Yayın: Müzik öğretmeni adaylarının teknoloji bağımlılıkları ve çalgı performans yönetimi öz yeterlik algılarının incelenmesi
| dc.contributor.advisor | Eğilmez, Hatice Onuray | |
| dc.contributor.author | Köker, Meriç Yiğit | |
| dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
| dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
| dc.contributor.department | Müzik Eğitimi Bilim Dalı | |
| dc.contributor.orcid | 0009-0007-5932-5562 | |
| dc.date.accessioned | 2025-10-09T07:47:54Z | |
| dc.date.issued | 2025-07-02 | |
| dc.description.abstract | Bu çalışmada müzik öğretmeni adaylarının teknoloji bağımlılıkları ve çalgı performans yönetimi öz yeterlik algılarının cinsiyet, üniversitede eğitim alma yılı, genel akademik başarı düzeyi, mezun olunan lise türü, internet kullanım süresi ve çalgı çalışma süresi gibi değişkenler doğrultusunda incelenmesi ve teknoloji bağımlılığı ile çalgı performans öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Programında öğrenim gören 104 müzik öğretmeni adayı üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada, değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla ilişkisel tarama modeli kapsamında nicel bir yöntem benimsenmiştir. Veriler Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği ve Çalgı Performans Yönetimi Öz Yeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon yöntemi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; erkeklerin ve internette uzun süre geçiren öğrencilerin daha yüksek teknoloji bağımlılığı puanlarına sahip olduğu belirlenmiştir. Çalgı performans yönetimi öz yeterlik algılarında, sahne yönetimi ve yürütücü biliş/motivasyon yönetimi boyutlarında erkek öğrencilerin lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Üniversite eğitim yılına göre yürütücü biliş ve motivasyon yönetimi alt boyutunda 4. sınıf ve üzeri olanlarda bu becerilerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Genel akademik not ortalamaları yüksek olan öğrencilerin teknoloji bağımlılığı düzeylerinin daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin günlük çalgı çalma süresi arttıkça, çalgı çalışma yönetimi, zaman yönetimi ve kariyer yönetimi becerilerinin de arttığı görülmüştür. Ayrıca GSL/Konservatuvar mezunu olan öğrencilerin kariyer yönetimi ve çalgı çalışma yönetimi becerilerinde daha iyi oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca teknoloji bağımlılığı ile çalgı performans yönetimi öz yeterlik algısı arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Araştırma bulguları, teknoloji bağımlılığı ve çalgı performans yönetimi öz yeterlik algısının müzik öğretmeni adaylarının mesleki ve bireysel gelişimleri üzerinde önemli etkileri olduğunu ve bu değişkenlerin çeşitli demografik ve bireysel faktörlere göre farklılık gösterdiğini ortaya koymaktadır. | |
| dc.description.abstract | This study aimed to examine pre-service music teachers’ technology addiction and their perceptions of self-efficacy instrument performance management in relation to variables such as gender, grade level in the university, grade points average level, type of high school graduated from, internet usage duration, instrument practice duration, and to determine the relationship between technology addiction and perceptions of self-efficacy instrument performance management. The research was conducted with 104 pre-service music teachers enrolled in the Music Teacher Education Program at Bursa Uludağ University Faculty of Education during the 2024-2025 academic year. The study employed a quantitative research method using a correlational survey model. Data were collected using the Technology Addiction Scale and the Perception of Self-Efficiency in Instrument Performance Management Scale. For data analysis, Independent Samples t-test, One-Way ANOVA, Pearson Correlation Analysis and Simple Linear Regression Analysis were used. The results showed that male students and those who spent more time on the internet had higher levels of technology addiction. In musical instrument performance management self-efficacy perceptions, significant differences were found in favor of male students in the sub-dimensions of stage management and executive cognition/motivation management. Higher executive cognition and motivation management skills were also observed among 4’th year and above students. It was determined that students viii with higher overall academic grade point averages had lower levels of technology addiction. As students’ daily instrument practice duration increased, improvements were observed in practice management, time management, and career management skills. Furthermore, students who graduated from Fine Arts High Schools or conservatories were found to have better career management and practice management skills. In addition, a significant negative relationship was found between technology addiction and musical instrument performance management self-efficacy. The findings indicate that technology addiction and musical instrument performance management self-efficacy have important impacts on the professional and personal development of pre-service music teachers, and that these variables vary across different demographic and individual factors. | |
| dc.format.extent | XIII, 79 sayfa | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11452/55431 | |
| dc.language.iso | tr | |
| dc.publisher | Bursa Uludağ Üniversitesi | |
| dc.relation.publicationcategory | Tez | |
| dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.subject | Çalgı performans yönetimi | |
| dc.subject | Müzik öğretmeni adayları | |
| dc.subject | Teknoloji bağımlılığı | |
| dc.subject | Musical instrument performance management | |
| dc.subject | Pre-service music teachers | |
| dc.subject | Technology addiction | |
| dc.title | Müzik öğretmeni adaylarının teknoloji bağımlılıkları ve çalgı performans yönetimi öz yeterlik algılarının incelenmesi | |
| dc.title.alternative | Examining the technology addictions and the perceptions of self efficiency in instrument performance management of preservice music teachers | en |
| dc.type | masterThesis | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| local.contributor.department | Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı/Müzik Eğitimi Bilim Dalı |
Dosyalar
Orijinal seri
1 - 1 / 1
