Publication:
Investigation the status of corporate academies in Turkey

dc.contributor.authorGüldamlası, Gündüz
dc.contributor.buuauthorÇiftçioğlu, B. Aydem
dc.contributor.departmentİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
dc.contributor.departmentİşletme Bölümü
dc.date.accessioned2021-03-22T08:42:45Z
dc.date.available2021-03-22T08:42:45Z
dc.date.issued2017
dc.descriptionJel Kodu: M12, A2, O15, J24
dc.description.abstractNow a days corporate academies are an indispensable strategic element for large-scale and development-oriented companies that considering the development strategies established in the continuous learning centric enterprises. Scope of the global competition between companies and rapid technological changes; it is the obligation of companies to establish their own learning systems and to create their own cognitive knowledge abilities. According to Dealtry (2012:16-21), institutional academies are aiming to provide a set of conditions under which the intended senior management can focus on the core executive activities needed to ensure that all managers and staff can reshape the corporate culture and achieve strategic learning suited to the challenging business environment. Therefore, the number of corporate academies in Turkey and in the world is increasing day by day. Where todays, companies think that corporate Academy is an important tool for solving basic sectoral knowledge problems and spreading their own unique self -tested managerial and technical knowledge to its members as well as to its outside cooperation. In this context, the main purpose of the study is to examine the foundation and systems of corporate academies within the companies in Turkey and to evaluate the academies by Jansik, kwakman and Streumer’s corporate academies classification (Jansik et al., 2005:40-57). Research findings indicate that 28 institutional academies studied within the scope of the study mostly positing at operational and tactical classification however a few have reached the strategic level which is anticipated to create strategic advantages for the enterprises mentioned in the related literature.
dc.description.abstractGünümüz işletmelerinin sürekli öğrenme merkezine oturtulmuş gelişim ve büyüme stratejileri dikkate alındığında kurumsal akademiler büyük ölçekli ve gelişim odaklı olan şirketler için vazgeçilmez bir stratejik unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Firmalar arasında yaşanan küresel rekabet ve hızlı teknolojik değişiklikler, firmaların kendi öğrenme sistemlerini kurmalarına ve bilişsel bilgi kabiliyetlerini oluşturmalarını zorunlu kılmıştır. Dealtry (2012:16-21) göre, kurumsal akademiler, üst yönetimin, tüm yöneticilerin ve personelin kurumsal kültürü yeniden şekillendirip, zorlu iş ortamına uygun stratejik stratejiler elde etmelerini sağlamak için gereken temel yönetsel faaliyetlerine odaklanabileceği bir dizi koşul sağlamayı hedeflemektedir. Dolayısıyla da bu bağlamda dünyada ve Türkiye'de kurumsal akademilerin sayısı her geçen gün artmaktadır. Zira günümüzde kurumsal akademiler işletmelerin teknik bilgiyi üretme ve başta kurum üyelerine olmak üzere kurum dışındaki işbirliklerine yaymada önemli bir araç olduğunu düşünmektedirler. Bu kapsamda çalışmanın temel amacı, Türkiye'deki kurumsal akademiler Jansik, Kwakman ve Streumer' tarafından 2005 yılında önerilen Kurumsal Akademi sınıflandırması (Jansik et.al., 2005:40- 57) kapsamında değerlendirmektir. Araştırma bulguları çalışma kapsamında incelenen 28 kurumsal akademinin ağırlıklı olarak operasyonel ve taktik sınıflandırmasında yer aldığı, yazında bahsi geçen işletmelere stratejik avantajlar yarattığı öngörülen stratejik düzeye henüz ulaşamadıkları yönündedir.
dc.identifier.citationÇiftçioğlu, B. A. ve Güldamlası, G. (2017). "Investigation the status of corporate academies in Turkey". Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36(1), 61-81.
dc.identifier.endpage81
dc.identifier.issn1301-3386
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage61
dc.identifier.urihttps://www.uludag.edu.tr/dosyalar/iibfdergi/genel-dokuman/2017_1/asl%2003.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/18028
dc.identifier.volume36
dc.language.isoen
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.collaborationSanayi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectCorporate academies
dc.subjectTraining
dc.subjectTechnical knowledge
dc.subjectStrategic management
dc.subjectHuman resource management
dc.subjectKurumsal akademiler
dc.subjectEğitim
dc.subjectTeknik bilgi
dc.subjectStratejik yönetim
dc.subjectİnsan kaynakları yönetimi
dc.titleInvestigation the status of corporate academies in Turkey
dc.title.alternativeTürkiye’deki kurumsal akademilerin statüsünün incelenmesi
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi/İşletme Bölümü

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
36_1_3.pdf
Size:
341.65 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: