Publication:
Okul öncesi dönemde yaratıcı drama eğitiminin 5-6 yaş grubu çocukların öz düzenleme becerileri ve benlik algıları üzerindeki etkilerinin incelenmesi

Thumbnail Image

Organizational Units

Authors

Authors

Bengi, Şeyma Nur

Advisor

Kuru, Nalan

Language

Publisher:

Bursa Uludağ Üniversitesi

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Abstract

Araştırmada, yaratıcı drama eğitim etkinliklerinin okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme ve benlik algıları üzerine etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ön test, son test ve kontrol gruplu deneysel desen olarak planlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmada bulunan deney ve kontrol grupları, amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Bursa İli Osmangazi ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi anaokulu bünyesinde eğitime devam eden 15 çocuk deney grubu, 15 çocuk kontrol grubu oluşturmaktadır. Araştırma başlangıcında deney grubuna uygulanmak üzere araştırmacı tarafından MEB Okul Öncesi Eğitim Programı esas alınarak 16 tane yaratıcı drama etkinlikleri hazırlanmıştır. Bu etkinliklerden 8 tanesi yaratıcı drama yöntemi ile öz düzenleme, 8 tanesi yaratıcı drama yöntemi ile benlik algısına yönelik olarak planlanmıştır. Hazırlanan etkinlikler uzman görüşlerinin alınmasının ardından son hali verilmiştir. Deneysel desen kullanılan bu araştırmada deney ve kontrol grubu oluşturularak her iki gruba da ön test ve son test olarak Demoulin (1998) tarafından geliştirilmiş ve Kuru (2006) tarafından Türkçeye uyarlanmış "Demoulin Çocuklar İçin Benlik Algısı Ölçeği" ve Fındık Tanrıbuyurdu (2012) tarafında geliştirilen "Okul Öncesi Öz Düzenleme" ölçeği uygulanmıştır. Deney grubundaki çocuklara 8 hafta boyunca haftada 2 gün 30 dakika süreyle hazırlanan yaratıcı drama etkinliği uygulanmıştır. Bu süreçte kontrol grubundaki çocuklar normal eğitim-öğretim sürecine devam etmişlerdir. Etik açıdan çalışma tamamlandıktan kontrol grubundaki çocuklara da hazırlanan 8 haftalık yaratıcı drama eğitimi programı uygulanmış ve çocuklar arasında etik eşitleme sağlanmıştır. Verilerin düzenlenmesinde Microsoft Excel 2016 programı, verilerin analizinde SPSS 28.0 programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için, Bağımsız Örneklem t-Testi kullanılmıştır. Deney ve kontrol grupları ön test puan ortalamaları arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı ama yaratıcı drama eğitimi etkinliklerinden sonra son test puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda, yaratıcı drama etkinlikleri uygulamasının, çocukların öz düzenleme ve benlik algıları üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
In this study, effects of creative drama education activities on preschool children's self-regulation and self-perception skills examined. The research planned and carried out as an experimental design with pre-test, post-test and control groups. Both experimental and control groups determined by using purposive sampling method. The study groups (experimental and control) each consists of 15 children who continue their education in the official kindergarten affiliated to the Ministry of National Education in the Osmangazi district of Bursa during the 2022-2023 academic year. In the beginning, 16 creative drama activities prepared based on the MEB Preschool Education Program to be used on the research for experimental group participants. Eight of these activities were planned for the determination of self-regulation and the other eight for self-perception skills with the creative drama method. The planned activities were reviewed and finalized according to expert opinions. After the completion of the experimental design, control and experimental groups were formed and both groups were testes with the pre-test and the post-test which developed in accordance with the study of Demoulin (1998) that adapted to Turkish by Kuru (2006) as "Demoulin Self-Perception Scale for Children" and also the scale developed by Fındık Tanrıbuyurdu (2012) in the "Preschool Self-Regulation" study. The prepared creative drama activity applied to experimental group for 30 minutes a day, 2 days a week total of 8 weeks to the children in this group. During this, the children in the control group continued their normal educational and learning process. After the study was ethically completed, an 8-week creative drama education program was applied to the children in the control group and ethical equalization was ensured among the children. Microsoft Excel 2016 used to organize the data and SPSS 28.0 used to analyze the organized data. Independent samples t-test used in the analysis of the data obtained from this study. Discovered final data showed that statistically there was no significant difference between the pre-test mean scores of the experimental and control groups but there was a significant difference between the post-test mean scores in favor of the experimental group after the creative drama education activities. In conclusion implementing creative drama activities was highly effective on the development of children's self-regulation and self-perception skills.

Description

Source:

Keywords:

Keywords

Benlik algısı, Eğitimde yaratıcı drama, Okul öncesi eğitim, Öz düzenleme, Yaratıcı drama, Creative drama, Creative drama in education, Preschool education, Self-regulation, Self-perception

Citation

Bengi, Ş. N. (2024). Okul öncesi dönemde yaratıcı drama eğitiminin 5-6 yaş grubu çocukların öz düzenleme becerileri ve benlik algıları üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

0

Views

0

Downloads