Publication: Ortaöğretim kurumlarında görev yapan müzik öğretmenlerinin bireysel çalgılarını kullanma durumlarının incelenmesi (Bursa ili örneği)
Date
Authors
Authors
Kahraman, Beril
Advisor
Demirbatır, Rasim Erol
Language
Type
Publisher:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu araştırma, müzik öğretmenlerinin derslerinde bireysel çalgılarını kullanma durumları üzerine odaklanmıştır. Müzik öğretmenlerinin bireysel çalgı becerileri, bu çalgıları derslerde ve ders dışı etkinliklerde kullanımları, bireysel çalgılarını ne ölçüde kullandıkları, karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri ile bireysel çalgı kullanımının öğrencilere katkıları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini MEB’e bağlı ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan müzik öğretmenleri, örneklem grubunu ise Bursa ilinde ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan 103 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından hazırlanan anket kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel yöntem ile analiz edilmiş, tablolar halinde düzenlenerek yorumlanmıştır. Araştırma kapsamında gerçekleştirilen alan yazın taramasında, konu ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışmalar incelenerek, bu konuda yapılan diğer araştırmalar ile sonuçlar karşılaştırılmıştır. Araştırma, öğretmenlerin eğitim süreçlerinde ağırlıklı olarak Klasik Batı Müziği’ne odaklandıklarını, ancak çağdaş Türk müziği, popüler müzik ve çocuk şarkıları gibi diğer türlerde yeterli eğitim almadıklarını ortaya koymuştur. Bu bağlamda öğretmenlerin müzik eğitiminde daha geniş bir yelpazeye hakim olabilmeleri için hizmet içi eğitim programları düzenlenebilir. Bu programlar, çağdaş Türk müziği, popüler müzik ve çocuk şarkıları gibi farklı türleri kapsayarak öğretmenlerin ders içeriklerini çeşitlendirmelerine ve öğrencilere daha zengin bir müzik eğitimi sunmalarına olanak sağlayabilir. Diğer bir sonuca göre öğretmenlerin çalgılarını dinleti, ezgiye destek veya eşlik etmek amacıyla kullandıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin çoğunluğu bireysel çalgılarını derslerde sıklıkla veya orta düzeyde kullandıklarını belirtmişlerdir. Bununla birlikte, öğretmenlerin çalgıları ile ilgili yeterlilik durumları, öğrencilerin derse olan ilgi eksikliği, sınıf ortamı ile ilgili eksiklikler, müfredat programından kaynaklanan sorunlar ve enstrüman donanımı vb. gibi sorunların öğretmenlerin çalgı kullanımını zorlaştırdığı tespit edilmiştir. Bu sorunların giderilmesi için sınıf ortamının iyileştirilmesinin ve okullardaki enstrüman donanımının arttırılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin derslerde bireysel çalgılarını kullanmalarının öğrencilerin öğrenme sürecine olumlu katkılar sağladığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin bireysel çalgılarını kullanmalarının öğrencilerin dikkatini çekme, aktif katılımlarını sağlama, verimi arttırma vb. pek çok fayda sağladığı görülmektedir.
This research focuses on music teachers' use of individual instruments in their lessons. It was tried to determine music teachers' individual instrument skills, their use of these instruments in lessons and extracurricular activities, the extent to which they use their individual instruments, the problems they encounter and their suggestions for solutions, and the contributions of individual instrument use to students. A case study was used in the research. The population of the study consists of music teachers working in secondary education institutions affiliated to the Ministry of National Education, and the sample group consists of 103 music teachers working in secondary education institutions in Bursa province. A questionnaire prepared by the researcher was used to collect the data. The data obtained were analyzed by descriptive method, organized in tables and interpreted. In the literature review conducted within the scope of the research, national and international studies on the subject were examined and the results were compared with other studies on this subject. The study reveals that teachers focus mainly on Classical Western Music in their education processes, but they do not receive adequate training in other genres such as contemporary Turkish music, popular music and children's songs. In this context, in-service training programs can be organized for teachers to master a wider range of music education. These programs can cover different genres such as contemporary Turkish music, popular music and children's songs, allowing teachers to diversify their course content and provide students with a richer music education. According to another result, it was determined that teachers used their instruments for recital, support or accompaniment of the melody. The majority of the teachers stated that they used their individual instruments frequently or moderately in their lessons. However, it has been determined that problems such as teachers' proficiency in their instruments, students' lack of interest in the lesson, deficiencies related to the classroom environment, problems arising from the curriculum program and instrument equipment etc. make it difficult for teachers to use instruments. In order to overcome these problems, it is thought that improving the classroom environment and increasing the instrument equipment in schools will be beneficial. As a result of the research, it was determined that teachers' use of individual instruments in lessons contributed positively to the learning process of students. It is seen that teachers' use of individual instruments provides many benefits such as attracting students' attention, ensuring their active participation, increasing efficiency, etc.
This research focuses on music teachers' use of individual instruments in their lessons. It was tried to determine music teachers' individual instrument skills, their use of these instruments in lessons and extracurricular activities, the extent to which they use their individual instruments, the problems they encounter and their suggestions for solutions, and the contributions of individual instrument use to students. A case study was used in the research. The population of the study consists of music teachers working in secondary education institutions affiliated to the Ministry of National Education, and the sample group consists of 103 music teachers working in secondary education institutions in Bursa province. A questionnaire prepared by the researcher was used to collect the data. The data obtained were analyzed by descriptive method, organized in tables and interpreted. In the literature review conducted within the scope of the research, national and international studies on the subject were examined and the results were compared with other studies on this subject. The study reveals that teachers focus mainly on Classical Western Music in their education processes, but they do not receive adequate training in other genres such as contemporary Turkish music, popular music and children's songs. In this context, in-service training programs can be organized for teachers to master a wider range of music education. These programs can cover different genres such as contemporary Turkish music, popular music and children's songs, allowing teachers to diversify their course content and provide students with a richer music education. According to another result, it was determined that teachers used their instruments for recital, support or accompaniment of the melody. The majority of the teachers stated that they used their individual instruments frequently or moderately in their lessons. However, it has been determined that problems such as teachers' proficiency in their instruments, students' lack of interest in the lesson, deficiencies related to the classroom environment, problems arising from the curriculum program and instrument equipment etc. make it difficult for teachers to use instruments. In order to overcome these problems, it is thought that improving the classroom environment and increasing the instrument equipment in schools will be beneficial. As a result of the research, it was determined that teachers' use of individual instruments in lessons contributed positively to the learning process of students. It is seen that teachers' use of individual instruments provides many benefits such as attracting students' attention, ensuring their active participation, increasing efficiency, etc.
Description
Source:
Keywords:
Keywords
Bireysel çalgı, Bireysel çalgı eğitimi, Müzik dersi, Müzik eğitimi, Müzik öğretmeni, Ortaöğretim, Individual instrument, Individual instrument education, Music lesson, Music education, Music teacher, Secondary education