Publication:
Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere günlük yaşam becerilerinin öğretiminde kullanılan aşamalı yardımla sunulan etkinlik çizelgesi ile video modelle öğretim uygulamalarının karşılaştırılması

dc.contributor.advisorToper, Özlem
dc.contributor.authorİsmailoğlu, Ali
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentZihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0002-6835-1574
dc.date.accessioned2024-01-05T07:40:57Z
dc.date.available2024-01-05T07:40:57Z
dc.date.issued2023-09-27
dc.description.abstractBu araştırmada hafif düzey zihinsel yetersizlik tanısı olan öğrencilere günlük yaşam becerilerinin öğretiminde video modelle öğretimin ve aşamalı yardımla sunulan etkinlik çizelgesinin etkililik ve verimlilikleri karşılaştırılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni katılımcı öğrencilerin bulaşık makinesi ve çamaşır makinesi kullanma düzeyleridir. Araştırmanın katılımcılarını yaşları 10-11 olan dört erkek öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma, tek denekli araştırma modellerinden uyarlamalı dönüşümlü uygulamalar modeli ile desenlenmiştir. Araştırmada ayrıca katılımcı öğrencilerin kendileriyle ve ebeveynleri ile görüşülerek sosyal geçerlik verisi toplanmıştır. Araştırmanın etkililik bulguları, video modelle öğretim ve aşamalı yardımla sunulan etkinlik çizelgesinin günlük yaşam becerilerinin öğretiminde etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Verimlilik bulguları incelendiğinde ise üç öğrencide aşamalı yardımla sunulan etkinlik çizelgesinin becerilerin öğretiminde daha etkili olduğu belirlenirken bir öğrencide anlamlı fark oluşmamıştır. Öğrencilerin edindikleri becerilere ait bilgileri uygulama sonra erdikten iki, üç ve beş hafta sonra sürdürdükleri görülmüştür. Katılımcıların öğretimi gerçekleştirilen becerileri farklı araç-gereç ve kişilere genelleyebildikleri belirlenmiştir. Ayrıca araştırmadan elde edilen sosyal geçerlik bulguları, katılımcı öğrenciler ve ebeveynlerinin araştırmaya yönelik olumlu görüş sahibi olduklarını ortaya koymaktadır.
dc.description.abstractIn this study, the effectiveness and efficiency of video modeling and activity schedule with graduated guidance in teaching daily life skills to students with mild intellectual disability were compared. The dependent variable of the study is the level of using dishwasher and washing machine of the participating students. The participants of the study are four male students aged 10-11. The research was designed with the adaptive alternating treatment design, which is one of the single-subject research models. In the study, social validity data were also collected by interviewing the participant students themselves and their parents. The effectiveness findings of the study reveal that video modeling and activity schedule with graduated guidance are effective in teaching daily life skills. When the productivity findings were examined, it was determined that the activity schedule with graduated guidance was more effective in teaching skills in three students, but there was no significant difference in one student. It was observed that the students continued the knowledge of the acquired skills two, three and five weeks after the intervention. It was determined that the participants were able to generalize the skills taught to different tools and people. In addition, the social validity findings obtained from the research reveal that the participant students and their parents have positive views on the research.
dc.format.extentXIV, 100 sayfa
dc.identifier.citationİsmailoğlu, A. (2023). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere günlük yaşam becerilerinin öğretiminde kullanılan aşamalı yardımla sunulan etkinlik çizelgesi ile video modelle öğretim uygulamalarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/38768
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEtkinlik çizelgesi
dc.subjectEv içi beceriler
dc.subjectGünlük yaşam becerileri
dc.subjectVideo modelle öğretim
dc.subjectZihinsel yetersizlik
dc.subjectActivity schedule
dc.subjectDaily living skills
dc.subjectDomestic skills
dc.subjectMental disability
dc.subjectVideo modeling
dc.titleZihinsel yetersizliği olan öğrencilere günlük yaşam becerilerinin öğretiminde kullanılan aşamalı yardımla sunulan etkinlik çizelgesi ile video modelle öğretim uygulamalarının karşılaştırılması
dc.title.alternativeComparison between activity schedule with graduated guidance and video model training implementations for teaching daily life skills to students with mental disability
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü/Özel Eğitim Ana Bilim Dalı/Zihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Ali_İsmailoğlu.pdf
Size:
1.93 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: