Yayın: BİLSEMlerde özel yetenek geliştirme programlarında müzik eğitimi alanında farklı uygulamaların ve sorunların değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Demirbatır, R. Erol | |
dc.contributor.author | Şerbetçi, Elif | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.contributor.department | Müzik Eğitimi Bilim Dalı | |
dc.contributor.orcid | 0000-0003-0852-4979 | |
dc.date.accessioned | 2025-03-28T05:37:59Z | |
dc.date.issued | 2025-02-05 | |
dc.description.abstract | BİLSEM’ler, özel yetenekli öğrencilerin potansiyellerini üst düzeye çıkarabilmeleri için tasarlanmış önemli eğitim kurumlarıdır. Bu merkezlerde Müzik Alanı ÖYG programı kapsamında sunulan uygulamalar, öğrencilerin yaratıcılıklarını ve müzikal yeteneklerini geliştirmede kritik bir rol oynamaktadır. Ancak BİLSEM'lerde Müzik Alanında uygulanan programlarının etkinliği ve karşılaşılan sorunlar hakkında daha derinlemesine araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu araştırmanın amacı, BİLSEM’lerde görev yapan müzik öğretmenlerinin, BİLSEM Müzik Alanı ÖYG programı uygulamalarındaki durum, farklı uygulamalar ve sorunlara yönelik görüşleri ve önerilerini alarak mevcut durumu tespit etmek ve sorunların çözümüne yönelik öneriler sunmaktır. Bu araştırmada, BİLSEM Müzik Alanı ÖYG programı uygulamalarında mevcut durum, kurumlararası farklı uygulamaların, sorunların ve çözüm önerilerinin belirlenmesi amacı ile betimsel yöntem kullanılmış, aynı zamanda öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması için nedensel karşılaştırma yöntemi benimsenmiştir. Bu araştırmanın örneklem grubunu Marmara Bölgesinde yer alan 54 BİLSEM’de görev yapan 72 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında örneklem grubunda yer alan öğretmenlere “BİLSEM’lerde Müzik Alanı ÖYG programı uygulamalarındaki mevcut durum, farklı uygulamaların ve sorunların değerlendirilmesi”ne yönelik anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda konuya ilişkin olarak müzik öğretmenlerinin sosyo-demografik özellikleri de incelenmiş, BİLSEM Müzik Alanı ÖYG programı uygulamaları çerçevesinde mevcut durum, kurum kültürü, program ve öğrenci ekseninde analiz edilerek değerlendirilmiştir. BİLSEM'lerde Müzik Alanı öğretmenlerinin yeterli sayıda olmadığı, bu durumun, öğretmenlerin iş yükünü artırarak, öğrencilere bireysel ilgi göstermelerini zorlaştırdığı, BİLSEM'ler arasında öğrenci sayısında farklılıklar olduğu, sınıf mevcutlarının müzik alanı uygulamaları açısından sorun oluşturduğu ve bu durumun öğrencilere bireysel ilgi gösterilmesini zorlaştırarak, öğrenme süreçlerini olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca bazı kurumlarda materyal yetersizliğinin bir sorun olarak ortaya çıktığı ve müfredat içeriği ile ilgili farklı uygulamalardan kaynaklanan sorunların yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra BİLSEM'lerdeki çalgı eğitimi uygulamaları konusunda farklılıklar olduğu, bu durumun öğretmenlerin branş farklılıkları, müzik öğretmenlerinin çalgı eğitimine yaklaşımları ve öğrenci seviyesi vb. gibi çeşitli değişkenlere bağlandığını ve öğretmen kaynaklı sorunlardan oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin görüşleri, BİLSEM'lerin daha etkin ve verimli çalışabilmesi için önemli ipuçları sunmuştur. Bu görüşler, müfredatın güncellenmesi, müfredata çalgı eğitiminin eklenmesi, kaynakların artırılması, öğrenci seçimi süreçlerinin iyileştirilmesi, öğretmenlerin niteliğinin artırılması ve velilerle iletişimin güçlendirilmesi gibi adımlar atılarak daha etkili bir müzik eğitimi sağlanabileceği yönündedir. | |
dc.description.abstract | BİLSEMs are important educational institutions designed to increase the potential of gifted students. The practices offered within the scope of the music field ÖYG program in these centers play a critical role in developing the creativity and musical abilities of the students. However, more profound research is needed on the effectiveness of the programs implemented in the field of music in BİLSEM Centers and the problems encountered. The aim of this study is to determine the current situation, different applications, and problems of music teachers working in BİLSEM Music Education ÖYG program and to suggest solutions to the problems. In this research, descriptive method was used to determine the current situation, different inter-institutional practices, problems and solution suggestions in BİLSEM music field ÖYG program applications. Moreover, causal comparison method was used to compare opinions of music teachers. The sample group of this study consist of 72 music teachers working in 54 BİLSEM Center in Marmara Region. In the scope of this research, a survey was applied to the teachers in the sample group to determine "the current situation in the music field ÖYG program applications in BİLSEMs and the evaluation of different applications and problems". The socio-demographic characteristics of the music teachers were also investigated using the data, and analyzed in the program and student axis of current situation, institutional culture and within the framework of BİLSEM Music Field ÖYG program in music education. The number of teachers in the field of music in BİLSEMs is not enough, this situation increases the workload of teachers and makes it difficult for them to give individual attention to students, there are differences in the number of students among BİLSEMs, the crowded classes create problems in terms of music field practices and this situation makes it difficult to show individual attention to students, It has been determined that it negatively affects learning processes. Moreover, it was concluded that the inefficiency of the class materials, differences in the application of the curriculum was emerged as a problem. Nevertheless, differences in the application of music instrument education was determined attributed to various variables such as teachers' branch differences, music teachers' approaches to instrument education and student level, etc. and that it consisted of teacher-related problems. The opinions of the teachers provide important clues about working effectively and efficiently in BİLSEMs. These perspectives suggest a more qualified music education by updating the curriculum, adding lectures to the curriculum about playing music instruments, increasing the resources, improving student selection and quality of the teachers and strengthening the interaction with the parents. | |
dc.format.extent | VII, 80 sayfa | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11452/50790 | |
dc.language.iso | tr | |
dc.publisher | Bursa Uludağ Üniversitesi | |
dc.relation.publicationcategory | Tez | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | BİLSEM | |
dc.subject | Müzik eğitimi | |
dc.subject | Üstün yetenek eğitimi | |
dc.subject | Music education | |
dc.subject | Gifted student education | |
dc.title | BİLSEMlerde özel yetenek geliştirme programlarında müzik eğitimi alanında farklı uygulamaların ve sorunların değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of different applications and problems in the field of music education in gifted student development programs at BİLSEMs | en |
dc.type | masterThesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
local.contributor.department | Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı/Müzik Eğitimi Bilim Dalı |
Dosyalar
Orijinal seri
1 - 1 / 1