Publication:
Yedinci sınıf öğrencilerinin mayoz bölünme konusundaki biçimlendirici değerlendirme sorularına verdiği cevapların geribildirimle desteklenmesinin akademik başarı ve bilgi kalıcılığı üzerine etkisi

Thumbnail Image

Organizational Units

Authors

Authors

Bulut, Esmahan Buse

Advisor

Bulunuz, Nermin

Language

Publisher:

Bursa Uludağ Üniversitesi

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Abstract

Öğretim süreciyle değerlendirmenin birleştiği ve not verme amacı olmayan biçimlendirici değerlendirme uygulamaları; değerlendirmenin sürece yayıldığı, öğrencilerin sürece aktif şekilde katıldığı ve daha fazla sorumluluk aldıkları bir değerlendirme anlayışıdır. Bu çalışmada yedinci sınıf öğrencilerinin, mayoz bölünme konusundaki iki aşamalı biçimlendirici yoklama sorularına verdikleri cevapların birebir geri bildirimlerle desteklenmesinin, akademik başarılarına ve kalıcılık düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2022-2023 Eğitim Öğretim yılı Güz döneminde, Bursa İli Nilüfer ilçesindeki bir devlet ortaokulunda öğrenim gören, 33 yedinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma sürecinde sınıfın Fen Bilimleri dersi öğretmeni, mayoz bölünme konusunu Fen Bilimleri Öğretim Programı’na göre anlatmıştır. Araştırmacı tarafından, mayoz bölünme konusunda yer alan üç kazanıma yönelik olarak hazırlanmış olan iki aşamalı biçimlendirici yoklama soruları, sınıfın Fen Bilimleri öğretmeninin kazanımları işleyiş sırasına göre öğrencilere uygulanmıştır. Cevaplar araştırmacı tarafından değerlendirilmiş, sahip oldukları yanlış ya da eksik kavramlar tespit edilmiştir. Araştırmacı, öğrencilere verdikleri cevaplara yönelik olarak birebir sözlü ve yazılı geri bildirimler vermiştir. Fen Bilimleri öğretmeninin mayoz bölünme konusunu öğretiminin tamamlanmasının ardından, öğrencilerin akademik başarılarını tespit etmek amacıyla akademik başarı testi uygulanmıştır. Aynı test, üzerinde hiçbir değişiklik yapılmadan, uygulamadan 4 hafta sonra, kalıcılık testi adı altında yeniden uygulanmıştır. Araştırmacı tarafından uygulama sürecinde alınan gözlem notları, gözlem formu haline getirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak; akademik başarı testleri, biçimlendirici yoklama soruları ve gözlem formları kullanılmıştır. Araştırmada hem nicel hem nitel veri toplama araçlarına yer verilmiş ve karma yöntem kullanılmıştır. Başarı testlerinden elde edilen nicel veriler, Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılarak, biçimlendirici yoklama sorularından elde edilen veriler ise, betimsel olarak analiz edilmiştir. Bulgular öğrencilerin geri bildirimler öncesi konu hakkında eksik ve yanlış kavramlara sahip olduklarını, sözlü ve yazılı geri bildirimler sonrasında öğrencilerin sorulara bilimsel olarak doğru açıklama yapabilme oranlarında artış olduğunu göstermektedir. Çalışmada biçimlendirici yoklama sorularının, öğrencilerin akademik başarılarını ve kalıcılığı artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, iki aşamalı biçimlendirici yoklama sorularının, Fen Bilimleri dersinin diğer konularında ve başka derslerde de kullanılması önerilmektedir.
Formative assessment practices that combine assessment with the teaching process and do not aim at grading. This study aimed to examine the effect of supporting seventh grade students' answers to two-stage formative assessment probes on meiosis with one-on-one feedback on their academic success and permanence levels. The research was conducted in the Fall semester of the 2022-2023 academic year with 33 seventh grade students studying at a public secondary school in Bursa. In the research process the science teacher explained the subject of meiosis according to the Science Curriculum. Two-stage formative probe questions prepared by the researcher for the three outcomes on meiosis were administered to the students in the order in which the science teacher of the class covered the outcomes. The answers were evaluated by the researcher. The researcher gave students one-on-one verbal and written feedback regarding their answers. After the teacher completed teaching the subject of meiosis, a post-test was applied to determine theacademic achievements of the students. The same test was reapplied 4 weeks after the application, under the name of “permanence test”. The observation notes taken by the researcher. As data collection tools, academic achievement tests, formative assessment probes and observation forms were used. In the research, both quantitative and qualitative data collection tools were used and mixed method was used. Data obtained from achievement tests were analyzed using the Wilcoxon Signed Ranks test, and data obtained from formative assessment probes were analyzed descriptively. Findings show that students had incomplete and incorrect concepts before the feedback, and that after verbal and written feedback, the rate of students being able to provide scientifically accurate explanations to the questions increased. The study concluded that formative assessment probes increased students' academic success and permanence. As a result, it is recommended that formative assessment probes be used in other subjects of the Science course and in other courses as well.

Description

Source:

Keywords:

Keywords

Biçimlendirici değerlendirme, Fen bilimleri dersi, Mayoz bölünme, Ortaokul öğrencileri, Formative assessment probes, Meiosis, Middle school students, Science course

Citation

Bulut, E. B. (2024). Yedinci sınıf öğrencilerinin mayoz bölünme konusundaki biçimlendirici değerlendirme sorularına verdiği cevapların geribildirimle desteklenmesinin akademik başarı ve bilgi kalıcılığı üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

0

Views

0

Downloads