Publication: Fiziksel aktivite ve sporun otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin iletişim, sosyal ve motor becerileri üzerindeki etkileri: Sistematik bir derleme
Date
Authors
Authors
Çamlıbel, Bedrettin Baha
Advisor
Gültekin, Okan
Language
Type
Publisher:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu sistematik derleme, fiziksel aktivite ve sporun Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanısı almış bireylerin iletişim, sosyal ve motor becerileri üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada belirlenen kriterlere uygun bilimsel araştırmalar taranarak fiziksel aktivitenin OSB’li bireylerin gelişimine olan katkıları değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında, YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yayımlanmış deneysel, yarı deneysel ve gözlemsel araştırmalar sistematik bir yaklaşımla analiz edilmiştir. Dahil edilen çalışmaların seçiminde PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) protokolü kullanılmıştır. Seçilen araştırmalar katılımcı özellikleri, uygulanan fiziksel aktivite programlarının türü, süresi, sıklığı ve değerlendirilen beceri alanları açısından karşılaştırılmıştır. Elde edilen bulgular, fiziksel aktivitenin OSB’li bireylerin motor becerilerini geliştirdiğini, sosyal etkileşimlerini artırdığını ve iletişim becerilerine olumlu katkılar sağladığını göstermektedir. Ayrıca bazı çalışmalarda fiziksel aktiviteye düzenli katılımın problem davranışları azalttığı ve özgüveni artırdığı da tespit edilmiştir. Bununla birlikte program süresi, yoğunluğu ve bireysel farklılıklar gibi değişkenlerin sonuçları etkileyebileceği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak sistematik derleme bulguları, fiziksel aktivite ve sporun OSB’li bireyler üzerinde olumlu etkiler yarattığını ve bu tür uygulamaların eğitim ve rehabilitasyon süreçlerine entegre edilmesinin önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Gelecekte yapılacak çalışmaların farklı yaş grupları, cinsiyet ve bireysel farklılıkları dikkate alarak daha geniş çapta değerlendirilmesi önerilmektedir.
This systematic review investigates the impact of physical activity and sports on the communication, social, and motor skills of individuals diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD). The study systematically analyzes scientific research that meets predefined criteria, evaluating the contributions of physical activity to the development of individuals with ASD. Specifically, experimental, quasi-experimental, and observational studies published in the YÖK National Thesis Center database were examined using a structured approach. The study selection process adhered to the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) guidelines. The selected studies were compared based on participant characteristics, the type, duration, and frequency of physical activity interventions, and the skill areas assessed. The findings indicate that physical activity enhances the motor skills of individuals with ASD, fosters social interactions, and positively influences communication abilities. Furthermore, some studies suggest that regular engagement in physical activity reduces problematic behaviors and boosts self-confidence. However, factors such as program duration, intensity, and individual differences may influence these outcomes. In conclusion, the findings underscore the positive effects of physical activity and sports on individuals with ASD, highlighting the importance of integrating these interventions into educational and rehabilitation programs. Future research should adopt a broader perspective, considering diverse age groups, gender differences, and individual variations to enhance the generalizability of findings.
This systematic review investigates the impact of physical activity and sports on the communication, social, and motor skills of individuals diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD). The study systematically analyzes scientific research that meets predefined criteria, evaluating the contributions of physical activity to the development of individuals with ASD. Specifically, experimental, quasi-experimental, and observational studies published in the YÖK National Thesis Center database were examined using a structured approach. The study selection process adhered to the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) guidelines. The selected studies were compared based on participant characteristics, the type, duration, and frequency of physical activity interventions, and the skill areas assessed. The findings indicate that physical activity enhances the motor skills of individuals with ASD, fosters social interactions, and positively influences communication abilities. Furthermore, some studies suggest that regular engagement in physical activity reduces problematic behaviors and boosts self-confidence. However, factors such as program duration, intensity, and individual differences may influence these outcomes. In conclusion, the findings underscore the positive effects of physical activity and sports on individuals with ASD, highlighting the importance of integrating these interventions into educational and rehabilitation programs. Future research should adopt a broader perspective, considering diverse age groups, gender differences, and individual variations to enhance the generalizability of findings.
Description
Source:
Keywords:
Keywords
Fiziksel aktivite, Otizm spektrum bozukluğu, Spor, Autism spectrum disorder, Physical activity, Sports