Publication: Öğretmen adaylarının problemli sosyal medya kullanımlarının toplumsal cinsiyet rolleri ve evlilik beklentileriyle ilişkisinin incelenmesi
Date
Authors
Authors
Kurnaz, Kübra
Advisor
Gültekin, Filiz
Language
Type
Publisher:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının problemli sosyal medya kullanımlarının toplumsal cinsiyet rolleri ve evlilik beklentileriyle ilişkisini incelemektir. Ayrıca bu kavramların cinsiyet ve okunan bölüme göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu üçüncü ve dördüncü sınıfta okumakta olan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan veriler Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Yetişkin Formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği ve Evlilik Beklentileri Ölçeği ile toplanmıştır. Parametrik testlerin kullanıldığı çalışmada iki bağımsız grubun karşılaştırılabilmesi için bağımsız örneklem t testi, üç ya da daha fazla grubun karşılaştırılabilmesi için tek yönlü varyans analizi ve değişkenler arasındaki ilişkileri tespit edebilmek için Pearson korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışmada katılımcıların problemli sosyal medya kullanımlarının cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Sanal iletişim alt boyutunda ise bölüm değişkenine göre farklılık bulunmuştur. Toplumsal cinsiyet rolü tutumlarına dair incelemede kadın katılımcıların erkeklere göre daha eşitlikçi tutuma sahip oldukları görülmüştür. Bölüm açısından ele alındığında PDR bölümü öğrencilerinin diğer bölümlere göre daha eşitlikçi bakış açısına sahip oldukları saptanmıştır. Katılımcıların evlilik beklentileri cinsiyet ve okunan bölüme göre farklılaşmamaktadır. Katılımcıların problemli sosyal medya kullanımları ile toplumsal cinsiyet rolleri ve evlilik beklentileri arasında anlamlı ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar alan yazın çerçevesinde tartışılmış, araştırmacı ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.
The purpose of this research is to examine the relationship between teacher candidates' problematic social media use and gender roles and marriage expectations. Additionally, it investigates whether these concepts differ based on gender and the department of study. The study group consists of teacher candidates in their third and fourth years of study. Data for the study were collected using a Personal Information Form, the Social Media Addiction Scale - Adult Form, the Gender Roles Attitude Scale, and the Marriage Expectations Scale. In this study, parametric tests were used; an independent samples t-test was conducted to compare two independent groups, a one-way analysis of variance (ANOVA) was used for comparisons among three or more groups, and Pearson correlation analysis was performed to determine relationships between variables. The findings indicate that participants' problematic social media use does not differ based on gender. However, a difference was found in the virtual communication sub-dimension based on the department variable. Regarding gender role attitudes, female participants were found to have a more egalitarian attitude compared to male participants. From a departmental perspective, it was determined that students in the Guidance and Psychological Counseling (PDR) department had a more egalitarian perspective than those in other departments. Participants' marriage expectations did not differ based on gender or department of study. Additionally, no significant relationship was found between problematic social media use, gender roles, and marriage expectations. These results were discussed within the framework of the literature, and recommendations were provided for researchers and practitioners.
The purpose of this research is to examine the relationship between teacher candidates' problematic social media use and gender roles and marriage expectations. Additionally, it investigates whether these concepts differ based on gender and the department of study. The study group consists of teacher candidates in their third and fourth years of study. Data for the study were collected using a Personal Information Form, the Social Media Addiction Scale - Adult Form, the Gender Roles Attitude Scale, and the Marriage Expectations Scale. In this study, parametric tests were used; an independent samples t-test was conducted to compare two independent groups, a one-way analysis of variance (ANOVA) was used for comparisons among three or more groups, and Pearson correlation analysis was performed to determine relationships between variables. The findings indicate that participants' problematic social media use does not differ based on gender. However, a difference was found in the virtual communication sub-dimension based on the department variable. Regarding gender role attitudes, female participants were found to have a more egalitarian attitude compared to male participants. From a departmental perspective, it was determined that students in the Guidance and Psychological Counseling (PDR) department had a more egalitarian perspective than those in other departments. Participants' marriage expectations did not differ based on gender or department of study. Additionally, no significant relationship was found between problematic social media use, gender roles, and marriage expectations. These results were discussed within the framework of the literature, and recommendations were provided for researchers and practitioners.
Description
Source:
Keywords:
Keywords
Evlilik beklentileri, Öğretmen adayları, Problemli sosyal medya kullanımı, Toplumsal cinsiyet rolleri, Gender roles, Marriage expectations, Problematic social media use, Teacher candidates