öğretmenlerin sınıf dışı eğitim almak istedikleri buna yönelik uygulamada kendilerini yetersiz hissettikleri belirlenmiştir. Köyde ve kentteki öğretmenlerin dış etkenlere önem verdiği bu nedenle etkinlikleri yürütürken zorlandıkları görülmüştür. Bu dış etkenler; hava koşulları, ebeveyn baskısı, fiziki şartların yetersizliği ve güvenlik olarak görülmektedir. Öğretmenler planlamalarına dâhil ettikleri açık alan etkinliklerini kazanım göstergeler doğrultusunda yaptıklarını söylemişler, ancak gözlemlerde öğretmenlerin çoğunun plan hazırlığının olmadığı görülmüştür. Açık alan kullanımına dair yapılan etkinlikler incelendiğinde genel olarak merkezdeki öğretmenlerin hareket ve oyun etkinliklerine ağırlık verdiği köydeki öğretmenlerin ise fen etkinliklerine yer verdikleri görülmüştür.
Preschool years cover critical years in children's development. In the preschool period, children need at least one adult to support their curiosity. Teachers can support children's innate curiosity. Teachers' decisions and practices in outdoor education environments are important in terms of the development of children's perspectives on nature. The aim of the research is to evaluate the opinions and practices of preschool teachers regarding outdoor education in the context of village and city. The participants of this study consist of 11 pre-school teachers working in official kindergartens and kindergartens within the primary school affiliated with the Ministry of Education in the villages of Kars province center and districts in the 2021-2022 academic year. In this study, it was tried to determine in depth the teachers' definitions of open space, how they implement and plan learning activities in open space, their views on the contributions of open space, their views on the inhibitors of open space, their views on facilitating supports in outdoor education, and their views on the use of open space. For this reason, case study design, one of the qualitative methods, was preferred in the research. In this research, which aims to determine the opinions and practices of preschool teachers regarding outdoor education, semi-structured individual interviews, focus group interviews, semi-structured observation forms and outdoor diaries filled out by teachers themselves were used. The observation area of outdoor education was the school garden and the nature area close to the school. Thematic analysis was used to analyze the data obtained from the individual interview and focus group interview form. The analysis of the data obtained from the observation form was carried out using descriptive statistical techniques (frequency, percentage distribution, average, tables of the items in the form). As a result of the research; It was determined that teachers both in the city and in the village wanted to receive education outside the classroom and felt inadequate in this regard. It has been seen that teachers in villages and cities attach importance to external factors and therefore have difficulty in carrying out activities. These external factors; It is seen as weather conditions, parental pressure, inadequate physical conditions and security. Teachers said that they carried out the outdoor activities they included in their planning in line with the outcome indicators, but observations showed that most of the teachers did not have a plan preparation. When the activities regarding the use of open spaces were examined, it was seen that the teachers in the center generally focused on movement and play activities, while the teachers in the village focused on science activities.
Preschool years cover critical years in children's development. In the preschool period, children need at least one adult to support their curiosity. Teachers can support children's innate curiosity. Teachers' decisions and practices in outdoor education environments are important in terms of the development of children's perspectives on nature. The aim of the research is to evaluate the opinions and practices of preschool teachers regarding outdoor education in the context of village and city. The participants of this study consist of 11 pre-school teachers working in official kindergartens and kindergartens within the primary school affiliated with the Ministry of Education in the villages of Kars province center and districts in the 2021-2022 academic year. In this study, it was tried to determine in depth the teachers' definitions of open space, how they implement and plan learning activities in open space, their views on the contributions of open space, their views on the inhibitors of open space, their views on facilitating supports in outdoor education, and their views on the use of open space. For this reason, case study design, one of the qualitative methods, was preferred in the research. In this research, which aims to determine the opinions and practices of preschool teachers regarding outdoor education, semi-structured individual interviews, focus group interviews, semi-structured observation forms and outdoor diaries filled out by teachers themselves were used. The observation area of outdoor education was the school garden and the nature area close to the school. Thematic analysis was used to analyze the data obtained from the individual interview and focus group interview form. The analysis of the data obtained from the observation form was carried out using descriptive statistical techniques (frequency, percentage distribution, average, tables of the items in the form). As a result of the research; It was determined that teachers both in the city and in the village wanted to receive education outside the classroom and felt inadequate in this regard. It has been seen that teachers in villages and cities attach importance to external factors and therefore have difficulty in carrying out activities. These external factors; It is seen as weather conditions, parental pressure, inadequate physical conditions and security. Teachers said that they carried out the outdoor activities they included in their planning in line with the outcome indicators, but observations showed that most of the teachers did not have a plan preparation. When the activities regarding the use of open spaces were examined, it was seen that the teachers in the center generally focused on movement and play activities, while the teachers in the village focused on science activities.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
Açık alan eğitimi, Açık alan, Doğa, Okul bahçesi, Okul öncesi eğitim, Öğretmen görüşleri, Outdoor education, Open space, Nature, School garden, Pre-school education, Teacher opinions
Alıntı
Kılıç, Y. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin açık alan eğitimine yönelik görüş ve uygulamaları: Köy ve kent değerlendirmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
