Publication:
Eleştirel felsefesi bağlamında Kant’ın “Transendental Estetik”i

dc.contributor.buuauthorÖztürk, Ümit
dc.contributor.departmentFen Edebiyat Fakültesi
dc.contributor.departmentFelsefe Bölümü
dc.date.accessioned2020-09-29T05:52:53Z
dc.date.available2020-09-29T05:52:53Z
dc.date.issued2013
dc.description.abstractKant’ın Saf Aklın Eleştirisi’nin en önemli bölümlerinden biri, uzay ve zamanın aklî değil fakat saf duyusal temsiller olduğunun savunulduğu “Transendental Estetik”tir. Kant, duyusallığın söz konusu saf formlarının, sentetik a priori yargıların aslî kaynağı, diğer bir deyişle de, matematik ve doğa bilimlerinin epistemik koşulu olduğunu iddia eder. Dahası ona göre, insanın öznel yapısının bu formları, nesnelerin olanaklılık şartı olarak kabul edilmelidir. Bu anlayış, bilindiği üzere, Kant’ın transendental idealizminin özünü teşkîl eder ve görünüşler ile kendinde şeyler arasındaki temel bir ayrımı açığa çıkarır. Bu çalışmada, ilk olarak “Transendental Estetik”in ana argümanları derinlemesine bir biçimde çözümlenecektir. İkinci olarak, Kant’ın “Estetik”deki temel ayrımlarının eleştirel felsefe bakımından yeri saptanarak, bu ayrımların sonraki yapıtlarına giden yolda gördüğü işlev irdelenecektir.
dc.description.abstractOne of the substantial parts of the Critique of Pure Reason is the “Transcendental Aesthetic,” whose task is to set forth that space and time are not intellectual but rather pure sensible representations. Kant argues that these pure forms of sensibility are the original source of synthetic a priori judgements, in other words, they constitute the epistemic conditions of mathematical and natural sciences. What is more, according to him, these pure forms of human subjectivity are to be regarded as the conditions of the possibility of objects. As it is known, this conception is the core of Kant’s transcendental idealism and reveals a fundamental distinction between appearances and things themselves. In this study, we will first make a deep analysis of the main arguments of the “Transcendental Aesthetic.” Secondly, Kant’s fundemantal distinctions lexically structured within the body of the “Aesthetic” will be determined with reference to critical philosophy in order to comprehend how those distinctions function in his later works.
dc.identifier.citationÖztürk, Ü. (2013). "Eleştirel felsefesi bağlamında Kant’ın “Transendental Estetik”i". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 20, 41-64.
dc.identifier.endpage64
dc.identifier.issn2645-8950
dc.identifier.issue20
dc.identifier.startpage41
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/149819
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/12959
dc.language.isotr
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.journalKaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectTransendental idealizm
dc.subjectGörü (Anschauung)
dc.subjectDuyusal ve aklî temsiller
dc.subjectGörünüş
dc.subjectKendinde şey
dc.subjectTranscendental idealism
dc.subjectIntuition (Anschauung)
dc.subjectSensible and intellectual representations
dc.subjectAppearance
dc.subjectThing in itself
dc.titleEleştirel felsefesi bağlamında Kant’ın “Transendental Estetik”i
dc.title.alternativeKant’s “Transcendental Aesthetic” in the context of his critical philosophy
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentFen Edebiyat Fakültesi/Felsefe Bölümü

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
2013_20_4.pdf
Size:
313.8 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections