Yayın: Duygu koçluğu temelli eğitim etkinliklerinin okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme ve duygu düzenleme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Kesen, Nihal
Danışman
Kuru, Nalan
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemde sınıf ve ev ortamlarında uygulanan duygu koçluğu temelli okul öncesi eğitim etkinliklerinin, çocuklarının öz düzenleme ve duygu düzenleme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı karma araştırma desenlerinden iç içe karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmı fenomenoloji, nicel kısmı ise ön test-son test tek gruplu deneysel desen modellerinde yapılandırılmıştır. Araştırmanın örneklemi 11 çocuk, çocukların ebeveynleri (11) ve öğretmenleri (1) olmak üzere toplam 23 kişiden oluşturmaktadır. Çalışma 2021-2022 bahar yarıyılında Ankara il merkezinde, 24-72 aylık çocukların devam ettiği bir anaokulunda eğitim almakta olan 60 aylık çocuklar, çocukların aileleri ve öğretmenleri ile yürütülmüştür. Çalışmada yer alan ebeveynler ve öğretmen duygu koçluğu yaklaşımı temel eğitimini almış gönüllü kişilerden oluşmaktadır. Araştırma örneklemini, örneklemenin tipik durum örneklemesi yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmada veri toplama sürecinde nicel ve nitel araştırma boyutunda toplam 9 veri toplama aracı kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verileri kapsamında çocuklar için, “Öz Düzenleme Ölçeği” ve “Okul Öncesi Duygu Düzenleme Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın nitel araştırma sürecinde ise, “Kişisel Bilgi Formu, Ebeveyn Menti–Mentör Görüşme Kaydı ve Notları, Ebeveyn Değerlendirme Formu, Öğretmen Menti–Mentör Görüşme Kaydı ve Notları, Öğretmen Değerlendirme Formu, Araştırmacı Mentör Notları ve Araştırmacı Gözlem Notları” formları kullanılmıştır. Verilerin düzenlenmesinde Microsoft Excel 2016 ve Microsoft SPSS 28.0 programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için, Bağımsız Örneklem t-Testi, Mann-Whitney U, Bağımlı Örneklem t-Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmanın güvenilirliğini sağlamak için Miles Huberman (1994) güvenilirlik formülü kullanılmış ve çalışma güvenilir (%82,4) kabul edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, duygu koçluğu yaklaşımı temel alınarak hazırlanan sınıf ve ev ortamında gerçekleştirilen okul öncesi eğitim etkinliklerinin çocukların öz düzenleme ve duygu düzenleme becerileri düzeylerini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to examine the effects of emotion coaching-based training activities to be used by teachers who receive emotion coaching training and educational activities to be implemented at home by parents who receive emotion coaching training on self-regulation and emotion regulation skills of preschool children. Phenomenology was used in the qualitative part of this research, and "Pretest-Post-Test Single Group Weak Experimental Design" was used in the quantitative part. In the study, nested mixed design, one of the mixed research designs in which qualitative and quantitative research methods are used, was used. The research was carried out with the participation of a total of 23 people, 11 of whom were children, their parents (11) and teachers (1). The study group consists of children in the classroom of a preschool teacher who received training based on the emotion coaching approach of 24-72 month-old children in the city center of Ankara in the spring semester of 2021-2022, and their volunteer parents who received training based on the emotion coaching approach of the children. The research sample was selected by the typical case sampling method of sampling. A total of 9 data collection tools were used in the study in terms of quantitative and qualitative research. “Self-Regulation Scale” and “Preschool Emotion Regulation Scale” were used in the quantitative data collection process of the study. The qualitative research process of the study consists of “Personal Information Form, Parent Mente – Mentor Interview Record and Notes, Parent Evaluation Form, Teacher Mente –Mentor Interview Record and Notes, Teacher Evaluation Form, Researcher Mentor Notes and Researcher Observation Notes. Microsoft Excel 2016 and Microsoft SPSS 28.0 programs were used to organize the data. Independent Sample t-Test, Mann-Whitney U, Dependent Sample t-Test and Wilcoxon Signed Rank Test were used to analyze the data obtained from the study. To ensure the reliability of the study, Miles Huberman's (1994) reliability formula was used and the study was deemed reliable (82.4%). According to the findings of the research, it was concluded that pre-school education activities carried out in classroom and home environments, based on the emotional coaching approach, increased children's levels of self-regulation and emotion regulation skills.
The aim of this study is to examine the effects of emotion coaching-based training activities to be used by teachers who receive emotion coaching training and educational activities to be implemented at home by parents who receive emotion coaching training on self-regulation and emotion regulation skills of preschool children. Phenomenology was used in the qualitative part of this research, and "Pretest-Post-Test Single Group Weak Experimental Design" was used in the quantitative part. In the study, nested mixed design, one of the mixed research designs in which qualitative and quantitative research methods are used, was used. The research was carried out with the participation of a total of 23 people, 11 of whom were children, their parents (11) and teachers (1). The study group consists of children in the classroom of a preschool teacher who received training based on the emotion coaching approach of 24-72 month-old children in the city center of Ankara in the spring semester of 2021-2022, and their volunteer parents who received training based on the emotion coaching approach of the children. The research sample was selected by the typical case sampling method of sampling. A total of 9 data collection tools were used in the study in terms of quantitative and qualitative research. “Self-Regulation Scale” and “Preschool Emotion Regulation Scale” were used in the quantitative data collection process of the study. The qualitative research process of the study consists of “Personal Information Form, Parent Mente – Mentor Interview Record and Notes, Parent Evaluation Form, Teacher Mente –Mentor Interview Record and Notes, Teacher Evaluation Form, Researcher Mentor Notes and Researcher Observation Notes. Microsoft Excel 2016 and Microsoft SPSS 28.0 programs were used to organize the data. Independent Sample t-Test, Mann-Whitney U, Dependent Sample t-Test and Wilcoxon Signed Rank Test were used to analyze the data obtained from the study. To ensure the reliability of the study, Miles Huberman's (1994) reliability formula was used and the study was deemed reliable (82.4%). According to the findings of the research, it was concluded that pre-school education activities carried out in classroom and home environments, based on the emotional coaching approach, increased children's levels of self-regulation and emotion regulation skills.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
Çocuk, Duygu düzenleme becerisi, Duygu koçluğu, Ebeveyn, Öğretmen, Öz düzenleme becerisi, Child, Emotion coaching, Emotion regulation skill, Parent, Self-regulation skill, Teacher
Alıntı
Kesen, N. (2023). Duygu koçluğu temelli eğitim etkinliklerinin okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme ve duygu düzenleme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
