Yayın: Üstün yetenekli dördüncü sınıf öğrencileri ile tipik gelişim gösteren yedinci sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problem çözme süreçlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Özgür, Feyza
Danışman
Kurt, Mustafa
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Bu araştırma, dördüncü sınıfa devam eden üstün yetenekli öğrenciler ile yedinci sınıfa devam eden ortalama yetenekli öğrencilerin rutin olmayan problemleri çözerken kullandıkları stratejiler arasındaki farklılıkları ortaya koymak amacıyla rutin olmayan problemleri çözmede genel başarı, strateji çeşitliliği ve miktarı, ayırdıkları zaman bakımından ortaya çıkan farklılıklar karşılaştırmalı olarak incelenmektedir. Araştırmada BİLSEM'de destek eğitimi alan dördüncü sınıfa devam eden 100 üstün yetenekli öğrenci ve Bursa ilinde iki adet devlet ortaokulunun yedinci sınıfına devam eden ortalama yetenekli 100 öğrencinin problem çözme stratejilerini ortaya koyacak beş adet rutin olmayan problemden oluşan yazılı sınav uygulaması yapılmıştır. Bu uygulama sonuçlarına göre her iki gruptan seçilen beşer öğrenci ile sesli düşünme protokolü ile bireysel görüşmeler yapılarak araştırma bulguları rapor edilmiştir. Buna bağlı olarak araştırmanın ilk kısmından elde edilen nicel veriler ve ikinci kısmından elde edilen nitel veriler ile birlikte kullanılmasıyla oluşan karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre üstün yetenekliler ile yaşça daha büyük ortalama yetenekli öğrencilerin rutin olmayan problemleri çözme süreçlerinde genel başarıları, strateji çeşitliliği ve miktarı, ayırdıkları zaman bakımından anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Yazılı sınav ve sonrasında yapılan bireysel görüşmelerin sonuçları birbiri ile örtüşerek elde edilen sonuçlar birbirini desteklemişlerdir. Araştırmanın sonucunda, üstün yetenekli ve ortalama yetenekli öğrencilerin öğretim programlarına ilişkin öneriler getirilmiştir.
This study comparatively examines the differences in general success, variety and amount of strategies, and the amount of time they spend in solving non-routine problems in order to reveal the differences between the strategies used by gifted students attending the fourth grade and the average talented students attending the seventh grade while solving non-routine problems. In the study, a written exam consisting of five non-routine problems was applied to reveal the problem solving strategies of 100 gifted students attending the fourth grade who received support education in BİLSEM and 100 average talented students attending the seventh grade of two state secondary schools in Bursa. According to the results of this application, individual interviews were made with five students selected from each group with the think aloud protocol and the research findings were reported. Accordingly, the mixed method, which is formed by using the quantitative data obtained from the first part of the research and the qualitative data obtained from the second part, was used. According to the research findings, there was no significant difference between the gifted and the older average talented students in terms of their general success, strategy variety and amount, and the time they allocate in solving non-routine problems. The results of the written exam and the individual interviews made after it overlapped with each other and the results obtained supported each other. As a result of the research, suggestions were made regarding the teaching programs of gifted and average talented students.
This study comparatively examines the differences in general success, variety and amount of strategies, and the amount of time they spend in solving non-routine problems in order to reveal the differences between the strategies used by gifted students attending the fourth grade and the average talented students attending the seventh grade while solving non-routine problems. In the study, a written exam consisting of five non-routine problems was applied to reveal the problem solving strategies of 100 gifted students attending the fourth grade who received support education in BİLSEM and 100 average talented students attending the seventh grade of two state secondary schools in Bursa. According to the results of this application, individual interviews were made with five students selected from each group with the think aloud protocol and the research findings were reported. Accordingly, the mixed method, which is formed by using the quantitative data obtained from the first part of the research and the qualitative data obtained from the second part, was used. According to the research findings, there was no significant difference between the gifted and the older average talented students in terms of their general success, strategy variety and amount, and the time they allocate in solving non-routine problems. The results of the written exam and the individual interviews made after it overlapped with each other and the results obtained supported each other. As a result of the research, suggestions were made regarding the teaching programs of gifted and average talented students.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
Problem çözme stratejileri, Rutin olmayan problem, Üstün yeteneklilik, Zekâ, Giftedness, Intelligence, Non-routine problem, Problem solving strategies
Alıntı
Özgür, F. (2024). Üstün yetenekli dördüncü sınıf öğrencileri ile tipik gelişim gösteren yedinci sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problem çözme süreçlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
