Publication: Duygusal Özgürleşme Tekniğinin (EFT) müzik performans anksiyetesi üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Eğilmez, Hatice Onuray | |
dc.contributor.author | Uğurluol, Gözde Doğa | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.contributor.department | Müzik Eğitimi Bilim Dalı | |
dc.contributor.orcid | 0000-0001-5432-6661 | |
dc.date.accessioned | 2025-04-16T05:51:02Z | |
dc.date.issued | 2025-02-05 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada müzik öğretmeni adaylarının müzik performans anksiyete durumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, çalgı türü, çalgıyı çalma süresi, çalgıyla sahnede performans sergileme sayısı, çalgı ile birden fazla öğretmen veya bir komisyon karşısında sınav performansı sergileme sayısı değişkenlerine göre tespit edilmesi ve Duygusal Özgürleşme Tekniğinin (EFT) söz konusu anksiyete üzerindeki etkisinin ortaya konması amaçlanmıştır. Çalışma ön test- son test kontrol gruplu deneysel model doğrultusunda planlanmıştır. Çalışma grubuna dâhil edilen öğrenciler ölçüt örnekleme yöntemi ile 2023- 2024 öğretim yılı güz ve bahar yarıyıllarında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitim Bölümü Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında 1. 2. 3. sınıfta öğrenim gören ve çalışmaya katılmakta istekli olan öğrencilerden seçilmiştir. Katılımcıların %53,7’si (n=44) deney grubu, %46,3’ü (n=38) ise kontrol grubunda yer almıştır. Deney grubu ile küçük gruplar halinde iki haftada bir kez olmak üzere toplamda 4 kez yüz yüze bir araya gelinerek EFT çalışmaları yapılmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilerle ise hiçbir uygulama yapılmamıştır. Veriler öğrencilerin demografik bilgilerine yönelik sorular ve Banu Özevin Tokinan (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan Kenny Müzik Performans Kaygısı Envanterini (K-MPKE) içeren form ile toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklem T testi, bağımlı örneklem T-testi, tek yönlü ANOVA ve ANCOVA kullanılmıştır. Araştırmada uygulanan ön testte ortaya çıkan sonuçlara göre kadın katılımcıların müzik performans kaygısı genel ve tüm alt boyutlarında erkek katılımcılara göre anlamlı olarak daha yüksek kaygı düzeylerine sahip oldukları tespit edilmiştir. Ancak tüm diğer değişkenlere göre müzik performans anksiyetelerinde anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Araştırmanın sonucunda, kontrol grubunda müzik performans anksiyete düzeylerinde anlamlı bir düşüş görülmemesine karşın EFT uygulaması yapılan deney grubu öğrencilerinin müzik performans anksiyete düzeylerinde önemli düzeyde düşüş yaşandığı tespit edilmiştir. EFT’nin müzik performans anksiyetesi ile baş etmede etkili olma durumunun ilk kez araştırılmış olmasıyla önem kazanan araştırmanın son bölümünde elde edilen sonuçlar ışığında öneriler sunulmuştur. | |
dc.description.abstract | In this study it was aimed to identify the music performance anxiety levels of pre-service music teachers according to the variables such as gender, grade level, type of instrument, duration of playing the instrument, number of stage performances with the instrument, and the number of exam performances with the instrument in front of more than one teacher or a commission, additionally to reveal the effect of the Emotional Freedom Technique (EFT) on the mentioned anxiety. The study was planned using the experimental model with pretest-posttest control group. The students in the study group were selected by the criterion sampling method from those studying in the 1st, 2nd, and 3rd grades of the Bursa Uludağ University Faculty of Education Fine Arts Education Department, Department of Music Education during the fall and spring semesters of the 2023-2024 academic year and willing to participate in the study. 53.7% of the participants (n=44) were in the experimental group, while 46.3% (n=38) were in the control group. With the experimental group, EFT activities were carried out by meeting face-to-face in small groups once every two weeks for a total of 4 times. No practice was made with the students in the control group. The data were collected with a form with questions about the students' demographic information and the Kenny Music Performance Anxiety Inventory (K-MPAI), adapted into Turkish by Banu Özevin Tokinan (2013). For data analysis, independent samples t-test, paired samples t-test, one-way ANOVA, and ANCOVA were used. According to the results of the pre-test applied in the study, it was found that female participants had significantly higher levels of music performance anxiety, both in general and in all subdimensions than male participants. However, no significant difference was found in music performance anxiety based on any of the other variables. As a result of the study, it was determined that while there was no significant decrease in the music performance anxiety levels of the control group, there was a significant decrease in the music performance anxiety levels of the experimental group students who received EFT. The study, which gains importance as it is the first to investigate the effectiveness of EFT in managing music performance anxiety, provides recommendations in the final section in the light of results. | |
dc.format.extent | XV, 87 sayfa | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11452/50875 | |
dc.language.iso | tr | |
dc.publisher | Bursa Uludağ Üniversitesi | |
dc.relation.publicationcategory | Tez | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Duygusal Özgürleşme Tekniği (EFT) | |
dc.subject | Müzik performans anksiyetesi | |
dc.subject | Müzik öğretmeni adayları | |
dc.subject | Emotional Freedom Technique (EFT) | |
dc.subject | Music performance anxiety | |
dc.subject | Music teacher candidates | |
dc.title | Duygusal Özgürleşme Tekniğinin (EFT) müzik performans anksiyetesi üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of Emotional Freedom Technique (EFT) on music performance anxiety | en |
dc.type | masterThesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
local.contributor.department | Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı/Müzik Eğitimi Bilim Dalı |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1