Yayın:
The impact of mathematical reasoning on mathematics achievement: A study on middle school students

dc.contributor.buuauthorBeyazhançer, Rümeysa
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.contributor.departmentMatematik Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0001-5061-8835
dc.date.accessioned2025-11-20T07:36:33Z
dc.date.issued2025-08-09
dc.description.abstractThis study aims to examine the relationship between middle school students' mathematical reasoning skills and their mathematics achievement. Mathematical reasoning is a critical process that develops students' problem-solving, analytical thinking, and logical reasoning skills. Determining the relationship between these skills and academic achievement is important for developing effective teaching strategies in education. The research was conducted with the relational survey model, one of the quantitative research methods. In the study, 210 students selected by purposive sampling methods from middle schools in the Marmara region participated during the 2023–2024 academic year. Data were collected using the endof-year mathematics grades and the Mathematical Reasoning Skills Assessment Scale. The data were analyzed using descriptive statistics, independent samples t-test, and Pearson correlation analysis. The findings revealed that students' mathematical reasoning skills were generally at an intermediate level, but they performed poorly in the sub-dimensions of recognizing different representations of the same data, questioning the correctness of the solution path, and developing logical ways to solve problems. Male students were more successful in certain sub-dimensions, and 8th graders had higher reasoning skills than 7th graders. In addition, a significant positive relationship was found between mathematical reasoning skills and mathematics achievement. These results suggest that problem-based learning, metacognitive strategies, and non-routine problem-solving activities should be included more in educational programs. Future studies are recommended to examine the effect of long-term instructional interventions and the role of socioeconomic factors on reasoning skills.
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematiksel akıl yürütme becerileri ile matematik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Matematiksel akıl yürütme, öğrencilerin problem çözme, analitik düşünme ve mantıksal akıl yürütme becerilerini geliştiren kritik bir süreçtir. Bu beceriler ile akademik başarı arasındaki ilişkinin belirlenmesi eğitimde etkili öğretim stratejilerinin geliştirilmesi açısından önemlidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile yürütülmüştür. Bu çalışmaya, 2023–2024 eğitim-öğretim yılında Marmara Bölgesi’ndeki ortaokullardan amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen 210 öğrenci katılmıştır. Veriler yıl sonu matematik notları ve Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler için t-testi ve Pearson korelasyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin matematiksel akıl yürütme becerilerinin genel olarak orta düzeyde olduğunu, ancak aynı verinin farklı temsillerini tanıma, çözüm yolunun doğruluğunu sorgulama ve problemleri çözmek için mantıklı yollar geliştirme alt boyutlarında düşük performans gösterdiklerini ortaya koymuştur. Erkek öğrencilerin bazı alt boyutlarda daha başarılı olduğu ve 8. sınıf öğrencilerinin 7. sınıf öğrencilerine göre daha yüksek akıl yürütme becerisine sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca matematiksel akıl yürütme becerileri ile matematik başarısı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu sonuçlar, probleme dayalı öğrenme, üstbilişsel stratejiler ve rutin olmayan problem çözme etkinliklerine eğitim programlarında daha fazla yer verilmesi gerektiğini göstermektedir. Gelecek çalışmaların uzun süreli öğretimsel müdahalelerin etkisini ve sosyoekonomik faktörlerin akıl yürütme becerileri üzerindeki rolünü incelemesi önerilmektedir.
dc.identifier.doi10.19171/uefad.1665265
dc.identifier.endpage592
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage576
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/94425/1665265
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/4724035
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/56800
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.19171/uefad.1665265
dc.identifier.volume38
dc.language.isoen
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectMathematical reasoning
dc.subjectMathematics achievement
dc.subjectProblem solving
dc.subjectMiddle school students
dc.subjectMatematiksel akıl yürütme
dc.subjectMatematik başarısı
dc.subjectProblem çözme
dc.subjectOrtaokul öğrencileri
dc.titleThe impact of mathematical reasoning on mathematics achievement: A study on middle school students
dc.title.alternativeMatematiksel akıl yürütmenin matematik başarısı üzerindeki etkisi: Ortaokul öğrencileri üzerine bir çalışmatr
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi/Matematik Eğitimi Ana Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
38_3_3.pdf
Boyut:
1.06 MB
Format:
Adobe Portable Document Format